Tjena!
Hoppar på denna tråden med en egen liten fundering kring min första helmaltsbryggning.
Ska ge mig på helmalt alltså och kommer köra Biab för det verkar smidigast. Receptet är på en pale ale och är hämtat ur boken "Brygg öl" av Henok Fentie & Karl Grandin. Se recept nedan.
Stil: Pale ale
Kok: 15,5 liter i 60 min.
Färdig öl: 10 liter.
Malt
2kg pilsner malt (75%)
400g münchenermalt (15%)
160g Cara Pils (6%)
110g karamellmalt 40 (4%)
Mäska i 60 minuter i 67 grader.
Humle
10g Columbus 60 min från slutet.
20g Amarillo 15 min från slutet
20g Amarillo 0 min från slutet
20g Simcone 0 min från slutet
20g Amarillo, 10g Simcone och 10g Columbus. Torrhumling.
Jäst
1pkt Safale US-05
Statistik
OG: 1,057
FG: 1,010-1,015
IBU: 45
So far inga problem tror jag. Dock så har jag inte utrustning till 10liter ännu så jag får skala omreceptet. Har helt enkelt delat alla ingredienser med 10 och multiplicerar sedan med antal liter öl jag klarar att brygga i min utrustning. Är detta ett ok sätt att räkna? Är det ett linjärt samband mellan ingredienserna och volymen?
Den stora frågan är dock hur jag gör för att omvandla receptet från flödeslakning till Biab. Har en 10-liters kastrull och siktar på att få ca 6 liter öl. Mitt recept blir då 60% av orginalreceptet fast min totala vägska blir annorlunda.
Jag har tänkt såhär.
Färdigt öl: 6 liter
Vört som kokar bort: 1 liter (ska göra ett test på detta med min utrustnin för att få mer exakt)
Vört som sugs upp av malten: ca 0,8 liter (baserat på uppgifter om att det sugs upp 0,5-0,9 liter / kilo, har räknat på 0,5 i detta fallet)
Total vätska i kastrullen: 6+1+0,8= 7,8 liter.
Total volym i kastrullen: Tot vätska + volym på malten (ca 1 liter/kg)= 7,8 liter + 1,6kg malt => 9,4 liter.
Nu kan jag förmodligen inte koka så mycket i en 10-litare men det beror också på hur mycket som kokar bort, hur mycket som sugs upp etc och jag får väl kanske safea och köra 5 liter eller något. Kan någon kunnig och vänlig person berätta om jag tänkt rätt? Går det att översätta flödeslKningsrecept såhär eller får man ut mindre av malten ex så man behöver öka den för att det inte ska gå åt skogen?
Kom också på att jag ska fråga om det är ok att tillsätta svalt uppkokat vatten till vörten efter koket om jag upptäcker att det kokat bort för mycket eller stt malten slg upp mer än beräknat.
Mycket tacksam för svar!
/// M
"Trying is the first step toward failure."