På Söndag brygger jag en ljus ale som har Störtebeker Atlantic Ale som inspiration.
60 Liter.
12.5°P
35 IBU
8 EBC
7.4 kg Pilsnermalt
3 kg Pale Ale malt
0.5 kg Carapils
17 g Magnum (15%), 70 min
20 g Perle (9%), 15 min
18 g Citra (14%), 0 min
30g Cascade (7%), 0 min
6 g Summit (17%), 0 min
Egentligen ville jag ha i betydligt mer Summit i whirlpool men det är allt som ligger i frysen.
Vattnet behandlar jag med CaO och mjölksyra för att få rätt pH värde. Jag siktar på en restalkanitet på någon grad dH.
Jag tror inte att jag leker med några salter denna gång - vi får se...
Jag mäskar in vid 63° vattentemperatur. Så blir mäsken runt 57°C där den får vila i 10 min (Proteinrast).
Sedan stiger temperaturen med 1°C / min till 63°C där mäsken rastar i 40 min (Maltoserast).
Sedan stiger temperaturen igen upp till 73°C där mäsken rastar i 20 min (Jodneutralitet) för att få stiga upp till 77°C innan lakningen sätter igång.
Whirlpoolen sätter jag igång 10 min efter koket. Då tillsätter jag även all 0 min humle för att få mindre isomerisering och mer aroma.
Jag kyler vörten aktivt ner till ungefär 18°C.
Jag valde Nottingham jästen för denna ale, 2.5 liter förkultur ifrån ett agar-agar rör. Kanske tillsätter jag lite FAN eller lite Zinkchlorid, men det bör inte behövas.
Min källare håller konstant 18°C under denna årstid vilket passar den neutrala Nottingham jästen.
Jag kanske delar upp ölet i två eller tre versioner efter primärjäsningen. En del som flaskas direkt och den andra och tredje versionen kanske torrhumlas med Cascade, Hallertauer Comet och eller Chinook.