Sv: Bryggdag

bjolu340 skrev:

Med Braumeistern brygger jag ibland öl medan jag är på jobbet. Eller mäskar öl får man väl kanske säga. Men om man kommer hem till en öl som är utmäskad så kan man köra igång koket och kasta i FWH, käka middag och sedan stoppa i smakhumle och kylspiral. Det är måhända en lång bryggdag men inte någon speciellt maximal ansträngning.

Hur ser det schemat ut med temperatur och tid? Och hur har dessa öl blivit?

En veteöl idag, 60% vetemalt, 40% pilsner och schneider-jäst.

Ale Bundy skrev:
bjolu340 skrev:

Med Braumeistern brygger jag ibland öl medan jag är på jobbet. Eller mäskar öl får man väl kanske säga. Men om man kommer hem till en öl som är utmäskad så kan man köra igång koket och kasta i FWH, käka middag och sedan stoppa i smakhumle och kylspiral. Det är måhända en lång bryggdag men inte någon speciellt maximal ansträngning.

Hur ser det schemat ut med temperatur och tid? Och hur har dessa öl blivit?

Jag gjorde ett väldigt exakt försök för ett par veckor sedan - när jag mer eller mindre utgick ifrån basrecept stil- jäst och maltmässigt. Just det ölet kallkraschar fn. Kommer posta en fundering kring det när det är ordentligt avsmakat i BM-tråden här tänkte jag. Men det handlar ju om att mäska in under alla kända raster och ligga där länge + att det ligger ju nära till hands att köra lite förlängda mäskraster när man ändå har tiden på sin sida sas...

Återkommer som sagt!

Ser fram emot det.
Undrar om det är någon som moddat databoxen? Jag tänker mig strömavbrottsläget, då den startar upp och frågar "continue?".
Om man kunde få bort frågan, skulle man kunna göra allt klart och mäska ut lagom tills man vaknar eller kommer från jobbet. Iofs blir det väl samma som en rast på 6 timmar med en temperatur på 23C eller vad man har i rummet.

För att hålla mig till topic, så börjar det snart koka en Belgo IPA. Dvs en humlig IPA som jäser med WLP570.

Baltic porter med en gnutta råg är just inmäskad. Nugget som bitter OG 1.075 IBU 40

Idag blir det humlesoppa, en DIPA med 438g humle i koket, 22l i jäshink. Bittergivan är 118 IBU :-) Torrhumlen blir 200g.

Weinkeller skrev:

Äntligen dags att brygga lite igen utan massa hysch, hysch pga SM.

Idag bryggs det en Belgisk Dubbel, givetvis med mörk candisirap och lite Special B. Tänkte göra en jästduell mellan WLP510 Bastogne Belgian Ale samt Wyeast Canadian/Belgian 3864. När man läser specarna verkar de ju ganska lika så det ska bli intressant att se hur resultatet blir. Tänker nog brygga en Trippel framöver på samma sätt genom att återanvända ca halva jästkakorna från första brygden.

Då har ölen varit på fat i 17 dygn så jag tog upp ett provglas av varje för utvärdering:
Nyckeltal:
OG: 1,062
FG: 1,010 (1,009 Orval)
IBU: ca 25
ABV: ca 6,8%

Utseende:Färgen/klarheten/skummet och kolsyrenivån är densamma på båda ölen eller i alla fall oskiljbar för ögat. Skummet är lågt smutsvitt och lägger sig som ett tunt lock på ytan. Färgen är mörk bärnsten kolsyrenivån är frisk (1,6 Bar vid 7C).
Arom:
Orval: Dov, kryddig och med alkoholtoner.
Unibroue: Frisk, fruktig och förnimbar svavel.
Smak:
Orval: Mjuk, rund, kryddig och allmänt smakrik.
Unibroue: Lätt, välbalanserad, något bitter, renare än orval och något syrligare.
Munkänsla:
Orval: Lätt och mjuk i munnen.
Unibroue: Lätt men samtidigt lite spritsigare än mjuk.

