Kolsyra - PROBLEM igen....

Jag har bryggt många 23-liters batcher. Dom flesta har haft dåligt med kolsyra, trots att jag ökat mängden socker i primningen lite för varje gång.

Va gör jag för fel tro??????

Min svarta som stått i rumstemp nu i över 3 veckor för kolsyrejäsning, men ingen kolsyra alls. Bara sötare öl. Detta är receptet. Men eftersom jag jäste i rumstemp. så använde jag bara ett paket jäst.

Recept:

Amount Item Type % or IBU
4.00 kg Bavarian Dunkel (70.0 EBC) Extract 83.3 %
0.20 kg Black Malt (carifa ll Spec) (1360.0 EBC) Grain 4.2 %
0.10 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain 2.1 %
1.00 kg Extra Light Spray malt
30.00 gm Perle [8.20%] (60 min) Hops 24.0 IBU
15.00 gm Hallertauer Mittelfrüh [4.30%] (20 min) Hops 3.5 IBU
21.00 L Local Water Water
2 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Kolsyra - PROBLEM igen....

scaryeyes skrev:

Jag har bryggt många 23-liters batcher. Dom flesta har haft dåligt med kolsyra, trots att jag ökat mängden socker i primningen lite för varje gång.

Stänger du flaskorna ordentligt?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

scaryeyes skrev:

Min svarta som stått i rumstemp nu i över 3 veckor för kolsyrejäsning, men ingen kolsyra alls. Bara sötare öl. Detta är receptet. Men eftersom jag jäste i rumstemp. så använde jag bara ett paket jäst.

Recept:

Amount Item Type % or IBU
4.00 kg Bavarian Dunkel (70.0 EBC) Extract 83.3 %
0.20 kg Black Malt (carifa ll Spec) (1360.0 EBC) Grain 4.2 %
0.10 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain 2.1 %
1.00 kg Extra Light Spray malt
30.00 gm Perle [8.20%] (60 min) Hops 24.0 IBU
15.00 gm Hallertauer Mittelfrüh [4.30%] (20 min) Hops 3.5 IBU
21.00 L Local Water Water
2 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

Hej

Ja det är ledsamt att det inte blir tillräckligt eller i bland ingen kolsyra alls.

Hur mycket socker primar du med?

Jag hade tidigare oxså lite problem med för liten eller ingen kolsyra då och då genom åren, trots i bland uppemot 7 g socker/liter öl.
Jag verkar ha fått bukt med det nu för tiden, dom senaste ölen bryggda under 2009 har jag tillsatt ca 1-2 g torrjäst tillsammans med primen, och varje gång har jag fått en bra kolsyra, förutom en Stout som jag glömde torrjästen till primen, det blev det dåligt med bubblor, i och för sig så kom det lite bättre efter någon månad, men inte var det mycket.

Jag har som standard nu, torrjäst i primen när jag kolsyrar och som sagt var inga problem längre med kolsyra.

Tyckte inte jag hade dom problemen förr om åren, jag kan inte direkt förstå varför?. Prova nästa gång med lite torrjäst så skall du se att du får en ok kolsyra.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ska testa det. Har mer än 8g/liter nu i primningen. Närmre 9 räknade jag ut.  Men ska testa med lite torrjäst hädanefter. Denna satsen får jag nog sodastreamkolsyra. Men gör inget, för jag måste ändå bygga ett system för det. Men har ju 2 öl som står å primär/sekundärjäser. Kanske det är bättre att strunta i sekundären å bara låta den jäsa ut i 2 veckor på samma dunk å sen tappa om å tillsätta primer, å buteljera?

Men det är tur man får problem så man kan lära sej nåt.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag har också haft samma problem tidigare. Gick från 5-8 gram socker/ liter men skillnaden blev inte så stor. Den senare ölen, alltså de med mer socker i primingen har blivit OK men det tar i alla fall 3 veckor innan det är bra med kolsyra. Den senaste gången prövade jag med 7 g ljus spraymalt / liter istället. Det verkar som kolsyran bildas bra mycket snabbare så.

Alltså; det verkar som om primingen blir mer effektiv med spraymalt.

Någon annan som provat?

beermag skrev:

Jag har också haft samma problem tidigare. Gick från 5-8 gram socker/ liter men skillnaden blev inte så stor. Den senare ölen, alltså de med mer socker i primingen har blivit OK men det tar i alla fall 3 veckor innan det är bra med kolsyra. Den senaste gången prövade jag med 7 g ljus spraymalt / liter istället. Det verkar som kolsyran bildas bra mycket snabbare så.

Alltså; det verkar som om primingen blir mer effektiv med spraymalt.

Någon annan som provat?

Hej

Socker är ju till 100% jäsbart, spraymalt är ju ca 70-75 %, så egentligen så borde det gå åt mer spraymalt än socker för att få samma kolsyra.

Det jag tror oxså beror en hel del, det är hur stark är ölen, hur färsk är jästen, hur länge ölet har legat på sekundären. Är jästen lite trött och däven så kan det bli dåligt med kolsyra.

