Kan man använda det "förbrukade" humlet och malten till något?
Just gjort min andra sats (en Red IPA med amerikansk känsla, hoppas jag...)
Finns det inget man kan göra åt det ljuvligt doftande humlet och malten efteråt?!
Ulf
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Kan man använda det "förbrukade" humlet och malten till något?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Just gjort min andra sats (en Red IPA med amerikansk känsla, hoppas jag...)
Finns det inget man kan göra åt det ljuvligt doftande humlet och malten efteråt?!
Ulf
Hönsfoder.
Mina hönor har aldrig varit speciellt intresserade av draven- jag tror det är för lite näring kvar?
Tydligen ska det vara bra att ha drav i tegel...
Baka bröd med draven och spara lite vört innan koket till degvätskan.
@bjoulu340: vad är det för kräsna hönor du har? ;-)
Som det nämndes ovan så funkar det fint att ha drav i bröd, kliar dock lite i halsen då det trots allt är väldigt grovmalet ![]()
Vafasen? Jag skrev ett svar här men det försvann väl då? Mina hönor (brun Lohman) är hädangångna men nej, de var aldrig speciellt förtjusta i den gamla malten. Den brukade ligga och jäsa lite försiktigt så att man en sval junikväll i läsida av hönsgården kunde känna den ljuva doften av avslaget öl blandad med hönsskit.
Sen slutade hönorna värpa och blev ugnsstekta istället. Slutet gott - allting gott. Utom möjligen för hönorna då.
Vafasen? Jag skrev ett svar här men det försvann väl då? Mina hönor (brun Lohman) är hädangångna men nej, de var aldrig speciellt förtjusta i den gamla malten. Den brukade ligga och jäsa lite försiktigt så att man en sval junikväll i läsida av hönsgården kunde känna den ljuva doften av avslaget öl blandad med hönsskit.
Sen slutade hönorna värpa och blev ugnsstekta istället. Slutet gott - allting gott. Utom möjligen för hönorna då.
Skön beskrivning.
Dock gillade våra höns såvitt jag minns draven de fick. Det var många år sedan den sista hönan på Humlegården gick hädan, och tyvärr var det räv och hök som drog det längsta strået - ugnen fick gå tom. En tupp hamnade i alla fall i grytan.
Jag slängde det jus - tack för alla konstruktiva svar!
(Synd om hönorna dock - hoppas de var goda!)
Min nya ide är kompostering? Det nuvarande att kasta det i en hög en bit utanför maskinhallen är uppenbarligen inte en långsiktigt hållbar lösning...
Min nya ide är kompostering? Det nuvarande att kasta det i en hög en bit utanför maskinhallen är uppenbarligen inte en långsiktigt hållbar lösning...
Själv vågar jag inte slänga det i någon kompost då jag är rädd att det drar till sig råttor. Det funkar ju trots allt som mat för en hel del djur och råttor vill man kanske inte göda intill huset.
Jag komposterar all min drav (i vissa fall även humle). Inga råttor eller lukt än så länge.
Draven komposterar ganska snabbt vilket är skönt men det bör tilläggas att för bästa resultat blandas draven med både löv och kvistar.
Kommer faktiskt odla sommarens humle i kompostjord gjord på drav.
Jag hällde en del humlerester på gräsmattan i våras, där är det en kal fläck nu ![]()
Det kan vara skäl till försiktighet med humle, så att inte någon hund kommer åt den. Humle kan lätt ta livet av hundar. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8977648
Jag förmodar att vörten gör det frestande.
Vi skänker bort draven till en svinfarmare, såsmåningom kommerdet lite sidfläsk i utbyte...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Kan man använda det "förbrukade" humlet och malten till något?