Volymer

Hej

Vi här tycker om öl, vi brygger om och om igen öl. Tänker vi på att även öl innehåller alkohol, som om det blir för mycket, kan bli ett elände.

Nu spottar jag väl mej själv i ansiktet, jag om någon vet att i bland blir det för mycket av vårt goda öl.  Sedan ett tag tillbaka så har jag halverat samt kommer att halvera den mängden öl jag brygger. Min maxmängd i fortsättningen kommer att bli 10 liter= 1 back 50 cl öl, det tycker jag är ok.

Vitsen bortsett från tidigare större mängder är att då/nu kan jag brygga mera sorter.

Jag ser ju att ett några ligger på volymer långt över 25 liter, närmare 40 liter, brygger man dom volymerna så måste man ju vara väldigt generös med att bjuda, annars så måste ju dom volymerna i det långa loppet ge problem, eller har jag fel?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Volymer

Nja eller så brygger man inte så ofta. Jag har små barn som gör det svårt att gå till en hel bryggdag så när jag väl brygger så brygger jag 40L. Det blir ibland lite vaskande men kan jag leva med.

Men det är bra du reflekterar över din situation. Jag vet själv minst 5 personer som antingen avlidit i 60års ålder eller råkar ut för ganska allvarliga sjukdomar. Allt solklart relaterat till alkoholkonsumtion.

Sv: Volymer

Beror lite på vad man brygger också.. Jag kör runt ett fat per bryggning eftersom min bryggutrustning är lagom för den mängden. För flaskade jag mycket men har blivit lat. Ett fat kan räcka några veckor eller ett par år beroende på vad som bryggs.

Sv: Volymer

Efter tips från andra hembryggare så försöker jag "glömma bort" en back från varje batch. Men då behöver man ett utrymme att förvara dom.
Sen när man har folk över, ska på fest eller själv tröttnat på nuvarande hushålls-öl går  man dit och botaniserar.

Då behöver man inte dricka allt eller vaska. Sen är lagrar olika öl olika bra men det lär man sig med tiden. smile

Sv: Volymer

Det är jobbigt med flaskor, därför har jag fat.
Det är jobbigt med fat, det är svårt att ge bort öl.