Kylskåp på balkongen?

Jag har tänkt skaffa ett litet kylskåp för jäsning, men det är inte så lätt att övertyga min fru om att vi ska ha en fristående kyl i tex hallen i vår 3a... Önskar hon var mer förstående ;-) Så då är det bara den inglasade balkongen kvar.

Skulle det funka att ha den där? jag tänker att det kanske är svårt att kontrollera temperaturen inuti pga av den växlande yttre temperaturen eller när det är smällkallt på vintern. Jag brygger ca 1 gång i månaden sep-maj. Är det nåt speciellt jag borde tänka på? Jag har tänkt att införskaffa en Ut200, är för oteknisk för stc1000.

Jag är väldigt tacksam för svar.

/Harald

Sv: Kylskåp på balkongen?

Kör på stc-1000 och sätt en frostvakt i kylen. Kanon ju!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Kylskåp på balkongen?

Jag kör med kupévärmare som blåser 30c-luft vintertid och kyler med kylskåpet sommartid eller vid kallkrash. Min kyl står dock i förrådet där det aldrig blir kallare än 6-8c. Jag har läst någonstans att kylskåp inte gillar att stå i minusgrader, om det är när de är igång eller bara förvaring vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp.

Sv: Kylskåp på balkongen?

Jag har haft mitt kylskåp på balkongen i ett par år, under den tiden har jag inte upplevt några problem alls. Jag styr kylskåpet med en universal termostat, funkar göööör bra!

Sv: Kylskåp på balkongen?

Tack för all input!
Då ska jag bara inhandla grejerna. Tror det blir en ut200 ändå, hittade på Conrad.se för 399. Jag litar inte på mig själv o el..
Det verkar vara som du säger Lindh att de inte rekommenderar minusgrader, men har det funkat för dig Hojen hoppas jag det funkar för mig.
Kyl+frostvakt+Ut200

Tack ska ni ha!

Sv: Kylskåp på balkongen?

Använder du en kyl med freon som köldbärare är det inget problem. Freonet förbjöds runt -87 tror jag, så är det producerat efter det kommer det att förkorta livslängden på kompressorn avsevärt om den omgivande temperaturen är under +10 grader C.

Detta är om kompressorn är igång vid den temperaturen vill säga, vilket kanske inte händer så ofta beroende på vad du brygger och när. Så det är inte säkert att det blir några problem.

Ville dock att du skall ha det i åtanke, så du inte ställer ut en allt för dyr kyl.

Sv: Kylskåp på balkongen?

Harald skrev:

Tack för all input!
Då ska jag bara inhandla grejerna. Tror det blir en ut200 ändå, hittade på Conrad.se för 399. Jag litar inte på mig själv o el..
Det verkar vara som du säger Lindh att de inte rekommenderar minusgrader, men har det funkat för dig Hojen hoppas jag det funkar för mig.
Kyl+frostvakt+Ut200

Tack ska ni ha!

Men den kan inte reglera värmen. STC-1000 klarar ju båda.
Sen finns det en ny programvara som Mats Staffansson tagit fram som man kan programmera in flera jäsprofiler i. Med upp till 10 temperatursteg tror jag.
Men det är nog överkurs... (måste flashas med en aurdino programmerare)

Det kan ju åxå gå med 2 st UT-200. En som är ställd för tillslag av frostvakt och en som slår till kylen.

Inte så svårt eg med kopplingen.

http://forumbilder.se/DEBS2/stc-1000.jpg

http://forumbilder.se/DEBS2/stc1000new.png

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Kylskåp på balkongen?

Nä det måste jag ju faktiskt hålla med om ;-)
Jag har länge tänkt köra på stc-1000 men fegat ur, men det kanske är bästa alternativet ändå. Jag läste att man inte ska använda UT200 under 0 även om sensorn så klart klarar kallare. Eftersom jacket sitter på utsidan blir detta ett problem. Hur är det med STC1000?

Sv: Kylskåp på balkongen?

STC-1000 har också en annan viktig funktion för att spara kompressorn. En slags fördröjning så att den inte slås på för tidigt efter att den varit igång tidigare - detta även om temperaturen nått den gräns då den ska slås på.

Sv: Kylskåp på balkongen?

ni som kör stc-1000 med både värme och kyla på era kylskåp/frys vad har ni som värme källa? glödlampa?värmefläkt?

Sv: Kylskåp på balkongen?

Freppan skrev:

är under +10 grader C. Detta är om kompressorn är igång vid den temperaturen vill säga, vilket kanske inte händer så ofta beroende på vad du brygger och när.

Säg att det är 5c ute. Då blir det värmare för att jäsa ale på 18c i 3-4 dagar och sedan 20-22c i några dagar. Sen över på kylaren för kallkrasch 0c, där åker ju kylen igång även vintertid. Iaf för min del...

Sv: Kylskåp på balkongen?

petern skrev:

ni som kör stc-1000 med både värme och kyla på era kylskåp/frys vad har ni som värme källa? glödlampa?värmefläkt?

Jag har en värmefläkt avsedd för bilar/kupéfläkt. Den har dock vred för att sänka effekten på värmeelementet så den blåser ljummen luft som mest (30c kanske?), alltså betydligt lägre brandfara. Hade aluminiumfolie på väggarna i början men märkt att det aldrig blir varmt, kan ha handen på värmaren en timme utan problem.
Har placerat värmaren i mitten på ett eget hyllplan mellan de två jäshinkarna. Har ett glasplan ovanför fläkten som skyddar ifall det skulle jäsa över så det inte kommer ner öl i fläkten och kortsluter skiten.