Så här lång in i ölens historia kan man särskilja de olika jästernas inverkan på ölen ganska lätt främst genom den kryddigare karaktären hos Orvaljästen samt den friskare karaktären hos Unibroue. Jag gissar att Orvalölen kommer utvecklas mer positivt med lagring och ge ett komplexare öl än Unibroues som dock troligen kommer ha en större hinkabilitet pga att ölet upplevs lättare och friskare. Två helt olika öl men det enda som skiljer är alltså jästen. En trevlig duell och ett gott resultat.

Väntar på att en wit ska koka upp. EKG, pomerans, korriander och färsk ingefära.
Funderar på att kasta i en handfull limeblad som 0min.

1,234 Senast ändrad av scaryeyes (2014-05-28 21:13:17)

Brygg i dag.
En delad batch pilsner. Lite mörk, skulle bara justera färgen lite så höftade med carafa lll... Och en delad batch wiener öl. Jäser ena halvorna med 34/70 i kylen och andra halvorna med bry97 på köksgolvet. Sen blev det en batch päroncider åxå. jag tyckte bryggdagen blev för kort och ojobbig nämligen......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hur fort jäste Unibroue-varianten för dig? Jag älskar den jästen(riktigt kryddigt fenolisk) men den har alltid varit otroligt segjäst - 6-8 veckor, både med och utan rejäla förkulturer.

Weinkeller skrev:
Weinkeller skrev:

Äntligen dags att brygga lite igen utan massa hysch, hysch pga SM.

Idag bryggs det en Belgisk Dubbel, givetvis med mörk candisirap och lite Special B. Tänkte göra en jästduell mellan WLP510 Bastogne Belgian Ale samt Wyeast Canadian/Belgian 3864. När man läser specarna verkar de ju ganska lika så det ska bli intressant att se hur resultatet blir. Tänker nog brygga en Trippel framöver på samma sätt genom att återanvända ca halva jästkakorna från första brygden.

Då har ölen varit på fat i 17 dygn så jag tog upp ett provglas av varje för utvärdering:
Nyckeltal:
OG: 1,062
FG: 1,010 (1,009 Orval)
IBU: ca 25
ABV: ca 6,8%

Utseende:Färgen/klarheten/skummet och kolsyrenivån är densamma på båda ölen eller i alla fall oskiljbar för ögat. Skummet är lågt smutsvitt och lägger sig som ett tunt lock på ytan. Färgen är mörk bärnsten kolsyrenivån är frisk (1,6 Bar vid 7C).
Arom:
Orval: Dov, kryddig och med alkoholtoner.
Unibroue: Frisk, fruktig och förnimbar svavel.
Smak:
Orval: Mjuk, rund, kryddig och allmänt smakrik.
Unibroue: Lätt, välbalanserad, något bitter, renare än orval och något syrligare.
Munkänsla:
Orval: Lätt och mjuk i munnen.
Unibroue: Lätt men samtidigt lite spritsigare än mjuk.

Så här lång in i ölens historia kan man särskilja de olika jästernas inverkan på ölen ganska lätt främst genom den kryddigare karaktären hos Orvaljästen samt den friskare karaktären hos Unibroue. Jag gissar att Orvalölen kommer utvecklas mer positivt med lagring och ge ett komplexare öl än Unibroues som dock troligen kommer ha en större hinkabilitet pga att ölet upplevs lättare och friskare. Två helt olika öl men det enda som skiljer är alltså jästen. En trevlig duell och ett gott resultat.

http://www.olprovningar.se/

@rickgordon: Dubbeln fick stå 20 dagar innan jag kallkraschade. Unibroue tog längre tid på sig att gå ur lösning och småbubblade lite längre. -Jag provsmakade idag och tyckte fortfarande att Orvalvarianten var mer fenolisk.

