1 Senast ändrad av jan_johansen (2006-10-06 00:28:57)

Dags för spontanjäsning igen

Hej alla

Ja, nu ska det fan vara nog med allt det wyeast mig här och där fast det är ju bra jäst, men här är något ännu bättre. Jo då - saccaromyces johansensis dåå! Japp, pappa har ställt ut en konstig vört igen baserat på ljus spraymalt, och lät den stå över natten. I föreväg hade vörten väldig låg ph, och nu har det jäst på några dagar. De geniale bryggerna från Umeå ska lördag nästa vecka brygga ljungale på den jästen, som har exakt (jo - annars skulle jag inte säga det) samma profil som förre året. Nej - alla måste bara prova ställa ut 1 liter vört och ta in det på morgonen, och sedan om det är tillräckligt bra, brygga en öl på  det (eller i värsta fall en lambic-liknande). Vi har även bestämd att humle.se jästexperten Fredrik ska få möjlighet att smaka på varorna om han vill det. Så Fredrik om du anmällar dig till kassa 1 här, ska du få smaka på en öl, gjord med min bakgårdsjäst ska du!

Nästa månad när en kille från costa del stockholm anländer till Umeå, ska det bli bryggning av älgört ale som är vår egen uppfinning, och även här ska vi använda saccaromyces johensenses 2. Så Fredrik - vill du ha ljung eller älgört? Du måste ju vara nyfiken på att smaka en öl bryggd på en underbar norrländsk jästkultur. Passa på att odla upp jästen också, för jag vet att du kommer att vilja brygga på den smile

Saccaromyces Johansensis - jästen som gör pojkar till män!!!! smile

Tor hade till och med några flaskor kvar av hans påsköl som var gjord med förre årets fångest. Det är en kryddad, svart rökig ale och den var helt underbar. Rökig doft, lakrits, lätt rostade nyansar. Fyllig, med en komplex smak, som fyllar hela munnen, med rök, lakrits, lätt vanilj, choklad, rostade nyansar och en mjuk balanserande beska. Inga spår av att denna jästen inte är renodlat på ett laboratorie - dvs inga bismakar, syrelighet eller något. Smakade som en helt vanlig öl gjord med konventionell jäst, och inte att den var bryggd av det som var resultatet av en spontanjäsning. 

Det roliga är att precis som förre året har den en doft och smak av söt apelsin, och mycket fruktig/parfumerat och nästan belgisk. Nu får vi se om det plötsligt också duckar upp som förre året en weissbier profil där den hade mer smak av banan och neljikor än weihenstephan jästen som man kan köpa. Det är ju långt ifrån säkert att det gör det, eftersom det ju bara är fånget tillfälldigt i luften här. Och nej - jag har inte gjord ett speciellt miljö för att få den samma profil som förre året. Jag kokte bara upp en vört på 1 liter, ställde den ut under Dannebrog, och lät det stå över natten....hmmm - kanske Dannebrog är full av bra jäst??? smile  Ja, nu hållar mitt inläg på att bli hal-galen, men jag har ju haft en ölkväll, och nej, jag är inte full heller, men bara lycklig över Tors påsköl, som var gjord med den jästen och att jag igen i år får bra resultat av att ställa en vört ut under mitt hemlands flagga. Ni andra borde göra det samma. BRYGGA EJ EN ÖL OCH STÄLL UT DEN - KOKA UPP EN LITEN VÖRT OCH STÄLL UT DEN OCH TA IN DEN NÄSTA MORGON OCH HÄLL PÅ EN E-KOLVE OCH LÄT DET STÅ!!! Vänta 4-5 dagar och då börjar det jäsa. Lät det jäsa på några dagar och undersök genom att smaka en liten del om ni är nöjda med resultatet. Det är så förbannad kul när det lyckas med bra resultat.

Antigen är umeås jäst otroligt bra, eller då är det som det danska ordspråk sägar: Idioterna har alltid tur!! I så fall är jag glad att vara en idiot smile

Jo - receptet till öllet (på danska - kopierat från min receptsamling - om någon inte förstår, pricka på huvudet då!)

