Lager fast på en "överjäst" jäst, blir det bra tror ni?

Hej

Jag funderar på att, göra en lager av  "California Lager 2112"-Jästen
Och någon Malt, vilken som (som passar ihop med jästen och blir en lättdrucken lager).

http://shop.humle.se/jast/lagerjast/lag … -activator

Nu till min fråga, jag tror att jag har nånstans 19 grader där jag brukar jästa Ale´en. Hur skulle det bli att göra på denna jästen, det är om jag har förstått rätt ju en överjäst jäst och således inte en "vanlig" lagerjäst.
Kommer det att bli drickbart?
Tips på hur jag kan forma receptet för att det inte skall smaka skit?

Har tyvärr inte möjlighet att jäste i "optimal" lager temperatur.

Mvh Mats

Sv: Lager fast på en "överjäst" jäst, blir det bra tror ni?

Jag tycker väldigt bra om den jästen, även när den jäser lite varmare. Den ger en härligt brödig doft åt ölet efter jäsningen som de flesta skulle säga doftar "öl". Någon lager kommer det inte att bli hur du än gör, men håll ev. strösockertillsats väl under 10% och försök åtminstone kyla ner vörten så gott det går innan jästen åker i. Kan du ställa jäshinken utomhus natten efter bryggningen så blir det nog en lagom temp för att hälla i jästen på morgonen. Glöm inte att skaka hinken ordentligt så jästen får syre nog att göra klart sitt jobb utan att avge för mycket biprodukter.
Ett blött stycke tyg runt jäshinken som man fuktar dagligen håller nere tempen ytterligare.

http://bistron.tumblr.com/

Det blir ljust tidigt såhär års så ha gärna hinken mörkt ute i en kartong eller med svart tyg över om du kan ha den skuggigt.

4 Senast ändrad av mazzse (2014-06-11 15:38:05)

Macchiato å Lindh: Om jag tolkar er rätt tycker ni att jag skall försöka med att sänka mina ca 19grader i källaren på något sätt.
Helt enkelt, Ute såhär års blir det ju långt över 23 dagtid, det skulle betyda att du menar mellan raderna att jag skall flytta in jäskärlet från utomhus till källaren varje morgon och kväll. men skulle inte det skapa en ojämn jäsningstemp, och det jag hört är inte att rekommendera, har jag tolkat er fel?

Tror ni att det skulle det funka att ställa jäskärlet i en större balja med vatten och där i lägga en-två-tre kylklampar från frysen och byta dessa varje dygn?
(Givetvis dimensionera det med rätt mängd vatten i förhållande till antal kylklampar så att man inte får för kallt i jäskärlet)

Kyl så kallt du kan med kylklampar tycker jag. En kölschjäst ger nog bäst resultat men varm lager blir inte lager utan cali common/steam. Du kan göra god öl så men någon lager/pilsner kommer du inte riktigt få. Köp lager under sommaren eller brygg lager i höst istället. En beggad kyl på blocket kan du få för 200pix om du kan ställa den nånstans. Bästa 200kr du kommer lägga på bryggningen.