gedman skrev:Det kallas köldgrumling och kan som ovan sagt bli bättre av kallagring. Men det är ofta ett tecken på att det är något annat som spökar, antagligen relaterat till mäskningen. Sök på "köldgrumling" här eller på SHBFs forum för att få tips.
Köldgrumling brukar alltid inträffa för mig, har alltid gjort och kommer nog alltid att göra. Däremot så blir ölet alltid blankt när det stått kallt ett tag.
Finns som sagt mycket att läsa om det och jag är dålig på det kemiska och fysiska i varför köldgrumling uppstår, har läst om det ett flertal ggr, men hjärnan har inte registrerat allt... Men vad jag kan minnas så har just köldgrumling aldrig ansetts som något fel, utan bara en del i processen. Däremot om ölet inte blir klart så kan man börja felsöka. Vanligtvis så innehåller ölet stärkelse eller för mycket protein om så är fallet. Mycket humle kan också bidra till en viss disighet. Men det verkar inte vara fallet här då han säger att ölet är klart i rumstemperatur, vilket tyder på köldgrumling som är fullt normalt.