humle - Nordbrau

Hej!

Jag har några kompisar i Danmark som odlar humlesorten Nordbrau och idag fick jag med Posten 25 gram. Jag undrar om andra har användt den sorten och gärna nyligen. Det enda jag har kunnat hitta som är relevant är att någon hade användt den som bitterhumle i 98 och vann guld till sm och då hade den 15% alfasyra. Vilka erfarenheter har ni av den sorten? Vilken smak ger den, ger den en bra arom? Er det en utpräglat bitter eller aromhumle, eller allround, eller....??? Jag tyckte personligen att det jag fick doftade gott, men det blir ju helt annorlunda i det färdiga ölet.

Blir tacksam för svar:-)

Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: humle - Nordbrau

Den mycket välkända sortern "Northern Brewer" heter "Nordbrau" på tyska.
Rak översättning utan krusiduller.
Vad man kan bli lurad wink

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-09-25 20:55:25)

Sv: humle - Nordbrau

en gammal trött dansk - jag borde ha förstått  - nord - nord - brau  brew....fan irriterande med allt det...tysk, engelsk och allt möjligt konstigt!  Nej Joel og Tor gamle drenge - det er ikke sjovt så hold op med at grine  ;-) big_smile  Jeg føler mig dum nok i forvejen!!!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH