beermag skrev:Ja jag håller med om att spraymalt är mindre jäsbart. Jag resonerar som så att de resterande % i spraymalten är de som får jästen att komma igång bättre än på 100% socker. Mineraler och vemvetvadmer..
Men än så länge är det bara en teori. Jag tappade min andra batch idag med spraymalt i primingen så vi får se om några dagar om teorin håller.
Hej
Det kan absolut vara så. Skall bli spännande att se om teorin håller. Tänk om man på något sätt genom en databas kunde särskilja olika saker på hur mycket, eller mycket lite, eller ingen kolsyra alls.
Jag har skrivit i mina logar om 160 olika öl, allt från Bitter, Stout, Vete i olika former, samt Lageröl. Man skulle på något sätt genom alla dessa kunna urskilja olika saker varför? Tur jag har backup, vore ju inte roligt att bli av med 160 olika recept?
En lustig sak angående lager öl. Jag har sedan 1996 alltid 1 gång/år bryggt 25 liter Lageröl. Jag brukar alltid att brygga i slutet av September eller början av Oktober.
Jag har alltså sedan 1996 låtit mina öl jäsa ute på balkongen. Det har alltid fungerat hyfsat. I snitt sedan 1996 så har jag legat på 12 c.
Efter prim jäsning på ca 13 dagar så tappar jag om, höjer tempen i 1 dygn, diacetyl, samt låter sekjäsa i 10 dagar. Nu börjar det bli kallare ute. Sedan i stället för att som lageröl skall lagras, så tappar jag på flaska, innan så har jag tillsatt prime,m alltid mindre än ale, eftersom tempen är lägre.
När mina flaskor är tappade så låter jag dom stå i rumstemp i 1 vecka. Sedan så ställer jag ut flaskorna på balkongen och där får dom stå till i början av december med ordentlig koll av tempen. En 5% öl fryser i ca - 3 c.
Ungefär den 9/12 så testar jag den första flaskan. Den 9/12 är viktig? Varför?
Varje år sedan 1996 så har mina lageröl/Pilsner bortsett från 1997 smakat alldeles bra samt haft en helt ok kolsyra.
Kan mina lageröl fått en ok kolsyra eftersom dom lagrats på flaska i stället för på bulk?
Ölen har för det mesta rent smak mässigt varit hyfsat rena
Bo
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20