Trappist typ

Ny vecka, ny fråga.
Senaste projektet har jag tänkt mig något trappistliknande öl enligt receptet nedan. Största frågetecknet är egentligen jästen som jag försökt googla mig till information om. Satsen jag kommer göra kommer landa på knappt 5 liter, så därför undrar jag om man behöver göra förkultur? Tar ju massa tid att göra en sån smile Sen står det att jästen kan må bra av att matas med socker emellanåt, men hur mycket ska man tänka här? Och en till. Man ska/kan även syresätta de första dagarna. Innebär det att man ska ruska runt grejerna emellanåt? Det har man ju hört att man inte ska göra annars. Tacksam för svar i vanlig ordning. Och synpunkter på recept i övrigt tar jag också gärna emot.

1 kg Pilsnermalt  66.7%
0.1 kg Pale Ale 39  6.7%
0.1 kg Special B 34  6.7%
0.3 kg Strösocker 46  20%

10 g Saaz Pellet 3.5 Boil 60 min 
5 g East Kent Goldings Pellet 5 Boil 15 min
5 g Saaz Pellet 3.5 Boil 5 min

Wyeast - Trappist High Gravity 3787

Original Gravity: 1.084
Final Gravity: 1.020
ABV (standard): 8.42%
IBU (tinseth): 25.47
SRM 13.47

2 Senast ändrad av ekstedt (2014-12-03 14:10:22)

Sv: Trappist typ

Du kanske kan utgå efter vilka belgiska bryggerier du gillar samt denna lista på jäststammars ursprung:
http://www.mrmalty.com/yeast.htm

Det där med att syresätta de första dagarna ställer jag mig väldigt frågande till, de första timmarna snarare. Men det går nog bra med vanlig syresättning innan tillsättning av jäst.

Ett paket räcker mängdmässigt men om jästen inte är purfärsk kan det ändå vara bra att göra en liten förkultur.

Det är för övrigt väl mycket socker i receptet, det räcker gott med 100-200 g. Eftersom det är en halvmörk öl kan du fundera på att byta ut delar av det mot mörk kandisirap.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Aha, okej. Såg nånstans där det rekommenderades 20%, därav mängden. Kanske ska lägga mig på 15% nånstans då. Däremot hittade jag mörk kandisocker på ica som jag tänkte byta delar av det emot. Kanske 50/50. Jag tillhör dessvärre typen otåliga människor, och ingredienser har precis anlänt till mitt postombud vilket innebär att jag är sugen på att koka ikväll smile

Intresssant länk om jästen förresten. Gillar ju Westmalle så det gör inget om det kommer smaka åt det hållet.

Det där med % socker i öl är lite knepigt, det skiljer nämligen om man avser "i maltnotan" eller "i vörten". I ditt fall har du 20 % av maltnotan som strösocker. Men allt ditt socker kommer hamna i vörten, medan kanske bara 50 % av innehållet i malten kommer med, eftersom malt dels består av annat än kolhydrater, och du dels aldrig får ut alla kolhydrater. Så i ditt fall har du kanske 35 % strösocker "i vörten" vilket är väl mycket.

Angående kandisocker på ICA så är det inte samma sak som kandisirap, det sistnämnda måste du nog köpa via en hembryggarbutik. Om du inte har tålamod att vänta skulle jag rekommendera mörkt muscovadosocker framför kandisocker. Håll dig vid 100 g dock, och komplettera eventuellt med vanligt strösocker.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tålamod hade jag inte. Såg dock ditt inlägg i sista sekund och valde istället nåt mellanting, 80 gram av varje sorts socker, totalt 12%. Fick ut ca 4,5 liter med OG 1,077 (1,080 enligt recept). Sen trodde jag väl inte att 100g special-B skulle göra så mycket på färgen. Var inställd på lite lätt karamellfärg men detta blev mycket mörkare. Klarnar väl lite efter hand, men nästa gång skippar jag det. Kan ju vara kul att göra ett ljust öl nån gång också smile

Körde i all jäst. Den var en månad gammal och enligt brewersfriend skulle det räcka med lite lagom marginal.

Men detta med att "mata" med socker? Hur tänker man där?

6 Senast ändrad av Kenneth (2014-12-04 08:33:18)

Att mata med socker innebär att du tillsätter sockret efter några dagar istället för direkt vid koket.
Dvs gör en vört med 100% malt, sätter igång jäsningen och låter det jäsa ett antal dagar för att senare tillsätta sockret.
Det kan underlätta för jäsningen att inte ha alltför högt OG initialt.
Dessutom så ger sig jästen på enkla sockerarter först och det finns en viss risk med att jäsningen kan avstänna och att jästen inte orkar ge sig på de mer komplexa sockerarterna som maltos o maltotrios.
I ditt fall spelar det mindre roll eftersom du bara brygger 5 liter och har tillräckligt med jäst.

Okej, vad bra. Då känner jag mig lite tryggare. Låter den stå och jobba för sig själv då smile
Gott att det finns lite orakel där ute som har koll på grejerna.

Min far bor i Stenhamra förresten. På Hemvärnsvägen.