Att "Spökbrygga" - Brygga sin egen öl hos ett bryggeri.

Jag har försökt googla och söka i diverse forum efter erfarenheter från bryggare som "spökbryggt".

Jag funderar på att starta en enskild firma och brygga öl hos en redan befintlig bryggare och vet att konceptet redan finns (bla. Electric nurse, Mohawk och Omnipollo om jag ej minns fel).

Jag står för ingredienser och recept och bryggeriet står för utrustning, kunskap kring utrustningen samt ev. lagring. Givetvis mot betalning från min sida.

Någon som har erfarenhet kring detta eller kan ge mig en länk med info. att läsa?

Har egentligen ingen specifik fråga utan vill mer ha material all läsa.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Att "Spökbrygga" - Brygga sin egen öl hos ett bryggeri.

Svante var ju i Eskilstuna och bryggde. Det har jag sett på Tuben!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Den normala gången för kontraktsbryggningar är att man beställer och köper en bestämd batch med öl i enlighet med ett överenskommet recept. Receptet anpassas vanligen av bryggeriet i samråd med kontraktsbryggaren för att passa deras process/brygghus. Ibland är kontraktsbryggaren med och observerar själva bryggningen också, ibland inte. Vissa tar efter överenskommelse beslut löpande i samråd med bryggeriet under processens gång (efter att ha blivit informerade om läget), de flesta lämnar dock helt över alla beslut till bryggeriet. Det förekommer nästan aldrig att kontraktsbryggaren deltar aktivt i arbetet i brygghuset, och i princip aldrig att bryggerier "hyr ut" sin utrustning (så kontraktsbryggning är vanligen inget sätt att få "brygga/jobba" i ett bryggeri).
Grundkravet för att beställa en bryggning är vanligen att man köper hela batchen, d.v.s har eget skatteupplag eller bedriver alkoholservering. De allra flesta bryggerier vill naturligtvis inte ha hand om försäljning av andras produkter utan säljer som sagt hela batchen på ett bräde. Undantaget är s.k. licensbryggning, då varumärket man producerar är så pass starkt att det blir en intressant affär ändå för bryggeriet.
Privatpersoner eller företag som inte är godkända upplagshavare/utskänkare kan alltså vanligen inte beställa om inte systembolaget involveras som mellanhand (eller om som sagt bryggeriet skulle stå för försäljningen).
I slutändan handlar kontraktsbryggning alltså mycket om försäljning. Man tar emot stora mängder öl på ett bräde och ligger ute med mycket kapital för detta. Man bör vara ganska säker på att man har tagit fram en intressant produkt, producerad av en kunnig producent till rätt pris, och som framförallt går lätt att sälja inom rimlig tid.

/CalleT

scaryeyes skrev:

Svante var ju i Eskilstuna och bryggde. Det har jag sett på Tuben!

Det var ett annat upplägg. Peter och jag var inbjudna av Eskilstuna Ölkultur och kom med ett eget recept och bryggde, men det var bryggeriet som ägde brygden. Vi hade inget affärsintresse och sålde ingen öl själva utan det var bryggeriet som sålde detta ölmärke som ett av sina egna.

Malte och jag har gjort motsvarande på Närke Kulturbryggeri och vinnande brygder från SM i hembryggning och Humlegårdens sommarölträff har på liknande sätt bryggts i större skala.

CalleT beskrev bra hur det fungerar med kontraktsbryggning, som jag tror var det trådskaparen tänkte på.

-- Svante

Tack Calle för ett bra och välskrivet svar.

Det var ungefär gången du beskrev som jag tänkt mig. Givetvis bör man ha konsumenter bakom sig, i mitt fall skulle detta vara restauranger. Dock tillkommer problem ang. att lagra de öl man inte säljer direkt. Har för mig att det finns regler om vilken lokal man får lagra i (Inbrottsäkerhet mm). Detta kan man kanske få med i avtalet med bryggeriet.

Att "arbeta i bryggeri" hade inte varit målet med detta, utan att skapa en egen öl till försäljning. Inte för att bli rik heller, utan för att det är ett kul projekt.

Det hade varit rysligt intressant att höra från någon som faktiskt Spökbryggt. Framförallt vilka papper som behövs till myndigheterna, utöver ett företag med F-skattesedel. Antar att man slipper allt krångel med livsmedelsverket i och med att man "köper sin egen öl från bryggeriet" på samma vis som ex. en pub.

Denna tanken är ännu i startgroparna, men längre gången än ett spontaninlägg 02:55 efter ett halvt fat hembryggd dubbelbock.

www.facebook.com/bjorwik

Börja här:

http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 07940.html

/CalleT