Få ölen klar genom gelatin?

Hej,

jag har satt min öl på torrhumling och när den är klar tänkte jag ta ur påsarna ur ölen (humlestrumpor) och tillsätta gelatin för att få ölen mer klar.

Men jag har frågor kring detta.

1: Kan man använda vanlig gelatin från ICA? Dvs som är som "skivor"? Eller måste det vara pulver? i så fall duger pulver gelatin från ICA eller måste det vara något annat gelatin?

2: Vad är en bra mängd? för 9-10 liter öl, gelatin i gram för pulver/antal blad?

3: Ska man hälla ner den smälta gelatinen i ölen och röra om försiktigt eller räcker det att bara hälla i och sedan ställa hinken kallt?

4: När det gått några dagar, kan man enkelt häva över ölen till fatet utan att råka få med gelatin?

Tacksam för svar!

Sv: Få ölen klar genom gelatin?

Eftersom det blev en off-topic-diskussion som spårade ur lite och som inte gav några svar på trådskaparens frågor så tog jag bort alla inlägg utom det första.

-- Svante

Hej,
Såhär har vi gjort några gånger med lyckat resultat.
1. Vanligt gelatin från ica går bra, blad eller pulver, det är samma sak i olika former.
2. 1 blad eller en struken tesked borde räcka och inte vara för tjatigt att mäta upp.
3. Ställ hinken kallt först, när den blivit kall har du i gelatinet. Jag brukar inte röra om.
4. Gelatinet lägger sig på botten så gör som vanligt, lämna en halvliter/liter så är det lugnt. Det lägger sig i botten på flaskan annars.

Om du flaskjäser dom så rekommenderar jag att tillsätta lite jäst, det tar lång tid annars att få kolsyra (4-5v) för oss.

Här har jag en fortsättningsfråga i ämnet. Jag har själv tänkt att testa kallkrascha och klarna ölet med gelatin för första gången nu i helgen

När jag bryggde ölen så använde jag mig av den flytande jästen American Lager (Wyeast 2035). Och om det nu är en fråga om att ha i några enstaka gram jäst för en sats på ca 15 liter för att få fart på kolsyran så undrar jag om det är möjligt att använda vilken torrjäst som helst? Den enda jag har hemma nu är den klassiska Safale US-05. Eller bör man vara mer planerad och se till att man använder samma jäst? Hur ska man då göra när man brygger öl på flytande jäst?

kostir skrev:

Hej,
Såhär har vi gjort några gånger med lyckat resultat.
1. Vanligt gelatin från ica går bra, blad eller pulver, det är samma sak i olika former.
2. 1 blad eller en struken tesked borde räcka och inte vara för tjatigt att mäta upp.
3. Ställ hinken kallt först, när den blivit kall har du i gelatinet. Jag brukar inte röra om.
4. Gelatinet lägger sig på botten så gör som vanligt, lämna en halvliter/liter så är det lugnt. Det lägger sig i botten på flaskan annars.

Om du flaskjäser dom så rekommenderar jag att tillsätta lite jäst, det tar lång tid annars att få kolsyra (4-5v) för oss.

US05 funkar nog prima så länge du inte flaskjäser kallt. Annars så finns det specialjäster för ändamålet (t.ex. http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols … ning-20-g)

knox skrev:

US05 funkar nog prima så länge du inte flaskjäser kallt. Annars så finns det specialjäster för ändamålet (t.ex. http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols … ning-20-g)

Hej!

Jag har faktiskt tittat på den där jästen också men har förstått det som att den mestadels lämpar sig för väldigt stora volymer! Men det kanske är något som ska läggas på minne för framtida inköp!

Att jäsa inte jäsa för kallt - Menar du då att flaskorna bör stå i den inom avsedda temperaturen för jästen? (I detta fall 15-24 grader)

Ja två veckor runt 18 grader bör nog funka

Svante skrev:

Eftersom det blev en off-topic-diskussion som spårade ur lite och som inte gav några svar på trådskaparens frågor så tog jag bort alla inlägg utom det första.

Lite urspårad kan jag hålla med om men att ta bort inläggen är för mycket, det fanns inlägg som innehöll information på hög nivå.

Tack för svar!

Förlåt om texten var otydlig pga "klar", så klart menade jag klar som i blank/icke grumlig.

Jag tänker som sagt köra ölen i ett fat, så behöver inte tänka på att tillsätta jäst för kolsyran.
Men det känns bra att vanlig ICA gelatin fungerar.

Ska bara tänka på att inte ta för mycket, har just nu 9,3 liter ungefär i hinken och lite av det är jästkaka, så vill inte bli av med så mycket mer öl pga gelatinen. Har ett 9 liters fat så det är ju inte så mycket öl i slutändan smile.

Till 19l kör jag en tesked gelatin på 100ml vatten. Ölet ska vara så nära nollan som möjligt och nej, gelatin biter inte på jäst.

http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/kl … d-gelatin/

11 Senast ändrad av scaryeyes (2014-08-27 21:29:26)

Man kan åxå köpa färdigt som bara är att hälla direkt i fatet.

http://shop.humle.se/tillsatser/klarnin … tande-10-g

Visst kan det bli dyrt om man brygger 100 fat i veckan, men om det bara blir några i månaden så är det ett bra alternativ.

Kan även bidra med en youtube film. Lite intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=2aExs2j1s3E

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

12 Senast ändrad av alegi (2014-08-29 10:33:26)

Gelatin fungerade perfekt hur som helst. Ölen var riktigt klar efter 1 veckas kolsyresättning i kylskåpet med rätt inställd bar.

Den tog med sig humlepartiklar men jästen verkade vara borta den med.

http://s28.postimg.org/mr68fdvzx/bild.png

Härligt!

Jästen sjunker främst av temperaturen men även trycket.

Härligt att veta, men hur blir det om jag kör ner min hefeweizen som är klar om ungefär 1 vecka? Kommer det att klarna för fort? Kommer att ha den i kylen. Finns det i så fall något knep  för att få den att bli grumlig igen? t ex skaka fatet lite eller så?

Jag bryggde den utan klarningsmedel. och hade ungefär 60 % vete och 40 % pilsnermalt, förhoppningarna är att vetemalten skall dominera så att grumligheten stannar längre.

Vetemalt har jag fått för mig innehåller mer av vad det nu är som gör en öl grumlig. Önskvärt vore att få köldgrumlin på ölen så att den förblir grumlig.

Den får du inte blank kan jag lova. Inte utan filter eller en månad runt nollan...

Vi har klarnat två öl med gelatin. Med det första ölet fungerade det utmärkt men den andra har efter 4 veckor på flaska ingen kolsyra. Kan gelatinet tagit med så mycket av jästen att det inte bildas kolsyra? Tror att jäshinken stod i kylen 2-3 dagar med gelatin  i ca 0-2 grader. Primade sedan med en mockabit per flaska och dom har flaskjästs i rumstemperatur sedan dess. De fyra flaskor vi provat har kylts ett par dagar innan provsmakning och alla har varit så gott som helt utan kolsyra.

Kan vi rädda ölet genom att använda Safbrew F2? I så fall hur mycket doserar jag per flaska? Antar att omtappning inte är en bra idé pga oxidering...
Tycker 4 veckor borde räcka för att det ska bildas kolsyra ...

Ölet vi bryggde var en Leffe klon:  http://www.homebrewtalk.com/f71/revvys- … ne-202852/

Jag har inga erfarenheter från flaskjäsning efter gelatin eftersom jag skaffade fat innan jag skaffade kylskåp. Har dock läst om 0.1g/l som rimlig mängd jäst för kolsyrejäsning.