Går det tekniskt sätt att göra såhär?

Hej,

jag prövade att fylla en flaska från tappen direkt från fatet i kylen.

Visst, det skummade en del, men skulle det i praktiken gå att fylla en flaska från tappen direkt från fatet till flaska och låta det skumma över tills man nått mängden man vill åt för att sedan kapsylera och sedan ge bort, för att sedan öppna flaskan och finna att kolsyran bestod?

Tacksam för svar!

Sv: Går det tekniskt sätt att göra såhär?

Skummet kommer när kodioxiden löser sig ur ölet, vilket är fallet när du fyller en flaska under normala atmosfäriska tryckförhållanden ur ett fat som har högre tryck.
Den lösta kolsyran hade du önskat att den vore kvar i ölet i flaskan. Den kommer att saknas, men det kanske finns tillräckligt med kolsyra i ölet ändå. Skummfesten vid buteljeringen är nog det större problemet. Delvis kan även syret som blir kvar i flaskhalsen och som oundvikligen kommer i kontakt med ölet vid denna övning när du tappar och kapsylerar att sänka stabiliteten och hållbarheten utav ölet.

Eleganta lösningen vore:
1. http://beerinnovations.com/beerequipmen … dispensers
2. http://www.schnapsbrenner.eu/jtl/Fillboy
3. Det finns även väldigt rudimentära tryckfyllare man kan bygga själv. Jag har ingen link parat just nu.

Sv: Går det tekniskt sätt att göra såhär?

Med hjälp av en beergun(http://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/redskap/beergun-flaskfyllare), nerkyld öl och nerkylda flaskor, så får du ett utmärkt resultat. Jag har sett folk som satt på en förlängningsslang på en partykran, det fungerar oxå.http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6645

Lycka till

hominem coquo cervisia

Sv: Går det tekniskt sätt att göra såhär?

https://www.youtube.com/watch?v=b7wRA5d6L8U

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna