Råd ang kolsyrejäsning
Vi har en IPA på ett gäng partyfat som ska drickas om 2,5 veckor. (Vid tappningen var det 3 veckor)
Den har stått 3 veckor i jäskärlet innan tappningen. Första veckan av primärjäsningen låg temperaturen strax över 18 grader. Den andra veckan omkring 17-18 grader och sista veckan 16-17 grader, då temperaturen sjunkit i källaren pga kylan utomhus. Ölen hade dock jäst ut bra och smaken var utmärkt vid tappningen.
Vid tappningen i lördags primade jag med ~4.5 g/liter och sedan ställde jag faten i rumstemperatur i 20 grader. Hade läst någonstans att 2-3 dagar i rumstemp är lagom, så imorse (efter 3 dagar i rumstemp) ställde jag ner dem i källaren igen där termometern nu visar 14.9 grader.
Nu till frågan. Har sedan dess läst på flera ställen att många rekommenderar en vecka i rumstemp för att få igång jästen så att det bildas kolsyra. Jästen är San Diego, arbetstemp 18-22 grader.
Hur skulle ni gjort? Skulle ni räknat med att 3 dagar i rumstemp + 2.5 veckor i 10-15 grader räcker? Eller skulle ni tagit upp dem igen och låtit dem stå i rumstemp några dagar till?