Första satsen gjord, gärna lite tips på förbättring

hej!
Jag har nu testat första satsen (22 L) och ja vad ska man säga, för söt och för lite humle. OG låg på 1048 och hade endast jäst ut till 1022, vilket gjorde ölen väldigt söt. jag använda mig av Windsor 11 gram torrjäst med 2 veckors jäsning. Borde jag ändra jäst och även lägga till en sekundärjäsning?
Även humlesmaken var klen, enligt receptet tog jag i target 16 gram 60 min och styrian 9 gram 40 min samt styrian 9 gram 5 min. Borde jag bara öka styrkan helt enkelt eller kanske torrhumla den?

Tacksam för svar

Sv: Första satsen gjord, gärna lite tips på förbättring

Jag tycker humlegivorna känns i klenaste laget, men samtidigt kan dom upplevas HELT annorlunda om du får ett lägre FG-värde. Allt hör liksom ihop lite. Två veckor kan vara i kortaste laget... jag brukar lämna mina närmare 3 veckor, men vill du vara säker på att det har jäst ut ordentligt finns det inget annat bra sätt än att ta två FG-mätningar med ett dygn emellan. Visar dom samma värde har det jäst klart. Windsor-jästen ska väl lämna aningens sötma om jag inte är helt ute å cyklar.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Så att öka humlegivorna aningens samt att kanske byta till en annan jäst hade kunnat bättra på resultatet? Jag funderar på sekundärjäsning det borde väl hjälpa till att boosta jäsningsprocessen?

Sekundärjäsning är oftast den jäsning som sker i flaskan för att skapa kolsyran. Den ger inte någon markant sänkning av FG. Vill du jäsa ut mer är det nog t.ex. annan jäststam du får testa. Sockerarterna du lyckas få till i vörten avgör oxå ditt slutgiltiga FG-värde. Du skulle kunna prova att mäska i någon grad lägre och ha mindre andel karamellmalter och liknande. Ändra inte på för många parametrar åt gången bara för då är det svårt att veta vad det var som gjorde att resultatet blev annorlunda.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

tack för hjälpen

kamelryttarn skrev:

Sekundärjäsning är oftast den jäsning som sker i flaskan för att skapa kolsyran.

Kärt namn har många barn, och "sekundärjäsning" används med ett antal olika betydelser:

1. Att tillsätta ny jäst efter att den första jästen har gjort sitt.
2. Kolsyrejäsning på flaska.
3. Efterjäsningen, d.v.s. den fas där jästen jobbar vidare och bryter ner vissa biprodukter som "primärjäsningen" skapade.
4. Omtappning.

De två första användningssätten är vettigast, (3) är okej och (4) är djupt förvirrande.

Oklart vad trådstartaren avsåg dock. Det är väl bara (1) som kan ge högre utjäsning, (3) händer ju såvida man inte avbryter jäsningen på något sätt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Att tillsätta ny jäst när den gamla har lagt sig har jag aldrig vågat mig prova på. Hur skall jag kunna tillsätta ny syre till ölen utan att oxidera den? För det syre som fanns har väl den gamla jästen dragit i sig så att det knappt finns något till den nya jästen? Och om man då måste röra om för att aktivera äldre/ny jäst ger väl bara oxidering?

alegi skrev:

Att tillsätta ny jäst när den gamla har lagt sig har jag aldrig vågat mig prova på. Hur skall jag kunna tillsätta ny syre till ölen utan att oxidera den? För det syre som fanns har väl den gamla jästen dragit i sig så att det knappt finns något till den nya jästen? Och om man då måste röra om för att aktivera äldre/ny jäst ger väl bara oxidering?

Du gör en förkultur (utan ommrörning) på den nya jästen och tillsätter den på toppen av sin aktivitet.

Men nu har vi kanske hamnat OT.

Testa ett annat recept och annan jäst är mitt råd. Windsor är en jäst jag inte kommit överens med, men visst riktigt låg mäsktemp kanske kan ge ett mer utjäst resultat. Humlemängden är en smaksak men beskan måste balansera malten.

Som många varit inne på, annan jäst. Testa Belle Saison eller Belgian ale från Mangrove tex. Kanske går det att jäsa ut ölet med en annan jäst, en saison skall ju bara torr, dvs ett ensiftrigt FG.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Det för bli en annan jäst till nästa sats helt enkelt smile

Vilken temperatur mäskade du i?
Låter som du mäskat runt 69 grader?
Mäska i 65 till 67 grader nästa gång

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Brandis skrev:

Vilken temperatur mäskade du i?
Låter som du mäskat runt 69 grader?
Mäska i 65 till 67 grader nästa gång

Tror jag håller helt med här Brandis.

Men en annan sak som står som citat, så håller jag inte helt med...
För hockey är idrott, och idrott hör inte hit!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hög mäsktemperatur kan dock inte förklara så här dålig utjäsning, tre graders skillnad i mäsktemperatur ger ungefär 2 OG-punkters skillnad.

Helt riktigt kan ju maltsorter spela in också ekstedt, är det mycket "specialmalter" så kan det ju påverka med.

TS kanske kan dela med sig av sitt recept?