Lyngale OG 1055 – FG 1015  20 Liter

Ingridienser:

10,5 Liter Vand
5,250 Kg Pale Ale Malt (100%)
150 Gram Lyng
25 Gram Porse
Saccaromyces Johansensis 2 Gær

Mæskning: 68 Grader: 1 Time (25 gram Lyng & 25 gram Porse blandes med masken)    78 Grader: 15 Minutter

Lautere

Urtekogning:   25 Gram Lyng: 1 Time
                      Protafloc: 20 Minutter
                      25 Gram Lyng: 15 Minutter
                      35 Gram Lyng: 5 Minutter
                      40 Gram Lyng: 1 Minut

Primærgæring:
Sekundærgæring:

Karbonering: 4 Gram Sukker pr. Liter

Flaskegæring: 2-3 uger

Lagring: Til April

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dags för spontanjäsning igen

jag har kvar några flaskor av chokladportern jag bryggde på SJ1, och som jag lovat så ska du få ett par stycken nästa gång vi ses.
då kan du ju prova odla upp lite jäst från de flaskorna om du vill.

och jag håller med om att tors påsköl var grymt bra! jag hade aldrig kunnat gissa att det var bryggt med en "hemmajäst".

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-10-06 13:07:20)

Tja Joel

Då skulle du bara prova den nu - vi delade på en flask igår - det du fick var ingenting! Gissa vad jag ska buteljera ikväll Joel smile Ring förövrigt - Viktigt:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hehe det är härligt att läsa din galna inlägg Jan smile Fast någon jästexpert är jag väl inte... rapportera gärna resultatet smile

Intressant med dina örtkryddor också.. älgört brukar en del säga är febernedsättande och antiinflammatorisk också... jag är lite sugen på att testat någon gång och gör en öl fullproppad med aromhumle och kamommill.. men det har inte blivit av ännu.. älgört har jag aldrig smakat...

Vad är pH i din fångstvört när du ställer ut den? Det låter bra att syra den så vissa bakterir får svår att komma igång...

/Fredrik

Du kan få jäst från Hälsingland om du vill Mm så god

jan_johansen skrev:

Hej alla

Ja, nu ska det fan vara nog med allt det wyeast mig här och där fast det är ju bra jäst, men här är något ännu bättre. Jo då - saccaromyces johansensis dåå! Japp, pappa har ställt ut en konstig vört igen baserat på ljus spraymalt, och lät den stå över natten. I föreväg hade vörten väldig låg ph, och nu har det jäst på några dagar. De geniale bryggerna från Umeå ska lördag nästa vecka brygga ljungale på den jästen, som har exakt (jo - annars skulle jag inte säga det) samma profil som förre året. Nej - alla måste bara prova ställa ut 1 liter vört och ta in det på morgonen, och sedan om det är tillräckligt bra, brygga en öl på  det (eller i värsta fall en lambic-liknande). Vi har även bestämd att humle.se jästexperten Fredrik ska få möjlighet att smaka på varorna om han vill det. Så Fredrik om du anmällar dig till kassa 1 här, ska du få smaka på en öl, gjord med min bakgårdsjäst ska du!

Nästa månad när en kille från costa del stockholm anländer till Umeå, ska det bli bryggning av älgört ale som är vår egen uppfinning, och även här ska vi använda saccaromyces johensenses 2. Så Fredrik - vill du ha ljung eller älgört? Du måste ju vara nyfiken på att smaka en öl bryggd på en underbar norrländsk jästkultur. Passa på att odla upp jästen också, för jag vet att du kommer att vilja brygga på den smile

Saccaromyces Johansensis - jästen som gör pojkar till män!!!! smile

Tor hade till och med några flaskor kvar av hans påsköl som var gjord med förre årets fångest. Det är en kryddad, svart rökig ale och den var helt underbar. Rökig doft, lakrits, lätt rostade nyansar. Fyllig, med en komplex smak, som fyllar hela munnen, med rök, lakrits, lätt vanilj, choklad, rostade nyansar och en mjuk balanserande beska. Inga spår av att denna jästen inte är renodlat på ett laboratorie - dvs inga bismakar, syrelighet eller något. Smakade som en helt vanlig öl gjord med konventionell jäst, och inte att den var bryggd av det som var resultatet av en spontanjäsning. 

Det roliga är att precis som förre året har den en doft och smak av söt apelsin, och mycket fruktig/parfumerat och nästan belgisk. Nu får vi se om det plötsligt också duckar upp som förre året en weissbier profil där den hade mer smak av banan och neljikor än weihenstephan jästen som man kan köpa. Det är ju långt ifrån säkert att det gör det, eftersom det ju bara är fånget tillfälldigt i luften här. Och nej - jag har inte gjord ett speciellt miljö för att få den samma profil som förre året. Jag kokte bara upp en vört på 1 liter, ställde den ut under Dannebrog, och lät det stå över natten....hmmm - kanske Dannebrog är full av bra jäst??? smile  Ja, nu hållar mitt inläg på att bli hal-galen, men jag har ju haft en ölkväll, och nej, jag är inte full heller, men bara lycklig över Tors påsköl, som var gjord med den jästen och att jag igen i år får bra resultat av att ställa en vört ut under mitt hemlands flagga. Ni andra borde göra det samma. BRYGGA EJ EN ÖL OCH STÄLL UT DEN - KOKA UPP EN LITEN VÖRT OCH STÄLL UT DEN OCH TA IN DEN NÄSTA MORGON OCH HÄLL PÅ EN E-KOLVE OCH LÄT DET STÅ!!! Vänta 4-5 dagar och då börjar det jäsa. Lät det jäsa på några dagar och undersök genom att smaka en liten del om ni är nöjda med resultatet. Det är så förbannad kul när det lyckas med bra resultat.

