Dåligt OG

Har bryggt på förmiddagen, en pilsner som enligt The Complete Joy of Homebrewing skulle få OG 1046-1050. Jag har inte gjort en full sats, utan skalat ner receptet till 15 liter. Mitt OG blev bara 1043. Har haft samma problem tidigare. Vad är den troligaste orsaken? Jag krossar malten med kavel, tar bara en liten mängd varje gång. En del korn ser hela ut men när jag klämmer på dem verkar åtminstone skalet vara krossat. Kan felet ligga där. Kan man lita på hydrometern? Har köpt den på Humlegården.

Sv: Dåligt OG

svantide skrev:

Jag krossar malten med kavel, tar bara en liten mängd varje gång. En del korn ser hela ut men när jag klämmer på dem verkar åtminstone skalet vara krossat. Kan felet ligga där.

Det kan det absolut göra.

Det fungerar inge bra. Har du ingen bättre kross, så rekommenderar jag att du köper färdigkrossad malt. Eller extrakt som bas, och bara krossar specialmalten manuellt. Små mängder går an, men stora mängder är hopplöst.

svantide skrev:

Kan man lita på hydrometern? Har köpt den på Humlegården.

Det vanligaste felen torde vara

1) offsetfel, men det märker du genom att testa i vatten vid 20C, då den ska visa 1.000

2) Annars gäller det att notera att densiteten är temperaturberoende. Mäter du på varm/het vört så underskattar du OG. Antingen ska du kyla provet till 20C innan du mäter, eller så mäta temperaturen samtidigt och korrigera.
Se http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

Övriga fel kan också uppstå, tex när man mätre på jäsande vört (CO2 bubblor på hydrometern), men även andra konstiga fel på hydrometern.

Kolla hydromtern i vatten, och notera tempen. För övrigt är den dåliga krossninge med stor sannolikhet problemet.

/Fredrik

Sen varierar utbytet med tekniken i övrigt också, så det är väl inget att haka upp sig på om man inte får exakt samma utbyte som författaren av receptet. Har du konsekvent lågt utbyte, så räkna bara om recepten och tar motsvarande mängd mer malt.

/Fredrik

4 Senast ändrad av svantide (2006-09-30 20:04:03)

Bra, tack för snabbt svar. Jag har testat hydrometern vid 20 grader och får 1.000 med vatten, och kylde vörten till 20 innan jag mätte. Jag litar på hydrometern. Då är det nog krossningsgraden som är dålig. Får se till att ordna en bättre metod. Extrakt är säkert bra, men inte samma sport. Dessutom är förpackningarna för stora för mig, jag vill inte köpa 4 kilo för att göra 10 liter, men det är ju mitt bekymmer. Jag får köpa krossad så länge, men utbudet här på Humlegården är dåligt. Finns det någon annanstans man kan köpa malt?

Krossningen har förvisso en betydelse för utbytet. Men lakningen är nog ännu viktigare.
Dålig eller för lite lakning leder direkt till utbytesförluster.
Som tumregel brukar man ange följande värden vid lakning.
Hastigheten ska ligga runt 0,5 liter/minut för den vanlige hembryggaren som brygger runt 20-25 liter.
Man ska laka tills dess att SG ligger på c:a 1010.

Den stora risken är att lakvattnet rinner för fort igenom mäskbädden så att man inte får med sig sockret (maltos, glukos, maltotrios + lite annat).

Ett utbyte på c:a 80% dvs ungefär 240-250 Öcshleliter/kilo malt kan man ha som riktvärde.
Dvs på ett kilo malt så bör man få ut 5 liter vört med ett Öchslevärde på 48-50. (SG 1,048-1,050).

För batchlakning så brukar utbytesvärdet ligga lite lägre.
Ni som "batchar" kan kanske bidra med era siffror.

Om man inte har en maltkross så rekommenderar jag att man köper färdigkrossad basmalt (pilsner, pale ale). Specialmalterna kan man krossa i mortel eller med mixer då det inte rör sig om så stora mängder.
Jag ser att Humlegården inte längre har stora förpackningar med krossad pilsnermalt.
Ett ställe du kan få tag på det är http://www.pgw.se/shop/index.html
Klicka på Hembryggning/Öltillbehör/Malt så hittar du 25 kilo krossad pilsnermalt för 395:- vilket är ett vettigt pris (c:a 16 kr/kilo)
Där finns också lite andra sorter än vad Humlegården har.

Det finns inte så många fler butiker som har malt och sådant längre.

