finnen skrev:Mätte du mängden öl innan flaskning eller brassade du på med 25gr socker? Om inte så är den nog ant. överprimad, 8 gr/l är nog rätt så mycket.
Jag tror nog på det här om det bara rör sig om för mycket kolsyra. Har gjort samma miss när jag var helt grön. Mätte mängden vört vid bryggning, innan det ens hade börjat jäsa. Kan t.o.m ha mätt mängden vört innan koket.. Hur som helst blev det inga flaskbomber eller gushers, men det blev alldeles för kolsyrat och inte som jag ville ha det.
Jag har varit med om flaskbomb och gushers en enda gång, och det var min andra helmaltsbryggning. Gjorde en väldigt liten sats (det var innan jag hade uppgraderat till större grejer). 4 eller 5 liter tror jag det var. Jag är också väldigt noga med renligheten, så jag har kommit fram till att infektionen (som det rörde sig om den gången, inte för mycket kolsyra alltså) berodde på att jag "torrhumlade" med obehandlade/odesinficerade korianderfrön. Eller, med största sannolikhet berodde det på det, men jag kan ju inte vara 100% säker. Ölen smakade jättebra (fortfarande den bästa saisonen jag gjort) hela tiden, men efter ungefär 3-4 månader började det svämma över när jag öppnade en flaska. Efter runt 4-5 månader när jag gick ner till källaren för att hämta upp de två sista flaskorna hade botten sprängts av från den ena, och när jag senare öppnade den sista så forsade det ut skum. Som den första videon, inte lika aggressivt som den andra.
Nu kanske det inte är så här för dig, men jag nämner det för att det möjligtvis kan vara så att du låtit vörten komma i kontakt med något dåligt efter koket..? Har du torrhumlat, kommit åt vörten med otvättade händer eller liknande? Haft tillräckligt tätt jäskärl?