Högt SG
Hej alla
Bryggde i fredags årets julöl. Malten var som följer
4500 G PALE ALE MALT
1500 G WIENERMALT
150 G CARAFA I SPECIAL
300 G RÅGMALT
600 G LJUS KAREMELL
300 G MÖRK KAREMELL
200 G ROSTAT KORN
500 G MUNCHERMALT
Jästen Safbrew S-33
Infussions mäskning 17 l vatten. Mäsktemp 69c. Hölls i 110 min, mäsktemp var då 67 c. Sedan lakning i ca 70 min, samlade upp 28 l med ett OG på 1063. Kokade vörten i ca 70 m på 3 st kastruller, samlade upp ca 20 liter när humlen var avsilad. Det blev lite mindre än vanligt, men det berodde på att jag använder mäskgrytan för vörtkokning samt att den ej är planslipad så det tar väldigt lång tid att få den att börja koka, så jag delade upp volymen på 3 st kastruller i stället, för att "speeda" upp koket. Normalt så brukar jag kyla ner prover i frys skåp till 20c när jag skall ta prov med hydrometern i olika stadier. Men sökte på nätet och hittade en site som med olika temp skulle visa rätt OG, tyckte det var bra, jämförde med att kyla ner ett prov till 20c, och det stämde väldigt bra. Det jag tycker är lite konstigt det är att när lakningen på 28 liter var färdig så var OG på 1063, när vörten var färdigkokt samt på 20 liter så var den 1065. Jag spädde i och för sej vörten med ca 5 liter kokande vatten under koket. Men jag tycker nog att OG ändå skulle va lite högre än 65 på färdiga 20 liter. Jästen sparka i gång snabbt och kraftigt men själva "stormen" var över på 3 dygn. Tappade om i dag, lite skumöar. SG var 27. Det kändes inget vidare. Vad kan ha hänt? Gjorde en porter i början av sep med ungefär samma maltmängder samt då med jästen Safale S-04, enorm jäsning men SG på samma tid ungefär 17 som efter en veckas sekjäsning stoppa på 16. Mäsktemp var då 68 c. Enligt specifikation på Safbrew S-33 skall den ha en låg utjäsningsgrad. Kan det bero på det? Knappast va? Kan själva OG varit mycket högre än dom 1065 jag fick fram med tabellen?. Provsmakning på ölet känns inte spec sött, en varm känsla i magen, det känns på något sätt som att OG var högre. Bu ungefär 37. Tacksam för svar.
Bo