Har man tiden så tycker jag att det nästan alltid är värt att göra en förkultur. För min del kan jag stå ut med att göra en snabbstarter och hälla i alltihopa. Då behöver man inte lika lång framförhålling. Annars är det väl aldrig fel att göra startern lite längre i förväg, kallkrascha och hälla av (eller dricka upp) "fulölen" som gurusarna ovan beskriver.
Torrjäst är ju grymt smidigt i många lägen men då får man vara beredd att slänga i flera påsar ibland. T.ex. med Mangrove Jacks M44 har jag någon gång haft problem med väldigt långsam start och lite väl mycket biprodukter från jäsningen. I en ale kan man kanske komma undan med att det är meningen att det ska vara lite skumbanan eller så i ölen men en lager ska vara ren i smaken
När det gäller mängd jäst som behövs så brukar jag kolla med Beersmith (starterfliken) och MrMalty. Det ger oftast ganska snarlika resultat - och därmed ofta rekommendationen att ta flera påsar torrjäst eller en starter för att få tillräcklig mångd jäst. 23 liter lager med bara en påse/flaska jäst är långt under rekommenderad mängd - tänk på att lager generellt kräver dubbel mängd jäst mot en ale. Och som sagt, du är säkert dubbelt så känslig för estrighet och annat från en ansträngd jäsning i en lager jämfört en ale.
Både beersmith och MrMalty rekommenderar 5 paket jäst i ditt öl (utan starter). Det är för mig helt orimligt, men att odla upp starter löser enkelt problemet. Med starter gjord på stirplate så nöjer sig beersmith med ett rör jäst och 2,6 liter starter, så hade jag gjort. MrMalty vill ha två rör jäst eller hela 5 liter starter - och då är du på nivån som gedman kör på.