Antigen är umeås jäst otroligt bra, eller då är det som det danska ordspråk sägar: Idioterna har alltid tur!! I så fall är jag glad att vara en idiot smile

Jo - receptet till öllet (på danska - kopierat från min receptsamling - om någon inte förstår, pricka på huvudet då!)

Lyngale OG 1055 – FG 1015  20 Liter

Ingridienser:

10,5 Liter Vand
5,250 Kg Pale Ale Malt (100%)
150 Gram Lyng
25 Gram Porse
Saccaromyces Johansensis 2 Gær

Mæskning: 68 Grader: 1 Time (25 gram Lyng & 25 gram Porse blandes med masken)    78 Grader: 15 Minutter

Lautere

Urtekogning:   25 Gram Lyng: 1 Time
                      Protafloc: 20 Minutter
                      25 Gram Lyng: 15 Minutter
                      35 Gram Lyng: 5 Minutter
                      40 Gram Lyng: 1 Minut

Primærgæring:
Sekundærgæring:

Karbonering: 4 Gram Sukker pr. Liter

Flaskegæring: 2-3 uger

Lagring: Til April

En öl klagar aldrig!;)

Hej Jan

Gillar skarpt din lätt anarkistiska ölfilosofi. Hoppas att din nya "belgojäst" blir bra. Skall faktiskt göra en test själv. Funkar det, så hör jag av mej till alla här på bryggaren, funkar det inte så hör jag oxså av mej.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Fredrik skrev:

Hehe det är härligt att läsa din galna inlägg Jan smile Fast någon jästexpert är jag väl inte... rapportera gärna resultatet smile

Intressant med dina örtkryddor också.. älgört brukar en del säga är febernedsättande och antiinflammatorisk också... jag är lite sugen på att testat någon gång och gör en öl fullproppad med aromhumle och kamommill.. men det har inte blivit av ännu.. älgört har jag aldrig smakat...

Vad är pH i din fångstvört när du ställer ut den? Det låter bra att syra den så vissa bakterir får svår att komma igång...

/Fredrik

Hehehehe - grattis Fredrik du har nu vunnit en öl med johansensis jäst:-)
Expert - fan med den artikel jag minns du har skrivit, så fanemej vet du mycket då:-) Har ingen aning om vilken PH det är - jag vet bara att det inte är syra och det händer ingenting när man drickar av det;-)

Föredrar du älgört eller ljungale?

Techno: Lycka till och jag ser fram emot att höra om resultatet:-)

ALBA GU BRATH

Vi får väl som om det blir något kvar av någon wink Du kan väl rapportera vilken du tycker blir godast - och varför smile

/Fredrik

tja låter kul med spontanjäsning , kan hålla med att det kan bli lite
mycke me w-yast ibland , det skulle va kul att prova nån gång
kan inte så mykt om jäst men om man vill styra bakteriefloran
så kanske mörk vört skulle sänka ph mer än ljus
nu vet ju inte jag vilka som är goda bakterier men klart intressant
och när jan säger att resultatet är likartat men köpes så blev det
inte mindre intressant .

Jag vet inte om jag vill hålla med om att det är spontanjäsning i den mening som man brukar avse.
Jan har odlat fram en egen jäst som han kontrollerat hålla bra kvalité innan han tillsätter den till vörten.
Det tycker jag är väldigt intressant och det är imponerande att han lyckats!

MEN:
Spontanjäsning brukar innebära att man bara ställer ut sin stamvört utan tillsats av uppodlad jäst och låter allehanda jäster och bakterier ta hand om.
Resultatet kan då bli precis hur som helst och man har inte någon kontroll och möjlighet att återupprepa ett bra resultat.

Så slutligen:
Min respekt till Jan som verkligen tänjer på gränserna och utforskar nya områden inom ölbryggningen.

