Nykomling med frågor och beröm

Kort presentation
27 år gammal med ett genuint intresse för mat, vin, öl, kaffe, ost- osv.
Bosatt i Malmö och påbörjar snart min offeciella utbildning till kock.

Min faschination och intresse av ölbryggning är därav av den typ att jag liksom många/alla här
inte strävar efter APK (alkohol per krona) Utan ett riktigt gott öl, och ett genuint intresset för processen.
Jag har ännu ingen realistisk uppfattning om hur pass bra resultat man kan uppnå, men jag hoppas
att ni delar med er av tankar och kunskap för att hjälpa mig bästa möjliga öl.

Jag vill inte bli tolkad som matsnobb, utan en som fått smak för det goda wink
Vissa känner ingen skillnad på billig tysk whiskey och en Islay whiskey, andra gör det
och lär sig ju därigenom även att uppskatta kvaliten framför kvantitet. Även om Stalin
en gång lär ha sagt att kvantitet är också en slags kvalite´ wink

Några frågor i korthet
Jag bor just nu i en etta på 38 kvm som till största delen upptas av musikinstrument,
därav är svängrummet begränsat, likväl som möjlighet att arbeta i allt annat än befintlig rumstemperatur (24-25 grader)
1.
Utrymmet där jag jäser håller en temp på 24 grader vilket jag läst mig till är relativt i övre marginalen?
Ett par av mina favoriter är -  Ruddles County,  ESB , Kilkenny, Murphys, Guinness osv.
Jag antar att samtliga av dessa är "top fermented" ? Vilka också är att föredra om man ska lyckas bra i dessa temperaturer?

2.
Så om en vecka sätter jag nästa sats som jag kommer att köpa härifrån Humlegården.
Vad rekomenderar ni mig att välja för recept, eller hänger det kanske på jästtyp när det handlar om temperaturer?

3.
En grej till - Min far har rätt gott om humle på sin mark, kan man anv. denna i bryggningen?
Hur vet man vilka värden den har av alfasyra osv? Det hade vart roligt att kunna anv. dem i en brygd.

4.
Vattnet i Malmö är inte känt för att vara det bästa, relativt hårt vatten.
Finns det ngt som man bör tänka på där?
Såg att Alton Brown på Good Eats, anv. buteljerat källvatten är det att föredra?

Avslutningsvis
Vill jag passa på att tipsa om tvserien - The Thirsty Traveler

Det är en kille som åker jorden runt ett par varv och bla.
besöker ett antal bryggerier av variernade storlek.
Vet inte om det går på ngn kanal man kan se här i Sverige, men jag har svårt att tänka mig det, 
så jag har vart så hemsk att jag faktiskt laddad ner dem.

Samt ett tack på förhand och en eloge till er.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Nykomling med frågor och beröm

Oh och en sak till Finns det fler från Malmö här?
Kanske en ölträff en vacker dag hade gått att lösa isådana fall?

www.bryggradio.com

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-09-28 16:50:43)

Hej!

24 grader är i den övra kanten, men jag kan säga att du skulle kunne få underbara belgiska ales om du skulle vilja satsa på det? De ska ju ha många estrar, och vid den temperatur lär det bli många. Dina värderingar angående kvalitet vs kvantitet - hållar med med - hellre slängar jag 50 spänn för en bra öl, än köpa 5-6 billiga för samme pris:-)

Mvh
Jan - bättre känd som den galna dansken
Hyggeligt at møde en skåning i øvrigt - så er der i det mindste en der taler lige så grødet som jeg gør;-);-)

Ps: Även om jag förstår en stor del av det teretiska, är jag inte världans bästa på att förklara, men jag kan hjälpa till med recepter i allafall - det är en av mina största styrkor som bryggare. Du är välkommen att maila mig.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Blåkulla (2006-09-28 17:19:13)

The Thirsty Traveler

ett klipp från swe   "Absolutely Acquavit"

http://www.thirstytraveler.tv/html/dest … .php?id=26

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-09-28 18:05:53)

Hej Jan och Blåkulla

Wow det tog inte lång tid..
Tackar för svaren.

