Blir inte av med felsmaken
Jag har under dom senaste bryggningarna haft problem med en felsmak. Det är samma felsmak varje gång och något plastliknande är väl lättast att beskriva det som och den kommer efter att ölen kolsyrats och legat någon vecka, vid denna tidpunkt är även humlen som bortblåst, och den smakar närmast maltigt.
Problemet har hittills bara uppkommit när jag har gjort APA och IPA, dock inte när jag körde en variant av Dennys Imperial Vanilla Bourbon Porter.
Tidigare har jag misstänkt att rengöringsmedlet (VWP) har skapat felsmaken och därför bytt till PBW och Saniclean. Även jästunnan är utbytt, och jag har testat att både flaskjäsa och att tvångkolsyra på fat.
Den senaste IPA'n jag bryggde med rejält med smakhumle och torrhumling på 7g/l smakade bra när jag tappade den till fatet och efter ett par dagar när den var kolsyrad så smakade den fantastiskt. Dagen efter tog jag mig ett nytt glas, och vips var felsmaken där, den kom alltså bokstavligen över natten. En lustig (?) sak jag noterade förutom felsmaken och avsaknaden av humlen var att skummet hade ändrat karaktär i samband med detta, när ölen smakade bra så var skummet ett "normalt ale skum" dvs lite lagom kompakt med ganska små bubblor. När ölen däremot hade vänt och börjat smaka mysko, så hade skummet helt plötsligt större bubblor, var fluffigare och såg mer ut som en Weißbier.
Jag har börjat fundera på om det kan vara oxidation, då jag kanske var lite oförsiktig när jag tappade från jästunnan till fatet, men jag har gjort på samma sätt innan och det har funkat då.
Om det finns någon i Växjö-trakten som kan tänka sig att smaka så är jag tacksam, annars får jag väl gå med i SHBF och skicka in ett par flaskor till en domare.