Fel vid tappning - Finns det risk för flaskbomb eller liknande?

Igår var min plan att tappa två batches på flaska, men p.g.a alldeles för mycket tidsoptimism hann jag bara tappa en batch. Den andra hann jag bara halvvägs med innan det var dags att dra hemifrån. Med "halvvägs" menar jag att jag hann förbereda och rengöra flaskor, kapsyler etc. Jag förde dessutom över allt till en "sekundärhink" där jag blandade det med priman och kolsyrejästen (Safbrew F2). Sen hann jag inget mer, utan var tvungen att lämna hinken med jäst och prima i under natten och sammanlagt nästan ett helt dygn.

Idag vid tappningen hade det bildats en hel del kolsyra i hinken, och tappningen blev den drygaste jag gjort hittills. Tog över en timme längre än normalt.

Jag använde mig som vanligt av pumphävert och flaskfyllare, men jag kunde se all kolsyra/skum som rann genom slangen och jag kunde bara fylla varje flaska till hälften. Andra hälften var skum. Så jag fyllde varje flaska på det viset, lät skummet lägga sig och fortsatte fylla på flaskornas andra hälft med en soppslev, en tratt och väldigt vinklade flaskor. Blev rätt mycket spill av flaskor som skummade över.

Hur som helst så ställde jag ner flaskorna i källaren där det är runt 16c, och lät de inte stå i rumstemperatur några dagar som jag brukar. Så blir det flaskbomber blir det källaren som drabbas, inte lägenheten..

Tänker jag helt fel när det gäller flaskbomber? Är det till och med så att det är tvärtom, att den färdiga ölen kommer att få mindre kolsyra för att det "läckte ut" så mycket vid tappningen?

Är det någon som gjort samma tabbe, och hur gick det då i så fall? Andra tips?

Sv: Fel vid tappning - Finns det risk för flaskbomb eller liknande?

mrpony skrev:

Tänker jag helt fel när det gäller flaskbomber? Är det till och med så att det är tvärtom, att den färdiga ölen kommer att få mindre kolsyra för att det "läckte ut" så mycket vid tappningen?

Jag tänkte uppenbarligen fel.

När jag testade en flaska för en vecka sen så hade den knappt någon kolsyra alls. Smaken var rätt god, så det skulle vara synd att hälla ut allt för att det inte var någon kolsyra. Finns det något sätt jag kan tillföra kolsyra i ett sånt här sent läge? Göra en sockerlag, öppna alla flaskor, tillsätta ett kryddmått sockerlag i varje flaska och sen kapsylera om alltihopa? Om det tillvägagångssättet skulle fungera, hur ska jag i så fall räkna ut hur mycket socker och hur mycket vätska jag ska ha i?

Det går säkert alldeles utmärkt, men se till att du kontrollerar hur mycket socker som tillsätts bara.
Om du prompt ska göra lag, så får du nog se till att bestämma mängden lag/flaska efter hur mycket lag det blir. Volymen är ju en osäker faktor då det beror på hur mycket socker det är i vattnet. Gör mer lag än du faktiskt behöver så blir det lättare med doseringen.

Annars funkar 1 mockabit per 33cl och 1 vanlig bitsocker per 50cl. Om du är rädd för infektion så kan du alltid doppa dom jättesnabbt i starsan innan du stoppar ner dom i flaskan.

Lycka till! smile

Tack!

Så jag skulle i så fall bara tillsätta en mockabit per flaska med andra ord? Och sen.. vända lite på varje flaska några dygn för att sockret ska lösas upp eller? Det låter galet att tillsätta bitsocker till sin öl, men om det funkar så.. smile

Nästa vecka ska jag testa det där med mockabitsocker. Jag skulle bara vilja veta hur jag ska göra när jag väl har stoppat i det och kapsylerat om.. Ska jag vända på flaskorna lite då och då eller ska jag låta dem stå still? Svalt i källaren eller i köket i rumstemperatur?