En damejeanne i tusen bitar.
Tänkte föra över min utjästa ale till min 25 L-damejeanne imorgon, och därefter ha i ett rör WLP650 (brettanomyces bruxellensis) och låta stå till det gottat till sig ordentligt. Så såg planen ut till min damejeanne gick i tusen bitar i badkaret när jag höll på att rengöra den med PBW och varmt vatten. Försökte skaka runt damejeannen så gott det gick för att blanda vattnet med pulvret, och det var då det hände. Hur fan gör man rent en damejeanne i den storleken?
Hur som helst får jag väl ändra planer om jag inte hittar en ny damejeanne inom de närmaste dagarna. Men jag har två små damejeanner där jag får plats med ca 4.5 L, så min tanke just nu är att jag för över 9 L sammanlagt till de båda små damejeannerna och flaskar det som blir kvar i hinken (också ca 9 L). Sen har jag i halva röret brett i ena damejeannen och andra halvan i den andra. Den ena damejeannen får sedan stå i källaren i ett halvår (eller till när den är klar), och den andra får stå i rumstemperatur samma tid. På så vis får jag ett roligt experiment med tre olika resultat från samma grund.
Frågan är bara om jag ska använda hela röret brett eller om det är för mycket till 9 L? Dessutom borde jag kanske ha lite mer luftutrymme i damejeannerna eftersom de bara rymmer drygt 5 L. Så säg 4 L i varje, dvs 8 L sammanlagt. Ett rör brett till 8 L alltså, funkar det?
Och sen skulle jag verkligen vilja veta det jag frågade i första stycket - Hur fan gör man rent en damejeanne i 25 L-storlek?
Det här blev ju lite av en blandning av utrustning, bryggteknik, recept och allting, men jag postar det här i utrustning ändå..