Det är därför jag numera pytsar i lite torrjäst så att primen har något att arbeta med.

Bo

Ja jag håller med om att spraymalt är mindre jäsbart. Jag resonerar som så att de resterande % i spraymalten är de som får jästen att komma igång bättre än på 100% socker. Mineraler och vemvetvadmer..

Men än så länge är det bara en teori. Jag tappade min andra batch idag med spraymalt i primingen så vi får se om några dagar om teorin håller.

beermag skrev:

Ja jag håller med om att spraymalt är mindre jäsbart. Jag resonerar som så att de resterande % i spraymalten är de som får jästen att komma igång bättre än på 100% socker. Mineraler och vemvetvadmer..

Men än så länge är det bara en teori. Jag tappade min andra batch idag med spraymalt i primingen så vi får se om några dagar om teorin håller.

Hej

Det kan absolut vara så. Skall bli spännande att se om teorin håller. Tänk om man på något sätt genom en databas kunde särskilja olika saker på hur mycket, eller mycket lite, eller ingen kolsyra alls.

Jag har skrivit i mina logar om 160 olika öl, allt från Bitter, Stout, Vete i olika former, samt Lageröl. Man skulle på något sätt genom alla dessa kunna urskilja olika saker varför? Tur jag har backup, vore ju inte roligt att bli av med 160 olika recept?

En lustig sak angående lager öl. Jag har sedan 1996 alltid 1 gång/år  bryggt 25 liter Lageröl. Jag brukar alltid att brygga i slutet av September eller början av Oktober.

Jag har alltså sedan 1996 låtit mina öl jäsa ute på balkongen. Det har alltid fungerat hyfsat. I snitt sedan 1996 så har jag legat på 12 c.

Efter prim jäsning på ca 13 dagar så tappar jag om, höjer tempen i 1 dygn, diacetyl, samt låter sekjäsa i 10 dagar. Nu börjar det bli kallare ute. Sedan i stället för att som lageröl skall lagras, så tappar jag på flaska, innan så har jag tillsatt prime,m alltid mindre än ale, eftersom tempen är lägre.

När mina flaskor är tappade så låter jag dom stå i rumstemp i 1 vecka. Sedan så ställer jag ut flaskorna på balkongen och där får dom stå till i början av december med ordentlig koll av tempen. En 5% öl fryser  i ca - 3 c.

Ungefär den 9/12 så testar jag den första flaskan. Den 9/12 är viktig? Varför?

Varje år sedan 1996 så har mina lageröl/Pilsner bortsett från 1997 smakat alldeles bra samt haft en helt ok kolsyra.

Kan mina lageröl fått en ok kolsyra eftersom dom lagrats på flaska i stället för på bulk?

Ölen har för det mesta rent smak mässigt varit hyfsat rena

Bo

Bo

Tycker det verkar som en bra ide! försök hitta lite samband i bryggloggarna. Du får senare gärna dela med dig av informationen här smile

En annan grej som jag provade för ett tag sedan var att tappa på flaska innan primär-jäsningen är helt klar. Orsaken till att jag gjorde det var att jag inte fick plats i sekundären med allt. Efter någon vecka öppnade jag flaskan och provade. Den var mycket fint kolsyrad, kanske bättre än vad jag lyckas med annars. den jäste, på flaskan, från 1020-1016 ungefär. Jag inbillar mig också att ,efter att ha smakat på samma öl som genomgått priming och flasklagring, att den första hade betydligt bättre smak, saftigare och fylligare på något sätt.

Det iof kanske kan ha berott just på kolsyran. Tyvär hade jag bara en flaska av den som jäste färdigt på flaska så jag kan inte kolla upp det.

Funderar på att göra det igen,fast fler flaskor som experiment.
Någon annan som har erfarenhet av det?

Mina 2 satser jag satte förra helgen har slutat jäsa. Tänkte sätta dom på sekundär nu när jag var hemma men ångrade mej. Skiter i sekundär denna gången. Jobbar borta hela veckorna å kommer hem igen till helgen. Ska sätta på flaska då. Skulle gjort det denna helgen, men hade inte tillräckligt med flaskor tyvärr. Men ska skaffa en back till så har jag så det räcker till båda satserna - 20 liter.
Gör jag fel???? Skulle jag buteljerat nu? Eller gör det inget att låta den stå en vecka? Dom står i rumstemp.....

9/12? Anna-dagen givetvis. Jag vet varför. Vi får se om ledtråden leder någonstans.

Detta problem gör mig galen! Första ölen jag gjorde. En pale ale. Körde 7 gram socker per liter och kolsyran blev jättebra. Sen dess har ölen haft ungefär lika mkt kolsyra som om du låter en köpt öl stå upphälld i ett glas i ett dygn. Det skummar när den hälls ut i vasken men i munnen är den platt. Det spelar ingen roll hur starka öl jag har gjort, 9% med high gravity jäst eller 4.5% med safale 05. Jag får väl testa slänga i ett kryddmått med torrjöst på 10 liter öl o 60 gram socker. Vad tros om det?