Jag hittade en lista med hembryggarbutiker på http://www.hembryggning.com/info/ater.html
Det kanske kan vara värt att kika där också fast det verkar mest vara vinsatser och aktivt kol(!?)

Kenneth skrev:

Jag ser att Humlegården inte längre har stora förpackningar med krossad pilsnermalt.

Vi har för tillfället ingen säker inleverans av krossad pilsnermalt på hel säck. Hoppas kunna lösa detta framöver. Vi har i alla fall Weyermanns pale ale malt, krossad, på hel säck om 25 kg, för 295 kr. Detta är en utmärkt basmalt för de flesta öltyper.

Kenneth skrev:

Jag hittade en lista med hembryggarbutiker på http://www.hembryggning.com/info/ater.html
Det kanske kan vara värt att kika där också fast det verkar mest vara vinsatser och aktivt kol(!?)

Detta är bara en lista över återförsäljare för Gert Strand AB, därav utbudet av varor...

-- Svante

Jodå, det går att använda pale ale malt till underjästa öl också.
Fast jag vet inte om det blir en "riktig" ljus pilsner, pale ale malten är lite mörkare wink

Finns det en lista på hembryggarbutiker som Humlegården levererar malt och humle till?
Det kan vara kul att stödja en lokal butik, samtidigt så får Humlegården en slant också.
Eller är det så att i och med webbutiken så har antalet återförsäljare minskat?

8 Senast ändrad av svantide (2006-10-02 15:46:59)

Tack för ert stora engagemang. Tror jag har löst problemet med krossning, i en låda med arvegods från hustruns farmor hittade jag en gammal kaffekvarn som jag provmalt med och den verkar perfekt. Ett annat bekymmer jag har är att vid bryggning av små batcher så gör man ju stora vätskeförluster. Malten binder vätska vid lakning, man kokar bort en viss del osv.

Nästa vätskeförlust sker efter kylningen. Här på Humlegården står det att man skall undvika bottensatsen (kallas här kalldruv, samma fenomen kallas varmdruv på SHBF:s sida) vid tappningen till jäskärl. Hur skall det gå till när man samtidigt skall sila av humleresterna? Vid denna hantering gör man ju ännu större vätskeförluster. Jag siktade på 15 liter, men när jag tappat om till jäskärl återstod endast 11 liter. Vad är det jag inte förstår? Går det att bli av med både druv och humle i ett moment, eller får man helt enkelt acceptera att få med druven (kall eller varm)?

Det beror nog lite på vilken utrustning man har, jag har väldigt enkel utrustning. Jag brukar aldrig sila något, däremot brukar jag låta den kylda vörten stå kanske någon timme i jäshinken (medans jag städar undan lite). Då hinner en del både humlerester och druv sjunka till botten. Sedan innan jag ska jäsa häller jag över allt i en ny ren hink, och lämnar kvar precis så mycket man tycker sig vilja slösa bort. Ofta någon liter eller så, men jag får aldrig bort allt heller. Det finns säkert massa lösningar på det, men jag har inte fokuserat så mycket på de bitarna.

Varmdruvet som anses värst, brukar jag dock försöka fiska upp med en hålslev i början på koket... jag brukar se till att fiska upp det värsta först innan jag slänger i humlen... sen slutar jag fiska, annars fiskar man ju upp humlen också.

Jag känner till en snubbe som kokar och jäser i samma kärl (rostfritt). Han kokar hela vörten, sedan ställer han ned en kylare... och sedan häller han i jästen. Dvs rubbet kvar... humlerester och druv. Han påstår att det blir bra ändå, och inget dis heller - men då kalllagrar han ölen kring 0C när den är klar, så allt faller ut ändå.

/Fredrik

Jodå det försvinner mycket vätska.
Ska du få 15 liter i jäshinken så bör du nog laka uppåt 18-20 liter.
Det går åt kanske uppåt 25 liter vatten totalt.
Det binder mycket vätska i malten.

Med lite träning och erfarenhet kommer du på hur du ska göra med din utrustning.
Man blir inte proffs på en bryggning wink

Återigen ett stort tack för snabba svar till en glad amatör. Jag blir helt plötsligt mycket lugnare, mer vatten är alltså lösningen. Det där med druven (kall eller varm) verkar ju vara hanterbart. Får bara hoppas att mitt redan låga OG inte gör att jag brygger lättöl, det skulle ju vara lite pinsamt. Min nya maltkross borde ge bätte utbyte. Hursomhelst släpade jag upp min pilsner på kallvinden i lördags, har ca. 12 grader däruppe, men det bubblar friskt, så det blir nog bra.