13 %, 2018,25 %

Hej

En helt inget ölrelaterat inlägg utan ett politiskt, ni som hatar sådant läs samt glöm. I  det senaste valet så fick SD 13 % av alla som röstade. En fördubbling av röstantalet från 2010. Det gav ca 700 000 röster, det var som hela Göteborg skulle rösta på dom. Jag undrar lite på varför dom fått så många röster. Här på forumet skulle jag tro att dom ligger på  under 1 %, men jag är inte så säker.

Det pratas samt skrivs om att det är en kamp mellan land och stad, det stämmer nog säkert, den surdegsbakande, korvstoppande, samt nu dom som blivit intresserad av att brygga öl, alla dom som bor i storstädernas innerkärna, samt många av dom vet inte vad som händer i resten av landet. , alltså utanför städerna blir av med dom jobb dom har

"Eliten" i städernas kärnor som har konsultjobb, gör dataspel, går på dramaten, som sponsras  av dom som inte har arbete, (så är det ju inte, men många tror det)

Arbetena styrs till städerna, kraven ökas, alla som bor i "utlandet" (=utanför storstäderna) blir av med dom jobben dom har, det lönar sig inte med även folk med hyfsad utbildning

Tjänstesektorn ökar allt mer, men det kommer att ta stopp med en förskräckelse, eftersom den måste betalas med en produktion av varor, produktionen av varor minskar, till slut så kommer även tjänstesektorn att minska.

I dessa grumliga vatten kommer SD att fiska och dom kommer att håva in var så säkra,  i valet 2018 så är 25-30% av rösterna inget otänkbart. 2022 så tror jag att dom har majoritet i riksdagen. Då, med den teknologin som finns så gäller det att gå under jorden. Då kommer deras riktiga ansikte att synas, då kommer det att ringas på dörrar klockan 5 på morgonen, kom med här för en kontroll, tycker du bara som vi så är det inga problem.

Men eftersom inga auktoritära regimer i längden överlever, eftersom folket till slut vägrar finna sig i ett styre som kväver dom så kommer ett motstånd att komma.

Det måste vara bättre att stoppa dom nu än sedan

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: 13 %, 2018,25 %

Ja det är ju ganska stor skillnad på städer och omkringliggande småbyar. I växjö ligger de som tur var på runt 12% mendans man i Alvesta, Markaryd, Tingsryd, mfl småhålor ligger på över 20%.
Jag är själv uppväxt i en liten 2000-personers håla utanför Växjö och jag skulle aldrig i livet komma på tanken att flytta till sådana ställen där trångsyntheten och rädslan härskar och där man ser snett på om man inte lever ett "normalt" svenssonliv.

Sv: 13 %, 2018,25 %

Jag tror inte att det är en så speciellt staden vs landet fråga.
Det är missnöje helt enkelt. historisk så ser vi att när sossarna haft makten ett tag och missnöjet börjar sprida sig så gör vänstern ett bra resultat.
det är samma nu fast det är högern istället. missnöjda moderater som inte gillar att moderaterna ville bli sossar, röstar istället på SD. ett väldigt dumt sätt att visa missnöje men ändock missnöje.
skall bli spännande att se resultatet av nästa val om inger drastiskt händer i politiken, vilket det inte lär göra denna mandatperiod. jag tror att både SD och V kommer växa, framförallt V.

Det som är farligt med detta valresultat och samhällsutvecklingen senare tid, är att rasismen har blivit rumsren. att den som ifrågasätter rasism blir "the bad guy" eftersom folk missuppfattar grejen med yttrandefrihet. När vi har ett samhälle där vi skall bura in folk för att dom sjunger psalmer på gatan, där nazisterna skall marshera, istället för att bura in nazisterna, då lever vi farligt.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"