Första gången jag brygger eget...

Hej! Jag har helt ny här och helt ny på ölbryggning med för den delen.

Just nu står mina flaskor på kolsyrejäsning, eller vad man kallar det. Det är en vecka kvar tills den är "klar".
Men jag var lite otålig och kände att jag kunde prova en flaska idag, alltså en vecka tidigare än tänkt.
Det som hände var att nästan allt innehåll hade väldigt bråttom ut och jag fick torka av diskbänken och golvet.
Varför blev det så? Skulle jag kylt den innan?

Sv: Första gången jag brygger eget...

Jag gissar att det är för mycket kolsyra i ölen, för mycket priming socker eller så var ölen inte riktigt utjäst innan du flaskade den.

Utjäst var den nog då den stod i 2 veckor och puttrade på. Jag har fått lite tips av en kompis om att jag skulle ställt flaskan på kylning innan så att jästen inaktiverades och att jag kanske hade lite mycket socker i primningen. Receptet sa att det skulle vara 5g/L baserat på ett 5L recept och eftersom att jag aldrig tidigare i mitt liv gjort öl så missade jag att använda mig av extra lakvatten så jag fick ut ungefär 7 flaskor så rent öl som möjligt och 2st med bara bottensats.

Tiden ölet jäst säger egentligen inte så mycket. Genom at mäta vet man om det jäst ut, det kan ha hänt nåt under tiden som får jäsningen att avta och sedan börja igen efter det kommit på flaska. Jag har själv överprimat en öl en gång men den skummade bara över flaskhalsen i rumstemp, alltså inte så att det sprutade.

Jag har nu ställt flaskorna i kylskåpet där jag har som lägst temperatur för att se om det blir något skillnad på bland annat grumligheten och resultatet vid öppning om ett par dagar.
Om det nu inte skulle hjälpa mig med kaskad-flaskor, vad gör man då?

6 Senast ändrad av finnen (2014-09-27 23:04:24)

Mätte du mängden öl innan flaskning eller brassade du på med 25gr socker? Om inte så är den nog ant. överprimad, 8  gr/l är nog rätt så mycket.

Om ölen inte kylts så är det kanske väldigt mycket fria partiklar i ölet som hjälper till att "lösa ut"kolsyran.

Hur blandade du i sockret? Kan det ha blivit ojämt fördelat så det blev mycket i vissa flaskor och det var en sån du öppnade.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

t_m_jansson skrev:

Om ölen inte kylts så är det kanske väldigt mycket fria partiklar i ölet som hjälper till att "lösa ut"kolsyran.

Hur blandade du i sockret? Kan det ha blivit ojämt fördelat så det blev mycket i vissa flaskor och det var en sån du öppnade.

Det  är lite det som teorin är nu med att jag inte kylde den då jag missade det steget helt. Sockerlösningen tror jag inte blev ojämn då de recept jag använt mig av säger att man ska mer eller mindre hälla i den i vörten och röra om noggrant. Men klart, det är ju en teori det med och jag är ju helt grön på detta smile

Det är inte nödvändigtvis så att nånting har blivit fel. Jag tycker att den här videon illustrerar det du beskriver
https://www.youtube.com/watch?v=FlBlnTfZ2iw

jonas000 skrev:

Det är inte nödvändigtvis så att nånting har blivit fel. Jag tycker att den här videon illustrerar det du beskriver
https://www.youtube.com/watch?v=FlBlnTfZ2iw

Nja, det var mycket mer våldsamt än så wink

https://www.youtube.com/watch?v=jWDLK133Cjo Detta är närmre det jag fick utan att kyla ölen. Just nu står de i kylskåpet och jag planerar att öppna en senare ikväll.

finnen skrev:

Mätte du mängden öl innan flaskning eller brassade du på med 25gr socker? Om inte så är den nog ant. överprimad, 8  gr/l är nog rätt så mycket.

Jag tror nog på det här om det bara rör sig om för mycket kolsyra. Har gjort samma miss när jag var helt grön. Mätte mängden vört vid bryggning, innan det ens hade börjat jäsa. Kan t.o.m ha mätt mängden vört innan koket.. Hur som helst blev det inga flaskbomber eller gushers, men det blev alldeles för kolsyrat och inte som jag ville ha det.

Jag har varit med om flaskbomb och gushers en enda gång, och det var min andra helmaltsbryggning. Gjorde en väldigt liten sats (det var innan jag hade uppgraderat till större grejer). 4 eller 5 liter tror jag det var. Jag är också väldigt noga med renligheten, så jag har kommit fram till att infektionen (som det rörde sig om den gången, inte för mycket kolsyra alltså) berodde på att jag "torrhumlade" med obehandlade/odesinficerade korianderfrön. Eller, med största sannolikhet berodde det på det, men jag kan ju inte vara 100% säker. Ölen smakade jättebra (fortfarande den bästa saisonen jag gjort) hela tiden, men efter ungefär 3-4 månader började det svämma över när jag öppnade en flaska. Efter runt 4-5 månader när jag gick ner till källaren för att hämta upp de två sista flaskorna hade botten sprängts av från den ena, och när jag senare öppnade den sista så forsade det ut skum. Som den första videon, inte lika aggressivt som den andra.

Nu kanske det inte är så här för dig, men jag nämner det för att det möjligtvis kan vara så att du låtit vörten komma i kontakt med något dåligt efter koket..? Har du torrhumlat, kommit åt vörten med otvättade händer eller liknande? Haft tillräckligt tätt jäskärl?

8gr/L är väl inte ens veteöls standard? om du iaf rört om borde det heller inte vara något problem då ölen blandar sig relativt enkelt med sockerlaget, Om det var sockerlag? Har gjort veteöl på 3,5 volymer co2 vilket är 10gr/L utan att flaskan svämmat över i rumstemp. För ölen hade stått över 2 veckor på flaska innan du öppnade eller?

Infektion är mycket troligare enligt mig om det såg ut som på video nr 2... Så hur smakar den?