Sv: Uppgradering i brygghuset
Ok, jag förstår.
Hittade denna:
http://www.ebay.com/itm/DN15-G1-2-Femal … 3a82fb4d47Vad tror du om den?
Håller precis på att titta på detta med pump och plattvärmeväxlare och blir lite förvirrad. Hur skall man koppla och vilken dimensioner skall man köpa på grejerna? Tycker din lösning på pump och plattvärmeväxlare ser riktigt bra ut. Du har även en termometer på utgående vört ser jag. Är det en kulventil men inbyggd termometer eller är det någon speciell kulventil med någon form av tillbehör?
/Peter
Förmodligen en ganska bra kran. Samma fins nog en 10:- billigare från andra handlare om man letar lite.
Själv vill jag gärna ha samma kran fast med en spärr som gör att man inte av misstag öppnar kranen (se bilden nedan)
När det gäller dimensioner har jag genomgående köpt 1/2" npt, mest för att det har varit enklast att få tag på.
Pumpar och värmeväxlare tycker jag man kan lägga lite extra på så köp efter vad du anser dig ha råd med.
Här har du en bild på min växlare. Det sitter en kran på varmvörtssidan och en T-koppling på kallsidan med en analog termometer och snabbkoppling. Jag har även en enklare kran på kylvattensidan för att kunna sköta kylvattnet vid bryggverket.