Vad är sant om partyfat!?

Hej
Detta blir mitt första inlägg här.

Har precis köpt på mig allt för att börja tappa på partyfat. Köpte allt och lite till av en inköpslista jag hittade på någon annan tråd här på forumet. Nu till några frågor som dykt upp när jag testat att kolsyra första fatet.

Jag har alltså för avsikt att tvångskolsyra mina partyfat med inköpt flexitap, trapetzkoppling och sodastreamtub. Det jag märkte när jag testkörde lite med vatten var att jag var tvungen att ha på ölslangen hela tiden för att få tryck. Stämmer detta eller finns det någon "plugg" att trycka in där så man slipper trycka in all slang och tappkranen i kylen?! Blir redan tillräckligt trångt i kylen när gastuben måste få plats också.

Min andra fråga är om regulatorn. Det stod någonstans att man kunde dra på typ 2-2,5 i början några minuter och röra lite på fatet för att få ner tiden från en vecka till några dagar, men att man sedan skulle dra ner trycket till det rätta trycket enligt den där kolsyretabellen. problemet för mig blev då att när jag drog på 2 bar så även om jag skruvar ner trycket så visar ju mätaren fortfarande 2. Hur ska jag då veta var tex 1.4 bar är!?

Har även läst i forumen en massa olika uppgifter om vad partyfaten klarar och inte klarar. Vissa skriver att man kan inte snabbkolsyra partyfaten på samma vis som korneliusfaten , dvs högt tryck och rulla fatet osv. Har förstått att det går att få kolsyra på ca 20min i ett sånt fat. Vad är det som gäller för partyfaten egentligen!?  Går det att snabbkolsyra dom om man skakar lite försiktig? och hur lång tid tar det i så fall.

Sista frågan. Vad är rätt tillvägagångsätt när man ska kolsyra. Kan man vrida på kolsyran direkt efter man tappat upp ölen på fatet ( rumstemp ) och stoppa in allt i kylen , eller ska man först sätta in fatet i kylen ett dygn innan man börjar koppla på kolsyran?

Tacksam för alla svar! smile

2 Senast ändrad av macchiato (2014-07-09 19:47:35)

Sv: Vad är sant om partyfat!?

Har inte exakt samma lösning som du men ska försöka svara kort ändå:

1. Jag har samma begränsning, tappen måste sitta i för att få i kolsyra vid forcerad karbonering. Har aldrig provat, men det borde gå att kolsyra fatet, kyla det och dra ut tappen varefter man snabbt sätter dit en ny plugg, med risk för att det sprutar ut och svinar en del då man också förlorar en liten mängd kolsyra.
2. Det har mer med tid att göra. Det stämmer att drar du upp till 2 så ligger trycket kvar där ett tag, men absorberas ganska snabbt av ett kylt öl.
3. Party/Fest/Mini-faten klarar om jag ska tro specen upp till 5 bar, men missformas redan vid 3 och problemet i din första fråga blir här aktuellt eftersom min tappkran inte klarar mer än 2 bar innan den spricker. Ville du kunna kolsyra din öl på 20 min så har du köpt fel grejer skulle jag tro utan att veta säkert hur hållbart just din tappkran är. Med något under 2 bars tryck och öl som är ca 6-8 grader tar det tre dagar innan kolsyran ligger på en OK nivå. Skulle jag skaka fatet kan tiden säkert minska rejält, men jag har inte så hög tilltro till partyfatens konstruktion att jag skulle våga skaka dem kraftigt.
Sista frågan är kanske redan besvarad, men ölet bör vara kylt när man påbörjar kolsyresättningen. Ett kallt öl är "hungrigare" på kolsyra än ett varmt.

http://bistron.tumblr.com/

Jag är jätte tacksam för den infon och är nu lite klokare.
Jag har en vanlig picknickkran i plast i slutet av ölslangen, som jag precis som du skrev misstänkt kan vara den svaga länken om man drar på trycket. Testade med strax över 2 bar i förrgår så jag måste ha haft tur att den höll då!?
Frågan är ju om det inte finns något att sätta in i ölutgången på Flexitapen istället för ölslang och kranen medans man kolsyrar fatet?

Angående regulatorn så såg jag precis som du sa senare att den hade sjunkit lite en dag senare i kylen. Dock gick det ju inte att ställa in exakt rätt nivå man ville ha utan kunde ju bara chansa och strypa kolsyran lite och hoppas på att den landar på önskad nivå ( och titta dagen efter ) . Kanske är bäst att vrida in rätt nivå direkt, tex 1.4 och så tar det lite längre tid, än att göra som jag gjorde och dra på 2 bar först ( och skaka lite försiktigt en stund ) och sen vrida ner trycket i blindo.

Detta kanske är en dum fråga, men om jag lagt en termometer i kylen som säger 9 grader, håller även ölen i fatet samma temperatur om den stått där i 24H. Tänkte bara om det är skillnad på lufttemp och temperatur i vätska (öl) ?!?

Känner inte till någon färdig lösning på problemet, men kolla gärna in en användare som kallar sig scaryeyes beskrivning hur han tvångskarbonerar minifat med en egen konstruktion.
Har du tiden att vrida in rätt nivå och bara vänta så är det mer exakt ja.
Absolut inte en dum fråga men en rätt akademisk. Jag utgår från att temp utanför och inuti ett färdigjäst fat är detsamma efter ett dygn. Skulle nån på besök fråga vilken temp jag serverar ölet vid skulle jag svara det som termostaten är ställd på. Skulle samma person vilja dra en lång förklaring om den gigantiska skillnaden mellan temp i vätska och luft, kanske jag hade ursäktat mig en stund.

http://bistron.tumblr.com/