Men, varför har inte alla detta problem o måste sekundärjäsa??

Kan det vara kapsyleraren som är boven?
är du säker på att kapsylerna sluter tätt.
//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Ett långskott kanske men har du testat att ha den färdigkolsyrade ölen i kylskåpet en vecka innan du dricker den och dessutom hälla upp den kall? Kyler man en varm flaska för att sedan dricka den riktigt snart så går kolsyran ur relativt fort.

Avslutar du jäsningen varmt eller låter ölen stå länge innan buteljering kan en hel del kolsyra gå ur lösning innan du tappar den på flaska med en lägre kolsyrenivå som följd. Då kan du behöva prima upp till 9g/l för en bra nivå på kolsyran.

Goblintroll skrev:

Kan det vara kapsyleraren som är boven?
är du säker på att kapsylerna sluter tätt.
//Jonas

Jag bytte från en sån där plastnypare som jag avskydde till en agata bänkmodell. Det kan ju vara nåt jag missar, pressar, snurrar lite på flaskan o pressar igen. Jag kanske ska testa så att jag verkligen försluter flaskorna.

Weinkeller skrev:

Ett långskott kanske men har du testat att ha den färdigkolsyrade ölen i kylskåpet en vecka innan du dricker den och dessutom hälla upp den kall? Kyler man en varm flaska för att sedan dricka den riktigt snart så går kolsyran ur relativt fort.

Avslutar du jäsningen varmt eller låter ölen stå länge innan buteljering kan en hel del kolsyra gå ur lösning innan du tappar den på flaska med en lägre kolsyrenivå som följd. Då kan du behöva prima upp till 9g/l för en bra nivå på kolsyran.

Jag provade att ha en öl länge i kylen men det hade ingen påverkan direkt.

Jag har testat olika jäsningsmetoder sen jag började brygga i julas. Senaste ölen jag gjort har jag bara primärjäst i en månad. Jäste i 19 grader för att sedan låta ölen jäsa ut o stå i rumstemperatur...

Gjorde en glutenfri pale ale till sambon som hon provade igår efter 2 veckor i flaska. Den jäste bara i 2 veckor och sen primadr jag med 7 gram prr liter.  Den var nästan helt befriad från kolsyra...

Hej

Jag kör med den nyktres envishet: Testa med 1-2 g torrjäst med primingen, får du inte kolsyra då, ja då är det något som är fundamentalt fel. Jag förstår dej, har själv råkat ut för platta öl ett flertal gånger tidigare, aldrig sedan extra jäst tillsätts vid primingen

Bo

en månads primärjäsning får väl ändå räknas som ganska länge även för lager. jag har dock själv jäst en lager nyligen som fick bra kolsyra. primärjäste den i en månad, diacetylrast i rumstemp ytterligare en vecka, efter ca 2 veckor var kolsyrenivån bra. tillsatte ingen jäst vid primning. primade med 6,6 g/l enligt brewers friends kalkylator.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Techno skrev:

Hej

Jag kör med den nyktres envishet: Testa med 1-2 g torrjäst med primingen, får du inte kolsyra då, ja då är det något som är fundamentalt fel. Jag förstår dej, har själv råkat ut för platta öl ett flertal gånger tidigare, aldrig sedan extra jäst tillsätts vid primingen

Bo

Träffade en kille för ert tag sen som betättade om en rochefortklon han gjort som visade sig vara utan kolsyra. Då hällde han upp all öl i en tunna. Slängde i lite torrjäst o sen tillbaka i flaskorna igen. 2 veckor senare var det kolsyra. Det jag glömde fråga var om han tillsatte nytt socker eller ej. Om det inte bildats kolsyra så måste väl sockret vara intakt fortfarande och det är bara en uns jäst som behövs? Har beställt safale kolsyrejäst nu så jag tänkte prova på min westmalle som är väldigt slö. Har väl en 10 st 50cl flaskor kvar. Vad tros om att jag försiktigt häller upp alla i en jästunna. Rör typ 1 gram jäst i en dl vatten sen blanda detta jästvatten med ölen(ordentligt men utan att skvalpa) och sen tillbaka i flaskorna?

Morgan I skrev:

en månads primärjäsning får väl ändå räknas som ganska länge även för lager. jag har dock själv jäst en lager nyligen som fick bra kolsyra. primärjäste den i en månad, diacetylrast i rumstemp ytterligare en vecka, efter ca 2 veckor var kolsyrenivån bra. tillsatte ingen jäst vid primning. primade med 6,6 g/l enligt brewers friends kalkylator.

Anledningen till lång primär är för att jag har börjat skippa sekundär. Finns så många på nätet som säger att det är onödigt om du inte ska återanvända jästen eller torrhumla.

Jag har beställt större munstycke o kapsyler så att jag ska kunna buteljera i 75or nu när jag ska börja sekundärjäsa ölen.