Sedan fatade jag en Tripel där jag gjort samma typ av jästduell och där tror jag att Unibroue var kryddigare. Båda ölen gick från 1,080 till 1,008 så utjäsningsgraden verkar vara ungefär lika. Tripeln fick stå i 22 dagar innan jag kände att de var redo att kallkraschas. Även här var Unibroue segare med att jäsa klart.

I Dubbelfallet använde jag slurry till Orval (dubbla mr malty rekommendationen) och ett paket jäst till Unibroue. Stegrade jäsningen i två steg med start på 17 sen 21 och sedan 25.  På tripeln hade jag slurry från dubbeln och dubbla mr malty rekommendationen jäst. Samma jäststegring med 3dgr 17C, 7dgr 21C,25C -till kallkrasch.

1,237

På Söndag brygger jag en ljus ale som har Störtebeker Atlantic Ale som inspiration.

60 Liter.
12.5°P
35 IBU
8 EBC

7.4 kg Pilsnermalt
3 kg Pale Ale malt
0.5 kg Carapils

17 g Magnum (15%), 70 min
20 g Perle (9%), 15 min
18 g Citra (14%), 0 min
30g Cascade (7%), 0 min
6 g Summit (17%), 0 min
Egentligen ville jag ha i betydligt mer Summit i whirlpool men det är allt som ligger i frysen.

Vattnet behandlar jag med CaO och mjölksyra för att få rätt pH värde. Jag siktar på en restalkanitet på någon grad dH.
Jag tror inte att jag leker med några salter denna gång - vi får se...

Jag mäskar in vid 63° vattentemperatur. Så blir mäsken runt 57°C där den får vila i 10 min (Proteinrast).
Sedan stiger temperaturen med 1°C / min till 63°C där mäsken rastar i 40 min (Maltoserast).
Sedan stiger temperaturen igen upp till 73°C där mäsken rastar i 20 min (Jodneutralitet) för att få stiga upp till 77°C innan lakningen sätter igång.

Whirlpoolen sätter jag igång 10 min efter koket. Då tillsätter jag även all 0 min humle för att få mindre isomerisering och mer aroma.
Jag kyler vörten aktivt ner till ungefär 18°C.

Jag valde Nottingham jästen för denna ale, 2.5 liter förkultur ifrån ett agar-agar rör. Kanske tillsätter jag lite FAN eller lite Zinkchlorid, men det bör inte behövas.
Min källare håller konstant 18°C under denna årstid vilket passar den neutrala Nottingham jästen.

Jag kanske delar upp ölet i två eller tre versioner efter primärjäsningen. En del som flaskas direkt och den andra och tredje versionen kanske torrhumlas med Cascade, Hallertauer Comet och eller Chinook.

Gick all in med gammal rökmalt jag hade, skotsk torvrökt malt som bas, crystal 100, chokladmalt och rostat korn big_smile Og på 1.075 och ska nog boosta lite med socker.

Och imorrn blir det att brygga rödvin som omväxling, flytande jäst och ekspån ska testas...

Brygger sommarens veteöl smile
Har ändrat en hel del mot vanliga receptet (55/45 Vete/pilsnermalt) för att se om jag kan få till något annat gott:

Maltgivan blev såhär istället: (22l)
2,50 kg       Viking Wheat Malt 50,00 %       
1,90 kg       ProAnt Free Ale Malt 38,00 %       
0,30 kg       Acidulated (Weyermann) 6,00 %       
0,20 kg       Wheat - Soft Red 4,00 %       
0,10 kg       Viking Crystal 200 2,00 %   

45min 25g Spalter Select till 15 IBU

Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) runt 22C

1,241 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2014-06-02 10:22:25)

Även jag har nyligen gjort en tripel med unibrouejästen. Flaskade den igår. Det tog tre veckor från 1080 till 1005 så att jäsa ut det kan den!

EDIT: Skrivfel

1,242 Senast ändrad av rickgordon (2014-06-02 10:50:51)

Lustigt att min alltid tar minst dubbla tiden med den jästen.