Jan -
Jag tackar för tipset om belgisk ale, jag tror att om man gör som folk gjort i alla tider
dvs. utgår från de förutsättningarna man har, istället för att kämpa mot naturen i de här fallet temperaturen.
Så ökar ens chanser att lyckas wink

Det verkar vara som att den är besläktad eller har sitt urspung i den engelska alen vilket lovar gott.

Ska googla lite på Belgiska ales samt gå- tror det fanns en episod om det på The Thirsty Traveler tom. iallfall om belgisk öl i allmänhet.

Tips på recept och typer av Malt, humle och jäst mottages med öppna armar.

www.bryggradio.com

Haj Thomas! De va ju kul ad de e fler som begriporr va man sir.
Kanske bäst att vårda språket ändå. Detta är kanske inte rätt tråd för ämnet, men iallafall. Jag bor i Trelleborg och jag råkar veta att det finns några till här på forumet som kommer från denna ädla landsända. Jag mailar dej.

Tjena Lasse !

HAHA - Härligt att höra förutsättningarna för en ölträff ser ljusa ut wink
Jess maila du så läser o svarar jag.

www.bryggradio.com

8 Senast ändrad av Rapax (2006-09-28 21:00:12)

Hårt vatten brukar passa bäst att brygga mörk öl på. Det har jag egen erfaranhet av. Och med tanke på att Guiness är ett av dina uppräknade favoritöl så torde du inte ha något övre smärtgräns för hur mörkt ett öl får vara.

Om du ska använda egen humle så föreslår jag att du använder den som smak- eller aromhumle (dvs slänger i den sent i koket). Detta för att du inte alls vet hur mycket beska den kommer att ge. Visserligen är det svårt att veta hur den smakar också - men man får väl vara beredd att gambla lite?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Lasse O. skrev:

Haj Thomas! De va ju kul ad de e fler som begriporr va man sir.
Kanske bäst att vårda språket ändå. Detta är kanske inte rätt tråd för ämnet, men iallafall. Jag bor i Trelleborg och jag råkar veta att det finns några till här på forumet som kommer från denna ädla landsända. Jag mailar dej.

Hov Lasse - jeg forstår altså også hvad du siger;-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jo, det sista jag vill säga innan jag går i säng, är att hårt vatten lämpar sig så förbaskat perfekt för engelske/amerikanska ales. Det kommer även att betyda att du inte behöver samma mängd humle som jag för att uppnå samma märkbara beska i ölet:-) Här var jag bor är vattnet så mjukt, så jag slängar i som bara det med humle - nästan kastar det i kastrullen - hahahahahahaha:-) Fast jag vet att jag kan hårda det, men jag vill gärna att mitt lokala vatten ska mina öl en säregen smak och karaktär också:-) Fast när jag bryggar stout då kan det bli för surt om jag inte tillsättar lite grejor:-) Vi hörs:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Några svar i korthet smile

Thomas Fransson skrev:

1.
Utrymmet där jag jäser håller en temp på 24 grader vilket jag läst mig till är relativt i övre marginalen?
Ett par av mina favoriter är -  Ruddles County,  ESB , Kilkenny, Murphys, Guinness osv.
Jag antar att samtliga av dessa är "top fermented" ? Vilka också är att föredra om man ska lyckas bra i dessa temperaturer?

Svar: Det är inte bara tempen som är avgörande, även valet av jäst spelar in.
Jag skulle välja en relativt neutral jäst som inte producerar alltför mycket estrar och fenoler.
Mina jästval till stouts (Guinees, Murphys) är antingen Irish Ale (BC 1084) eller Scottish Ale (BC 1728).
Även BC 1056, American Ale fungerar bra till stout.

Till ESB så passar Special London Ale jäst (BC 1968) samt även  1098 British Ale jäst

Till Riddles går nog nästan vilken som helst eng. ale jäst.

Thomas Fransson skrev:

2.
Så om en vecka sätter jag nästa sats som jag kommer att köpa härifrån Humlegården.
Vad rekomenderar ni mig att välja för recept, eller hänger det kanske på jästtyp när det handlar om temperaturer?