Jag håller med om att det Jan sysslar med kanske snarare borde kallas "semi-spontan" jäsning eller nåt.. Men inte desto mindre inspirerande/imponerande för det såklart!

Men jag är nog inte helt med på det Kenneth säger:

Kenneth skrev:

Resultatet kan då bli precis hur som helst och man har inte någon kontroll och möjlighet att återupprepa ett bra resultat.

Om man låter så många faktorer som möjligt vara konstanta när man sätter ut sin vört (recept, plats, temp, årstid, luftfuktighet etc) så kan man väl anta att floran av mikroorganismer är någorlunda typisk för just de förutsättningarna. Därmed inte sagt att varje art är densamma, men eftersom man troligen plockar upp massvis med olika arter så kanske "summan av kardemumman" pekar åt samma håll?

Ta till exempel Cantillon i Belgien som exempel. Där isolerade man vid nåt tillfälle över 80 olika mikrober från vörten. Är inte deras lambic någorlunda lik från år till år? Så lite kontroll har man nog om än inte total :-)

Men jag håller ju med om att betydligt säkrare resultat får man ju om man kultiverar en lyckad jästblandning och tillsätter den nästa gång. Undrar varför de inte gör så i Belgien...

12 Senast ändrad av urgusinka (2006-11-08 16:12:31)

så var det ånyo dags för jäsning med egenfångad jäststam.

bryggare: jan johansen (ej musikern!) och tor palmqvist, båda boende i umeå.
plats: tors lägenhet, grisbacka.
tid: några veckor sedan

RECEPT o PROCEDUR

OG 50 Ö
FG 11 Ö

100% palemalt (w)

infusionsmäskning 90 min. 40 g pors/5 kg malt. 3 g CaCl2.

120 min. vörtkok så att hot- och cold break var tillfredsställande.

60 min. varmdruvsutfällning och stöpn av ca. 7 g ljungblommor per l vört.
motströmskylning.

tillsättning av syresatt förkultur (ca. 3 dl) av typen saccaromyces johansensis II, en fruktig och lätt syrlig jäststam som en viss bryggare fångat i sin lägenhet på umedalen.
efter ca. fem timmar avskiljdes även synlig kalldruv.

efter några veckors jäsning omtappades ölet för lagring.

doft: ljung, honung, fruktighet, lätt syrlighet
smak: banan, lätt yoghurtliknande syrlighet, svag smörighet, mkt mjuk i munnen
utseende: svagt disig, ljus som am. budweiser!
litet som en ljungwit!!!

jästen har jag sparat för ytterligare bryggningar. det verkar bli ett lyckat öl, en fräsch ljungdryck som efter mognad torde sparka röv!

så, gott folk, gör som jan - fånga jästen!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Hej
Blev det en tydlig ljungsmak?
Jag planerar en ljungöl men tänkte ha ca 50g ljungblommor per liter.
ca 7ggr mer än vad du använde.
Hade dock inte tänkt använda pors.

Det är hopplöst att försöka läsa andra ljungrecept där de anger mängden ljungblommor i liter.
Mängden blir väldigt olika beroende på hur hårt man pressar ihop ljungen.

/Kjell

14 Senast ändrad av urgusinka (2006-11-09 11:12:00)

hej

ja, ljungen märks tydligt, men fick jag göra om det skulle jag tillsätta ca. 25-50% mer. den dos du planerar låter våldsam! det kärl som vörten stod i i 60 min. med ljungen luktar som om där varit honung, trots jag rengjort den med målarsoda och kokande vatten!

jan sa att det tog en evighet att plocka ljungblommorna. tror honom, verkar var ett riktigt pillergöra.

att ange ljung i vol-enheter verkar korkat.

vad hade du tänkt dig i receptväg? maltsammansättning, jäst, övr kryddor?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Min huvudbrygd skulle bli en tradbock.
Men tänkte tappa av ca 15 liter innan humlekoket och köra den separat.
OG 1060 IBU humle ca 5-10.
Har inte bestämt om ljungölen får samma lagerjäst som bocken eller om jag ska starta en ale jäst.
Jag tror att jag behöver mycket ljung för att balansera maltsötman (eftersom jag har så lite humle).
Men med lite pors så kan man säkert minska ljunggivan.
Hade tänkt mig en heather ale typ Frauch och original receptet har pors.

Tänkte använda en del ljung i 60 min kok för att få beska (eller bitterhet) som balans till sötma. En del vid kokstopp samt eventuellt torrljunga en del i slutet av jäsningen.
Jag har som sagt inte riktigt funderat färdigt än.
Därför var  det  bra att få din input att 7g per liter märks tydligt i den färdiga ölen.