Jag gjorde en stark "tripel" nyligen där den landade på 11 % med ett FG på 14 och efter några månader smakar den hur runt och fint som helst.

Extatiskt Rasande skrev:

Även jag har nyligen gjort en tripel med unibrouejästen. Flaskade den igår. Det tog tre veckor från 1080 till 1005 så att jäsa ut det kan den!

http://www.olprovningar.se/

Ja, vem vet, jäst är ju en levande organism som gör som den vill, allt vi kan göra är att försöka lura den till att uppföra sig big_smile

Jag hade pitchat merparten av jästen från en 20l batch 1050 öl på den här tripeln (40l). Så en ganska ordentlig jästpitch. Efter två veckor gick jag tillbaks till den och ville flaska. Då låg den på 1034 och ungefär då läste jag din förra post om att den kan ta tid. Men eftersom jag skulle brygga den dagen och behövde min stora jästunna slangade jag över till två mindre. Så den här ölen fick sig förmodligen en liten syredos på slutet av jäsningen. Inte vad jag ville men så blir det ibland när man är tidsoptimist. Sen har det varit ganska varmt här, så ölen har nog varit en bra bit över 20 grader i sluttampen på jäsningen.

Ska bli kul att prova den när den kolsyrat. La hälften på fat och resten på flaska. Hoppas jästen orkar kolsyra nu bara men den verkar ju vara ett litet monster den här rackarn...

Förresten läste jag lite om denna jäst. Verkar som legenden om jästen är sådan att killen som driver unibroue jobbade på chimay, tog med sig jästen därifrån hem till kanada. Vissa säger att han dessutom blandade i någon typ av lokal vildjäst för att få en huskaraktär. Kul historia, även om man inte vet hur mkt som är sant av det.

rickgordon skrev:

Lustigt att min alltid tar minst dubbla tiden med den jästen.

Jag gjorde en stark "tripel" nyligen där den landade på 11 % med ett FG på 14 och efter några månader smakar den hur runt och fint som helst.

Extatiskt Rasande skrev:

Jag tror nyckeln till utjäsningshastigheten är att försöka höja tempen kontinuerligt när man märker att jäshastigheten börjar stagnera. Bra också att börja lite lågt så man har ett intervall att röra sig på. Jag kånkar då dessutom runt på jäskärlet till olika skrymseln här på gården så kanske gör den motionen jästen extra pigg smile

1,245 Senast ändrad av Lindh (2014-06-03 12:34:19)

BIABaddade lite idag. Helt galet vad smidigt det är med påsen, färdig runt lunch... Hefeweizen blev det, 3068. Mer om bryggningen här: http://lindh.olkartoteket.se/2014/06/hefexiii/

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2014/06/GL_6636.jpg

Trodde du gått över till Bavarian-jästen?

1,247 Senast ändrad av Lindh (2014-06-03 18:14:24)

Det trodde jag också. Läs bloggposten och inlägget om resultatet efter sm... Jästen havererade totalt på flaska och även min referensflaska vaskades. Kanske synd att skylla allt på jästen men den hink som fick 3068 är fortfarande bra. Får se om jag gör en ny test mellan dom i framtiden. Nu hade jag kvar en slurry 3068 så det fick bli den.

1,248 Senast ändrad av MightyNebula (2014-06-03 22:02:15)

Kan absolut ha med infektion på flaska att göra. För mig brukar flaskinfektionerna komma ganska sent och göra ölen dålig. Svårt att tro att det skulle smaka dåliga jäsförållanden om den smakade bra först om det inte handlar om infektion.

1,249

Det är mycket möjligt att den blivit infekterad i hink/fat/flaskning. Jag hann att dricka 19 liter som jag tyckte var bra så det rimligaste är väl att flaskningen gick snett i så fall...

1,250

Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera att byta ut slangen i ghetto blastern, jag gjorde det i samband med SM flaskningen då den började bli rätt sunkig.
Det är ju rätt billigt och blir rent på en gång. wink