Om vi utgår från att du kör med malt och humle (inte extrakt) så kan du plocka från
SHBF receptbank. http://www.shbf.se

Thomas Fransson skrev:

3.
En grej till - Min far har rätt gott om humle på sin mark, kan man anv. denna i bryggningen?
Hur vet man vilka värden den har av alfasyra osv? Det hade vart roligt att kunna anv. dem i en brygd.

Det enklaste är att ta ett humle med känd alfasyra.
Koka lite te på 2 gram.

Ta din humle och koka te på den också med samma mängd till att börja med.

Jämför vilken som är beskast.
Späd den som är beskat med vatten tills dess att de har ungefär samma beska.
Kom ihåg att anteckna hur mycket vatten du späder med.
Sedan kan du räkna fram alfasyran på den okända humlen.

Thomas Fransson skrev:

4.
Såg att Alton Brown på Good Eats, anv. buteljerat källvatten är det att föredra?

Mörka öl som stout borde fungera rakt av med Malmövatten.
Även mörkare ales kan nog gå.
Det bästa är kanske att späda ut 50-50 med mjukare vatten.
Angående "källvatten" så beror det förstås på hur det är.
Det får inte innehålla salter eller vara hårt förstås.
Om du kan få tag på avjoniserat eller destillerat vatten är det att föredra att använda som utspädning.

Alternativt kan du koka upp kranvattnet och kyla det.
Låt det stå några dagar.
Med lite tur så fäller det ut kalk som lägger sig på botten.
Tappa över försiktigt så att du blir av med det som är i botten.

Lycka till!

Tänkte bara säga att Thirsty Traveler går på Travel kanalen, alla som har en digitalbox bör kunna lägga till kanalen, fast dom gånger jag tittat så har han bara suttit och pimplat en massa southern comfort med typ djuice och tyckt det var en jäkla god drink?? sen så dricker han mest en massa "budweiser" liknande öl, det är den uppfattningen jag fått iaf efter ett par avsnitt. Ungefär som killarna på drickbart som jag tycker är också lite konstiga i sina tips.

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Hej Kenneth

Det stämmar självklart vilken jäst man användar, men det är väl klart att ju högre temp, ju fler estrar kommar ölet att få? Men självklart Belgiska jäst kommer att ge fler estrar än t.ex american jäst osv. smile

Mvh
-Jan

Kenneth skrev:

Några svar i korthet smile

Thomas Fransson skrev:

1.

Svar: Det är inte bara tempen som är avgörande, även valet av jäst spelar in.
Jag skulle välja en relativt neutral jäst som inte producerar alltför mycket estrar och fenoler.
Mina jästval till stouts (Guinees, Murphys) är antingen Irish Ale (BC 1084) eller Scottish Ale (BC 1728).
Även BC 1056, American Ale fungerar bra till stout.

Till ESB så passar Special London Ale jäst (BC 1968) samt även  1098 British Ale jäst

Till Riddles går nog nästan vilken som helst eng. ale jäst.

Thomas Fransson skrev:

2.

Om vi utgår från att du kör med malt och humle (inte extrakt) så kan du plocka från
SHBF receptbank. http://www.shbf.se

Thomas Fransson skrev:

3.

Det enklaste är att ta ett humle med känd alfasyra.
Koka lite te på 2 gram.

Ta din humle och koka te på den också med samma mängd till att börja med.

Jämför vilken som är beskast.
Späd den som är beskat med vatten tills dess att de har ungefär samma beska.
Kom ihåg att anteckna hur mycket vatten du späder med.
Sedan kan du räkna fram alfasyran på den okända humlen.

Thomas Fransson skrev:

4.

Mörka öl som stout borde fungera rakt av med Malmövatten.
Även mörkare ales kan nog gå.
Det bästa är kanske att späda ut 50-50 med mjukare vatten.
Angående "källvatten" så beror det förstås på hur det är.
Det får inte innehålla salter eller vara hårt förstås.
Om du kan få tag på avjoniserat eller destillerat vatten är det att föredra att använda som utspädning.

Alternativt kan du koka upp kranvattnet och kyla det.
Låt det stå några dagar.
Med lite tur så fäller det ut kalk som lägger sig på botten.
Tappa över försiktigt så att du blir av med det som är i botten.

