Nykomling med frågor och beröm
Kort presentation
27 år gammal med ett genuint intresse för mat, vin, öl, kaffe, ost- osv.
Bosatt i Malmö och påbörjar snart min offeciella utbildning till kock.
Min faschination och intresse av ölbryggning är därav av den typ att jag liksom många/alla här
inte strävar efter APK (alkohol per krona) Utan ett riktigt gott öl, och ett genuint intresset för processen.
Jag har ännu ingen realistisk uppfattning om hur pass bra resultat man kan uppnå, men jag hoppas
att ni delar med er av tankar och kunskap för att hjälpa mig bästa möjliga öl.
Jag vill inte bli tolkad som matsnobb, utan en som fått smak för det goda ![]()
Vissa känner ingen skillnad på billig tysk whiskey och en Islay whiskey, andra gör det
och lär sig ju därigenom även att uppskatta kvaliten framför kvantitet. Även om Stalin
en gång lär ha sagt att kvantitet är också en slags kvalite´ ![]()
Några frågor i korthet
Jag bor just nu i en etta på 38 kvm som till största delen upptas av musikinstrument,
därav är svängrummet begränsat, likväl som möjlighet att arbeta i allt annat än befintlig rumstemperatur (24-25 grader)
1.
Utrymmet där jag jäser håller en temp på 24 grader vilket jag läst mig till är relativt i övre marginalen?
Ett par av mina favoriter är - Ruddles County, ESB , Kilkenny, Murphys, Guinness osv.
Jag antar att samtliga av dessa är "top fermented" ? Vilka också är att föredra om man ska lyckas bra i dessa temperaturer?
2.
Så om en vecka sätter jag nästa sats som jag kommer att köpa härifrån Humlegården.
Vad rekomenderar ni mig att välja för recept, eller hänger det kanske på jästtyp när det handlar om temperaturer?
3.
En grej till - Min far har rätt gott om humle på sin mark, kan man anv. denna i bryggningen?
Hur vet man vilka värden den har av alfasyra osv? Det hade vart roligt att kunna anv. dem i en brygd.
4.
Vattnet i Malmö är inte känt för att vara det bästa, relativt hårt vatten.
Finns det ngt som man bör tänka på där?
Såg att Alton Brown på Good Eats, anv. buteljerat källvatten är det att föredra?
Avslutningsvis
Vill jag passa på att tipsa om tvserien - The Thirsty Traveler
Det är en kille som åker jorden runt ett par varv och bla.
besöker ett antal bryggerier av variernade storlek.
Vet inte om det går på ngn kanal man kan se här i Sverige, men jag har svårt att tänka mig det,
så jag har vart så hemsk att jag faktiskt laddad ner dem.
Samt ett tack på förhand och en eloge till er.
www.facebook.com/bryggradio