Vad är sant om partyfat!?
Hej
Detta blir mitt första inlägg här.
Har precis köpt på mig allt för att börja tappa på partyfat. Köpte allt och lite till av en inköpslista jag hittade på någon annan tråd här på forumet. Nu till några frågor som dykt upp när jag testat att kolsyra första fatet.
Jag har alltså för avsikt att tvångskolsyra mina partyfat med inköpt flexitap, trapetzkoppling och sodastreamtub. Det jag märkte när jag testkörde lite med vatten var att jag var tvungen att ha på ölslangen hela tiden för att få tryck. Stämmer detta eller finns det någon "plugg" att trycka in där så man slipper trycka in all slang och tappkranen i kylen?! Blir redan tillräckligt trångt i kylen när gastuben måste få plats också.
Min andra fråga är om regulatorn. Det stod någonstans att man kunde dra på typ 2-2,5 i början några minuter och röra lite på fatet för att få ner tiden från en vecka till några dagar, men att man sedan skulle dra ner trycket till det rätta trycket enligt den där kolsyretabellen. problemet för mig blev då att när jag drog på 2 bar så även om jag skruvar ner trycket så visar ju mätaren fortfarande 2. Hur ska jag då veta var tex 1.4 bar är!?
Har även läst i forumen en massa olika uppgifter om vad partyfaten klarar och inte klarar. Vissa skriver att man kan inte snabbkolsyra partyfaten på samma vis som korneliusfaten , dvs högt tryck och rulla fatet osv. Har förstått att det går att få kolsyra på ca 20min i ett sånt fat. Vad är det som gäller för partyfaten egentligen!? Går det att snabbkolsyra dom om man skakar lite försiktig? och hur lång tid tar det i så fall.
Sista frågan. Vad är rätt tillvägagångsätt när man ska kolsyra. Kan man vrida på kolsyran direkt efter man tappat upp ölen på fatet ( rumstemp ) och stoppa in allt i kylen , eller ska man först sätta in fatet i kylen ett dygn innan man börjar koppla på kolsyran?
Tacksam för alla svar! smile