Lycka till!

ALBA GU BRATH

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-09-29 19:27:01)

samsaidi skrev:

Tänkte bara säga att Thirsty Traveler går på Travel kanalen, alla som har en digitalbox bör kunna lägga till kanalen, fast dom gånger jag tittat så har han bara suttit och pimplat en massa southern comfort med typ djuice och tyckt det var en jäkla god drink?? sen så dricker han mest en massa "budweiser" liknande öl, det är den uppfattningen jag fått iaf efter ett par avsnitt. Ungefär som killarna på drickbart som jag tycker är också lite konstiga i sina tips.

Absolut -
Man får verkligen plocka russinen ur den kakan, men vissa episoder är dock bra tycker jag.
Ex. på en trevlig episod är den om belgisk öl, som faktiskt innehåller en del kärna, och kul titt-in på små
små bryggerier som jäser med vildjäst/spontanjäsning, samt ett besök på Hoegaarden.
Annars håller jag med dig om att han sällan verkar intresserad av annat än när han får dricka gratis sprit.
Episoderna om tex. Champagne osv. kan man hoppa över, de är ungf. lika intressanta som dagens rätta lottorad
för den som inte spelar/spelat.
Måste dock säga att jag gett "Drickbart" två chanser och inte stått ut mer än en 5-10 minuter innan jag stängt av.

Inget av dessa kan mäta sig med ex. Solens Mat som går/gått på SVT.
En sådan människa med de intresset skulle jag gärna sett hålla i ett program om dryck.

Åter igen får jag tacka och bocka för detta välkomnande mottagande här som nykomling.
Sorgligt nog har jag inte så mycket kunskap inom området att bidra med i denna stund, men vem vet vad som
händer i framtiden.

Ska läsa svaren igen här nu om vilka öl och jästsorter ni rekomenderar.

www.bryggradio.com

Vad jag vill säga är att valet av jäst är viktigt.
Am. ale och Scottish jäser rent även vid lite högre temp.
Belgiska jäster och en del brittiska producerar väldigt mycket estrar och fenoler vid "normala" temp.

Men man ska inte vara rädd för att testa. Utan att prova så vet man inte hur det blir.

Fenoler - det låter inte riktigt nyttigt, ivart fall mindre mumma ?

"Fenoler - molekyl som består av sex kolatomer i en ring, bensenring, dit en eller flera -OH grupper är kopplade. Den mest kända är fenol som med formaldehyd bildar bakelit. Pyrogallol med tre -OH grupper bildas vid upphettning av galla. Om en karboxylgrupp läggs till närmast -OH gruppen i fenol bildas salicylcyra."

Kanske vägen mot Eng. eller Am. Ale är vägen att vandra mao?
Gärna av mörkare typ för att slippa eventuella nackdelar med det hårdare vattnet här i Malmö...

Ska bli spännande att sätta nästa öl.

www.bryggradio.com

Lugna ned dig med de fenoler smile Det finns fler ölsorter som har massor fenoler - weissbier, belgisk ale mm - inget problem:-) Ta det bara lugnt Thomas smile

ALBA GU BRATH

Som den kloke men galne dansken säger, fenoler är viktiga i många öltyper smile Att generellt kalla fenoler för en "felsmak" är inte schysst.  Felsmak handlar ofta om att man har en smak i sammanhanget som man inte förväntar sig, antingen beroende på  personlig smak eller öltyp.

Själv gillar jag fenoler stenhårt. Fenoliska veteöl och belgiska öl är de två öltyper som är mina absoluta favoriter. Jämför man också olika sorterna weissbeer som jag alltid brukar göra så fort jag får tillfälle så märker man att det skiljer mycket mellna sorterna... en del har mycket banan och lite fenol, en del mycket fenol och lite banan... min favoriter  är ofta de som här kraftig fenol för jag tycker det blir en sådan fantastisk arom. Det finns veteöl som jag upplever som nästan inte har någon fenol alls, och det är inte alls samma sak. En öl som är ren på alla smaker, blir lätt bara platt utan komplexitet.