ScaryEyes, haha, nä kanske inte wink

4 kg  pilsnermalt
1 kg pale ale malt

mäskning 1 h lite ojämna temp, pendla lite mellan 64-67 grader

Lakning upp till 26 l vört med vatten som höll 77 grader med ett par cirkuleringar

Vörtkok Target 60 min styrian 40 min styrian 5 min

så såg det ut

har förresten smakat ölen nu, sötman har till stora delar försvunnit efter tappning, toppen. humlesmaken lyser dock fortfarande med sin frånvaro sad

18 Senast ändrad av Brandis (2014-10-13 15:59:06)

Angående FG, vad fick du till slut?
Receptet ger ingen indikation på att dt skulle skulle sluta högt, kan vara jästen som "vilat sig" lite

Humlen är ju som sagts tidigare lite i veckaste laget, knappt ½ gram litern på arom och smakgivan
På en ale kanske du skall sikta på minst 1 g/l humle för att få smak (40 min och arom (5 min) ingen vedertagen regel, bara ett förslag
Kokade en apa i helgen med 2 g/l på smak och samma på arom (fast med 2 min) kommer torrhumlas med lite mer per gram senare
Berätta när du tappat på flaska och kolsyrejäst med hur det smakar smile

Brandis skrev:

Angående FG, vad fick du till slut?
Receptet ger ingen indikation på att dt skulle skulle sluta högt, kan vara jästen som "vilat sig" lite

Humlen är ju som sagts tidigare lite i veckaste laget, knappt ½ gram litern på arom och smakgivan
På en ale kanske du skall sikta på minst 1 g/l humle för att få smak (40 min och arom (5 min) ingen vedertagen regel, bara ett förslag
Kokade en apa i helgen med 2 g/l på smak och samma på arom (fast med 2 min) kommer torrhumlas med lite mer per gram senare
Berätta när du tappat på flaska och kolsyrejäst med hur det smakar smile

efter jäsningen landa den på 22. Efter tappning och kolsyrejäsning har jag ingen aning, det går väl inte att mäta med hydrometern när det har bildats kolsyra?

Jag gjorde en ny sats häromdagen,
6 kg pale ale malt

40 g Target 60 min
20 g Styrian 40 min
20 g Amarillo 20 min
20 g Styrian 5 min

OG: 1055
26 l i kärlet
safale us -05

denna gången har det kluckat i jäsröret betydligt längre än förra gången, så har stora förhoppningar på denna. Hoppas bara att humlegivorna är tillräckliga för att ge lite mer smak denna gång.

Jag är lite intresserad av att göra en lite mindre sats med vete i, testat att göra det någon gång?

Men vad är det för slags öl du vill åstadkomma? Om du vill ha en humlig öl á lá american pale ale eller ipa så är dina humlegivor fortfarande alldeles för klena. Stryk givan vid 40 minuter, dubbla (minst) givorna vid 20 respektive 5 minuter samt torrhumla.

Typ:

X g target 60 min
20 g styrian 15-20 min
20 g amarillo 15-20 min
20 g styrian 0-5 min
20 g amarillo 0-5 min
20 g styrian som torrhumling
20 g amarillo som torrhumling

Beskan justerar du med hjälp av givan vid 60 minuter.

Det jag har tänkt mig är en öl med humlig smak, kanske inte riktigt så kraftig som en ipa eller apa men ändå.

Pennet skrev:

Det jag har tänkt mig är en öl med humlig smak, kanske inte riktigt så kraftig som en ipa eller apa men ändå.

Det där gjorde inte mig så mycket klokare. Kan du ge något exempel på en öl som du har som förebild?

Hursom tror jag att du behöver öka på humlen sent i koket.

Typ en "trashy blonde" av brewdog.
Den nya satsen har jäst i 9 dagar nu, för sent för torrhumling?

Pennet skrev:

Den nya satsen har jäst i 9 dagar nu, för sent för torrhumling?

Det tror jag inte. Om det har jäst ut (och det skulle jag gissa att US-05 har vid det här laget), så kan du torrhumla. (Om det fortfarande jäser så kan koldioxiden ta med sig humlesmaken och det är onödigt.)

Mer intressant är kanske egentligen när du tänkt flaska och räkna baklänges därifrån för att ta reda på när du ska/kan/vill torrhumla. T.ex. en vecka innan du flaskar. (Du kan hitta en uppsjö rekommendationer om när torrhumling "ska" ske, men i slutändan verkar det som att alla gör olika och de flesta är nöjda med sin egen procedur.)

Pennet, får be om ursäkt, menade i mitt tidigare inlägg att smakgivan låg på 20 minuter (eller 15 minuter), inte 40 minuter. Där har ekstedt i övrigt lämnat bra tips.

Nej, det är inte för sent för torrhumling än, snarare för tidigt enligt mig.
Låt ölet stå orört ca 14 dagar, ta sedan ett SG-prov, torrhumla sedan 3-5 dagar eller vad du tänkt ( kallkrascha om du gör det ) tappa på flaska med primning, låt stå 14 dagar i rumstemp. Smaka av och lagra svalare om du har möjlighet.

Det finns några clone recept på Thrashy Blonde, det ena mer spekulativt än det andra på nätet, men grunden hos BrewDog är :
ABV:4.1% OG:1041.7 IBU’s:40
Malts:Maris Otter Pale Ale Malt, Caramalt, Munich Malt
Hops:Amarillo, Simcoe, Motueka

Skulle chansa lite och lägga en dos av de tre humlena vid 15 minuter samt vid 2 till 0 minuter och torrhumlat med alla tre eller enbart en av dem.
Testa dig fram