Råd ang kolsyrejäsning

Vi har en IPA på ett gäng partyfat som ska drickas om 2,5 veckor. (Vid tappningen var det 3 veckor)

Den har stått 3 veckor i jäskärlet innan tappningen. Första veckan av primärjäsningen låg temperaturen strax över 18 grader. Den andra veckan omkring 17-18 grader och sista veckan 16-17 grader, då temperaturen sjunkit i källaren pga kylan utomhus. Ölen hade dock jäst ut bra och smaken var utmärkt vid tappningen.

Vid tappningen i lördags primade jag med ~4.5 g/liter och sedan ställde jag faten i rumstemperatur i 20 grader. Hade läst någonstans att 2-3 dagar i rumstemp är lagom, så imorse (efter 3 dagar i rumstemp) ställde jag ner dem i källaren igen där termometern nu visar 14.9 grader.

Nu till frågan. Har sedan dess läst på flera ställen att många rekommenderar en vecka i rumstemp för att få igång jästen så att det bildas kolsyra. Jästen är San Diego, arbetstemp 18-22 grader.

Hur skulle ni gjort? Skulle ni räknat med att 3 dagar i rumstemp + 2.5 veckor i 10-15 grader räcker? Eller skulle ni tagit upp dem igen och låtit dem stå i rumstemp några dagar till?

Sv: Råd ang kolsyrejäsning

I SHBF:s kursmaterial står bl a om lagring och kolsyrejäsning:"Efter en vecka kan man smaka på ölet, men i regel krävs någon/några veckor till för att ölet skall mogna." Jag skulle plocka upp faten till rumstemp och låta de stå där 1 vecka eller 10 dagar och sedan ställa ned dem i källaren.

3 Senast ändrad av jaymo (2014-12-02 14:10:31)

Sv: Råd ang kolsyrejäsning

Mjo, tidsaspekten är jag ganska medveten om, men temperatur verkar folk ha ganska olika erfarenheter av. För mig är det första gången det har varit så kallt i källaren där jag brukar ha ölen (har inte bott i min nuvarande lägenhet så länge).

Tidigare har jag helt enkelt låtit den stå kvar där och det har varit ca 18 grader. Det har räckt bra med 3 veckor och då har ölen både hunnit mogna hyfsat och bli kolsyrad. Efter 1 vecka brukar där vara kolsyra, men man känner en tydlig jästsmak.

Så det handlar väl mest om hur stor skillnad några grader kallare kan göra....
Eftersom prioritet är att hinna få den att mogna och bli kolsyrad på en kortare tid så kanske det är bäst att göra som du föreslår.