/Kjell

Om någon är intresserad så bryggde jag ett ljungöl förra året som jag blev mycket nöjd med.
En härlig ljungblommedoft och smak.

Jag vill dock varna för att inte ha för låg beska.
Jag fick brygga te på  humle efteråt för att höja beskan.
Utan beska så blev ölet väldigt platt och smaklöst.
Tillsatsen av ljunghonung fungerade väldigt bra och kompletterade ljungblommorna perfekt.
Fick för lågt OG från början.

Här är receptet ( ljungblommorna i liter löst packat, dvs inte alls)

21 liter. OG 1046, FG 1010, IBU c:a 20

Ingredienser    Typ: Ljungöl

Malt

3,5 kg Pale Ale, Maris Otter    0,300 kg Caramünch
0,250 g honung
Humle
12 g Kent Golding pellets 5,3 % 60 minuter
10 g Kent Golding kokades i 1 liter vatten och tillsattes i sekundären

1 liter ljungblommor kokas i 60 minuter
1 liter ljungblommor i "knock-out"

Salter
1 tsk CaCl i mäskvattnet (mjukgörare)

Jäst
WYEAST 1728 Scottish Ale, XL pack. Förkultur samma dag på 0,5 liter

Instruktioner
10 liter mäskvatten,  65°C i  30 minuter, 72°C i  30 minuter. Laka ur 25 liter.
Reducerad till 21 liter OG 1042. 
Justerade OG till 1046 med 250 gram honung , 21,1 liter.
c:a 1 ml protafloc  i 20 minuter.

Kan tillägga att en liter ljung väger runt 200g som jag uppskattade det till.
Vikten beror mycket på hur mycket vatten som är i ljungblommorna.
Är det torra när man plockar dem så väger de förstås mindre.

Det är lika svårt att säga typ 7 gram/liter om man inte torkar blommorna innan.
Jag använde färska, frysta blommor.
Att jag la dem i frysen berodde på att jag plockade dem några veckor innan jag bryggde.

18 Senast ändrad av urgusinka (2006-11-10 11:20:07)

Kenneth skrev:

Kan tillägga att en liter ljung väger runt 200g som jag uppskattade det till.
Vikten beror mycket på hur mycket vatten som är i ljungblommorna.
Är det torra när man plockar dem så väger de förstås mindre.

Det är lika svårt att säga typ 7 gram/liter om man inte torkar blommorna innan.
Jag använde färska, frysta blommor.
Att jag la dem i frysen berodde på att jag plockade dem några veckor innan jag bryggde.

ja, det har du rätt i! ska hädanefter mäta även humlen i volymenheter för att på så vis inte behöva ta hänsyn till luftfuktigheten. och så kan man ju då mäta upp "spent hops" i samma enhet som torrare humle, vilket är omöjligt om man kör med viktenheter.

t

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

så var det ånyo dags för jäsning med egenfångad jäststam.

bryggare: jan johansen (ej musikern!) och tor palmqvist, båda boende i umeå.
plats: tors lägenhet, grisbacka.
tid: några veckor sedan

RECEPT o PROCEDUR

OG 50 Ö
FG 11 Ö

100% palemalt (w)

infusionsmäskning 90 min. 40 g pors/5 kg malt. 3 g CaCl2.

120 min. vörtkok så att hot- och cold break var tillfredsställande.

60 min. varmdruvsutfällning och stöpn av ca. 7 g ljungblommor per l vört.
motströmskylning.

tillsättning av syresatt förkultur (ca. 3 dl) av typen saccaromyces johansensis II, en fruktig och lätt syrlig jäststam som en viss bryggare fångat i sin lägenhet på umedalen.
efter ca. fem timmar avskiljdes även synlig kalldruv.

efter några veckors jäsning omtappades ölet för lagring.

doft: ljung, honung, fruktighet, lätt syrlighet
smak: banan, lätt yoghurtliknande syrlighet, svag smörighet, mkt mjuk i munnen
utseende: svagt disig, ljus som am. budweiser!
litet som en ljungwit!!!

jästen har jag sparat för ytterligare bryggningar. det verkar bli ett lyckat öl, en fräsch ljungdryck som efter mognad torde sparka röv!

så, gott folk, gör som jan - fånga jästen!

tor

Tja Gamla Gosse

Vill bara säga att jästen inte är fångat i lägenheten, men fångat under Dannebrog på balkongen smile Säkert Dannebrog som gör utslaget;-) smile

Tack till ni andra också för eran vänliga ord smile

/Jan

ALBA GU BRATH