Kolsyreflaska välja storlek

Funderar att gå över till fattappning. Tänkte köpa en kolsyreflaska men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Självklart räcker en stor flaska längre men är bökigare att hantera.

Vad har ni valt för storlek på er flaska?

Sv: Kolsyreflaska välja storlek

Ombyggd brandsläckare 6kg
Gott om gas till en billig peng. Den är stationär placerad och fastkedjad jämte serveringskylen.
Har även mindre flaskor 300 och 425g om jag skulle behöva vara mobil nån gång.

Ska du någon gång ta med fat och servera bortom hemmet(eller testa på) så skulle jag rekommendera sodastream + billigaste lilla regulatorn.
Är du fast besluten att gå till fathantering kommer du bli surt besviken på din lilla sodastreamtub som jämt tar slut, och trapetzpackningar som går sönder. Som Svensson skriver, ombyggd brandsläckare och redigare regulator.

Ska allt stanna i hemmet skulle jag köpa brandsläckaren och en "dual regulator" så du kan servera med ena och trycksätta med andra. Du kan sätta på Y,T,X rör på kolsyreslangen och dela upp på fler fat om man inte är super-petig med kolsyresättningen.

Skulle rekommendera en större variant än sodastream.
Kan vara tungt att ha med en stor kolsyreflaska om man skall ha med sig öl någonstans. Vanligtvis tar man dock inte bussen om man skall ha med sig 2 fat á 18L och då spelar det ingen större roll med vikten.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Ombyggd brandsläckare? Ha ha, det gillar jag!
Vad behöver man modifiera? Ska det vara en speciell typ av släckare?
Och kanske viktigast, kan man få den påfylld?

6 Senast ändrad av svensson.lu (2014-05-31 11:09:07)

Jag köpte min direkt av brandfirman, fylld.
Man har plockat bort stigaröret och satt dit en skruvventil istället för klämmventilen.

Jag har även fyllt flaskan på två olika brandskyddsfirmor utan problem.

Dock så är det nog billigare att beställa från Tyskland än att köpa en moddad släckare.
Trådskaparen har ju samma tråd på SHBF med länk till eBay

Sodastream eller viking nånting tror jag motsvarande heter på öb, hade jag satsat på initialt.
Men ligger konsumtionen på 2-3 fat i veckan blir gasen dyr...
Jag började med sodastream. Det funkade bra. Köpte på mej en extra flaska så jag alltid har en oöppnad till hands. Ännu har inte behovet överstigit småflaskorna.
Även om man har planen att uppgradera till större och mer ekonomisk flaska, så gör sig ändå småflaskorna bra ifall man ska bort.
Men det är min åsikt....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Trådskaparen (jag) köpte en 6 kg från Tyskland. Mycket nöjd.

Om man köper en 6 kilos från tyskland blir det inte problem vid provtryckning eller fyllning?
Vet att dom som provtrycker dyktuber är väldigt petiga.
/Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Köpte 2 st 6kg brandsläckare billigt 400 kr st på Blocket fyllda och testade kör med den ena oombyggd tills den är tom det är bara att vända upp och ned på den.

Jag tror inte tyska flaskor ska vara några problem att fylla. De uppfyller ju nån slags standard. Och de är redan provtryckta för ett bra tag framåt.

Är det så att man måste ha skruv-ventil på flaskan? Eller funkar det utan? Har skaffat en bra regulator, kan man inte sätta den på en flaska utan skruvventil? Är det en annan sorts ventil om det inte är med skruv/ratt?

14 Senast ändrad av snellen (2014-06-11 22:09:23)

Har blivit erbjuden en 10kg med skruvratt, men är rädd den blir lite otymplig...

En 10kg, är ren dröm att ha om man inte ska förflytta den alltför mycket, borde räcka till att kolsyra dryga kubikmetern öl, eller om du bara ska ha den till att trycka ut ölen med, betydligt mer...
ska du ambulera med din bar, då är sodastreamflaskorna att föredra... men det finns ju inget som hindrar att du har båda delarna...

hominem coquo cervisia

Jag har en 10kg-flaska och kan bekräfta att den väger bly. Hade med mig min på SM så visst går det men den är obehaglig att transportera. Krockar man med en tub löst i bagageluckan så blir den en kraftfull projektil. Enligt lag (tror jag) måste man transportera tuber med regulatorn borttagen och säkerhetshatten (har säkert ett finare namn) på. Ett tips är att sätta tuben i baksätet bakom stolen på passagerarsidan och klämma fast den med stolen.

Jag bytte från 2kg till 10kg eftersom jag har 10 mils bilväg till närmsta ställa att fylla tuben, annars tycker jag 2kg-tuben var grymt smidig men räckte ändå till många öl. Kör man med 5kg ombyggd brandsläckare är det smidigare att resa med, har man större än nog en sodastreamtub bra som komplement.

Men på en ombyggd brandsläckare,  har man skruv/ratt-ventil?

svar: ja

snellen skrev:

Men på en ombyggd brandsläckare,  har man skruv/ratt-ventil?

Jag skulle idag köpa en så stor som möjligt. Den står ju där den står hemma. Och fylla gör man sällan. När man behöver vara mobil kör man sodastreamertub.