Flasktappning från Speidel 50L fat istället för corneliusfat?

Har läst här om hur man kan brygga sin egen öl/cider, hälla upp på corneliusfat och sen med diverse intrikata lösningar kolsyretappa på flaska utan att få någon bottensats.
Detta låterskitbra men eftersom corneliusfaten bara rymmer 18 liter så tycker jag de är lite för små och ineffektiva. Kan man istället använda detta fatet från speidel? http://shop.humle.se/utrustning/utrustn … r-50-liter
Är det någon som har gjort det eller vet hur kopplingarna är och om det går?

Har i år bryggt ca 100 liter cider men med flaskjäsning och hanteringen med jässtoppning på flaska blir ju väldigt arbetskrävande. Det borde ju också bli billigare att köpa ett par 50L fat istället för en massa corneliusfat. Lagringsutrymmen har jag så det är inga problem.

MVH
Samuel

Sv: Flasktappning från Speidel 50L fat istället för corneliusfat?

Jag vet inte vilken typ av koppling det sitter på just detta fatet, men det ser ut som ett vanligt 50L med Sankey?
Är det sankey så kan du koppla på en vanlig ölkoppling med slang till en flaskfyllare av valfritt slag.

http://www.chicompany.net/images/Keg_Tap_SS-2_7485S.jpg

När det sedan gäller att fylla flaskorna med kolsyrad cider gäller det att du kan kyla ner cidern till helst kring 0C
Där kanske corneliusfaten har en viss fördel iom att du kan få in dem i ett kylskåp.

Men jag vet inte vad du har för möjligheter och förutsättningar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Enligt Speidels hemsida är måtten 395mm diameter och 532mm hög. Alltså borde den gå in i ett vanligt kylskåp.
Finns de kopplingarna i webbhoppen på humle eller var får man tag i dem?

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-29 14:25:41)

Ska nog finnas där, annars finns där en kille i Lyckeby som säljer sådant - http://www.öltappen.se
Du borde kunna ta dig dit om du bor i närheten.

Nästa grej är rengöring av faten.
Till vissa fat behövs ett specialverktyg till ventilen om du vill ta bort den och rengöra fatet på det viset.
Alternativt en pump som du kan köra (cirkulera) lut och surt med genom att koppla på en fatkoppling på pumpen och ställa fatet upp och ner.

Finns youtube videos som visar både hur man tar isär fat och hur man rengör och fyller dem.

Men det kan så klart vara en annan typ av koppling på fatet osv.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Både verktyg och fatkopplingar dyker upp titt som tätt på ebay i tyskland. Tyskarna brykar gärna skicka till sverige om man frågar.

Jag har köpt 3 sankey samt 13 skjutkopplingar till mina fat.

Jag betalar normalt 5-15 euro för kopplingarna och 10-15 euro i frakt. Samma söljare brukar lägga ut flera kopplingar samtidigt.

Likaså fat, jag har köpt flera från tyskland, ca 30-40 euro i frakt och 20-50 euro för begagnade fat, omärkta begagnade men ändå bra bruksskick. 30 och 50 litersfat är vanligast. Sk pluskeg brukar vara billiga det är en rostfri blåsa som är täckt i gummi. Fat helt i rostfritt brukar bli betydligt dyrare. Därför är 13 av mina 16 fat pluskeg.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tack för infon båda två.
Kul att jag har ett lokalt företag som sysslar med sånt här, kör i princip förbi honom varje dag men hade aldrig hört talas om honom.
Till speidelfaten finns det speciella rengöringsborstar och man borde väl kunna köra med de vanliga rengöringsmedlena? Specialverktyg brukar vara dyra men man kan alltid tillverka dem själv...
Kollade lite på Ebay nu när jag visste vad jag skulle söka efter och det finns ju lite grejor där. Får fundera på vad som blir smidigast och biligast i längden, Speidel 50l fat eller cornelius 18l. Jag hade tänkt att öka produktionen ganska mycket i år.
De så kallade "pluskeg" har jag sökt efter men inte lyckats hitta någonstans, du har händelsevis inte nån länk eller bild så man hänger med på hur de ser ut.

/Samuel

Kopplingen inklusive manometer och tappkran som man ser på bilden på http://shop.humle.se/utrustning/utrustn … r-50-liter ingår när man köper Speidels tryckfat.

-- Svante

Då borde det alltså bara var att skaffa motsvarande grejor som till ett cornelius fat för att kunna använda speidels fat till buteljering, eller?

Du kan inte använda BeerGun med Speidel-fat - den är avpassad att använda tillsammans med corneliusfat.

-- Svante

Det var ju en klar nackdel. Finns det någon motsvarighet som funkar med speidel eller är man låst till cornelius om man vill ha en hyffsat effektiv småskalig flaskfyllningslinje? Även från utlandet är intressant.

Hej! Jag brukar köpa mina 50-litersfat i Burg auf Fehmarn i norra Tyskland, eftersom jag älskar ölsorterna från Fehmarn Krone. De har 2 mycket goda sorter som de har börjat sälja i år. De tar lite över 100 euro för ölet per fat, och en pant för fatet på 25 euro. Men jag behåller alltid faten, dricker ur dem "with a little help from my friends", öppnar och rengör dem. Jag slangar antingen mitt eget öl på faten eller säljer dem vidare. De funkar bra. Jag rekommenderar ett besök på fatlagret i Burg. Bryggeriet finns på Facebook:  https://de-de.facebook.com/pages/Fehmar … 9407948901
En av killarna på lagret talar perfekt svenska. Hälsa från Tjompa!