/Fredrik

Jag läste någonstans att ett öl innehåller mer än 800 olika sorters "ämnen".
Första gången jag läste en lista på de 20-30 vanligaste förekommande så blev jag också fundersam på hur "nyttigt" det är.
Massor med högre alkoholer, finkel, fenoler, fettsyror, estrar och annat.
Dock i små mängder som vid vettig konsumtion inte är skadligt.

Det är de ämnena som gör ölet till den dryck det är. Tog man bort allt så blev det bara korn-vatten med lite etanol och isomeriserad alfasyra. Inte så spännande smile

Hälsoaspekten kan såklart diskuteras... smile men det är små mängder... många ämnen i ölen är helt klart definitivt otrevliga och tom cancerframkallande i högre doser. Det kan diskuteras hur nyttig etanolen är också, den finns ju där i betydligt högre nivåer än ppm och ppb, som de andra ämnena vi diskuterar här smile

Om jag skulle oroa mig för om de goda smakerna i weissbeer var väldgit farliga skulle jag nog sluta drick öl överhuduvdtaget. Jag dricker inte speciellt mycket öl... då är jga mer oroad när jag tar en promenad på stan och drar i mig moln av nitrösa gaser och annat som bilar och bussar hostar ur sig... då ska man flytta ut på landet kanske.

/Fredrik

Med andra ord - lagerbryggning på kronjuvelnen inom bryggning:-) Men jovisst - belgiska ale är också goda om man inte drickar de för ofta:-) Men om man bryggar belgiskt, då man ska omtappa eller buteljera, då känns det nästan så att man dör när man öppnar locket på jäshinken pga den kraftige estriga och fenolska doft:-)

He - ja, Fredrik:-) Jag är ett galen geni;-) hahahahahahahahahahahahaha

ALBA GU BRATH

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-10-02 23:24:30)

Hah - än en gång blir man serverad en stor portion kunskap - TACK !

Jag dricker ganska mycket öl, men det är mest pga. att jag har så fruktansvärt varmt här. bor högst upp
och hela sidan som vätter mot söder är täckt med fönster, så ibland får man svalka sig lide granna.

Jag tror jag vet vilken doft det är Jan snackar om, har precis idag vart o kikat på ölet i tunnan o ska tappa över de imorn och prima de för buteljering. Pga. temperaturen här så vart nog ölet relativt "fruktigt"
Jag återkommer med vidare info och en liden bild på brygden, till helgen sätts nästa omgång.

Förmodligen har detta avhandlats här tidigare, men jag har sökt på forumet och inte hittat ngn tråd om det..
En vän rekomenderade mig att införskaffa en sk. "Keg"

http://www.vinland.se/Pictures/Products/454xx_Barrels.JPG

Ngn av er som har ngn. erfarenhet av dem och tankar eller åsikter om hur pass bra dom fungerar ?

www.bryggradio.com

Ser ut som så kallade "rotokeg".
De används framförallt för "Real Ale" dvs, enkla brittiska ales med låg kolsyrehalt.
De tål inte särskilt mycket övertryck och eftersom de är av plast så repar de sig lätt.

Jag har inte någon egen personlig erfarenhet av dem.
Det jag hört är tyvärr inte så positivt.
De flesta hembryggare i Sverige kör med så kallade Corneliusfat som är gjorda i rostfritt.

Hej,
kul med en Malmöbryggare!
En Ölträff vore ju inte helt fel. Jag har snart en ESB och en veteöl klar för konsumtion!

Vattenvärden för malmö hittar du här: http://www.malmo.se/download/18.18a80d4 … t_2004.pdf
Jag brygger mest ljusa öl, så jag brukar korigera vattnet med CaSO4 eller CaCl2 enligt tabellerna på den här sidan: http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html

Om du känner för att komma förbi på möllan så är det bara att höra av sig!
Mvh Christian

25 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-20 21:09:21)

Tackar för infon Kenneth och Christian

Christian - Nice - jag bor också på Möllan - Sofielundsvägen, mitt över från squareside, 150 meter från torget ungf.
XXXX XXXXXXXX - så nu har du mitt nummer också wink

www.bryggradio.com