Jästmängd

Hej! Ska alldeles inom kort  brygga ett lageröl (oktoberfest) om ca 23 liter.

Räcker det med en påse Munich Lager (Wyeast 2308)  http://shop.humle.se/jast/lagerjast/lag … -activator ,  eller behövs det fler påsar? Har aldrig provat på att brygga lager tidigare och behöver lite hjälp för att inte ha för lite jäst hemma när väl bryggdagens väckarklocka ringer.

Jag räknar med att ölet hamnar kring 5,3-5,8% abv.

Med vänlig hälsning
Anders

Sv: Jästmängd

Jag brukar alltid köra en påse torr till 19-20 liter. Mr malty rekommenderar typ 2 st till 20 liter. och ett OG på 1.054

Men kollar man på den kalkylatorn då blir det såna extrema mängder jäst, att det är det dyraste inom hela bryggningen. men ska man göra en mycket stark öl så krävs förståss mer jäst. Och dela på påsar är ett dåligt option.

Men kör du flytande och har bra koll på det, så gör en förkultur på 2 liter. Men häll av ölen när den är klar. (för att jag ogillar iden med att slå i många liter förkultur i en noga uträknad öl. Blir ju nåt annat då ju.)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Håller med om att det är billigare o bättre att odla upp en förkultur än att förlita sig på en påse jäst.
Ibland kan jästen i påsen vara lite trött och det är alltid bra att göra en förkultur för att försäkra sig om att jästen är pigg och aktiv.

Ett förtydligande kanske är på sin plats, låt förkulturen jäsa ut ordentligt och all jäst sjunka till botten innan du slår bort vätskan från förkulturen.
Annars åker den pigga jästen med i vätskan.
Jag kallar det vätska då jag inte tycker att man kan kalla en förkultur för "öl" smile

Det kanske vanligaste skälet till att man inte får till sin lageröl är för lite jäst. En påse flytande är alldeles för lite, det krävs väldigt stora mängder för att garantera en bra jäsning. En torr påse som du rehydrerat tycker jag också är i minsta laget för en lite starkare lager.

Jag brukar brygga en liten öl på 5-6 liter (som jag sedan dricker upp!) och ha som "förkultur" innan jag gör stora mängder. Annars skulle nog en dubbel förkultur på 2+2 liter vara att rekommendera.

Har man tiden så tycker jag att det nästan alltid är värt att göra en förkultur. För min del kan jag stå ut med att göra en snabbstarter och hälla i alltihopa. Då behöver man inte lika lång framförhålling. Annars är det väl aldrig fel att göra startern lite längre i förväg, kallkrascha och hälla av (eller dricka upp) "fulölen" som gurusarna ovan beskriver. 

Torrjäst är ju grymt smidigt i många lägen men då får man vara beredd att slänga i flera påsar ibland. T.ex. med Mangrove Jacks M44 har jag någon gång haft problem med väldigt långsam start och lite väl mycket biprodukter från jäsningen. I en ale kan man kanske komma undan med att det är meningen att det ska vara lite skumbanan eller så i ölen men en lager ska vara ren i smaken

När det gäller mängd jäst som behövs så brukar jag kolla med Beersmith (starterfliken) och MrMalty. Det ger oftast ganska snarlika resultat - och därmed ofta rekommendationen att ta flera påsar torrjäst eller en starter för att få tillräcklig mångd jäst. 23 liter lager med bara en påse/flaska jäst är långt under rekommenderad mängd - tänk på att lager generellt kräver dubbel mängd jäst mot en ale. Och som sagt, du är säkert dubbelt så känslig för estrighet och annat från en ansträngd jäsning i en lager jämfört en ale.

Både beersmith och MrMalty rekommenderar 5 paket jäst i ditt öl (utan starter). Det är för mig helt orimligt, men att odla upp starter löser enkelt problemet. Med starter gjord på stirplate så nöjer sig beersmith med ett rör jäst och 2,6 liter starter, så hade jag gjort. MrMalty vill ha två rör jäst eller hela 5 liter starter - och då är du på nivån som gedman kör på.

Just det - här är MrMalty-kalkylatorn om du inte redan hittat den
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Tack alla för givande svar. Ja, nog är vi alla överrens om att 1 pkt verkar vara allt för snålt tillaget för att få 23 liter lager att jäsa ut väl. Att däremot 5 pkt som Beersmith och Mr Malty föreslår, känns onekligen inte rimligt. Jag ska återkomma med en utvärdering och även där delge dom slutsater jag har dragit av brygden.
Med vänlig hälsning
Anders