Jäsning i kyl

Jag bor i en lgh som har en konstant temp. På 24 grader. Vilket gör det svårt för en amatörbryggare att få bra resultat vid jäsning.

Har haft tankarna på att införskaffa mig ett kylskåp som jag borrar ett hål i för syre. Men hur varm, kall kan ett kylskåp hålla sig på?

Hur har ni gjort? Har ni bilder? Tips på billiga lösningar skulle uppskattas.

2 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-05-21 07:13:47)

Sv: Jäsning i kyl

Borra hål behöver du inte göra. Jag fick tag på en billig kyl på blocket och byggde ihop en liten styrning med en arduino och ett solid-state-relä till kompressorn, mest för att det var kul och jag behövde lära mig lite om hur arduinon fungerar. En jäskyl behöver inte kosta många hundralappar men lite plats tar den... det är ofrånkomligt. Har du tur kan du komma över en mini-kyl till en billig peng och då blir det lite mer diskret.

Höll på att missa din fråga om temperaturerna. Jag lät min ligga strax över 10 grader när jag jäste min bastard-lager och blev nöjd med resultatet men har inte mycket att jämföra med. jag tror du kan få till nästan vilka temperaturer som helst, det handlar mest om att slå kompressorn av och på, men gör det inte för ofta för då riskerar den att gå sönder. Du bör ställa temperaturen så att den inte startar alltför tajt efter att varit avstängd.... tror det bör gå kanske 5 minuter eller så. Ju närmre nollan du ligger riskerar du att få mycket isbildning på förångaren och då tror jag man behöver pyssla med avfrostnings-pauser och liknande.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Tack för svar.

Går detta att tillämpa även vid jäsning mellan 18-20 grader?

Det går alldeles utmärkt.

Läste lite angående STC 1000 termostaten som finns för en hundring på ebay. Den verkar faktiskt vara snäppet bättre än Universaltermostaten och till ett rejält reducerat pris dessutom. Kanske kan va något? Har köpt alla mina kylar för 500kr st vilket absolut hade blivit under tusingen även om man skulle behöva köpa lite sladd och kanske en glödlampa eller liknande.

MightyNebula skrev:

Läste lite angående STC 1000 termostaten som finns för en hundring på ebay. Den verkar faktiskt vara snäppet bättre än Universaltermostaten och till ett rejält reducerat pris dessutom. Kanske kan va något? Har köpt alla mina kylar för 500kr st vilket absolut hade blivit under tusingen även om man skulle behöva köpa lite sladd och kanske en glödlampa eller liknande.

Finns massor av trådar både på svenska och utländska forum där STC-1000 används, jag håller på med en Blocketkyl med STC1000 själv för tillfället. En funktion som en del utnyttjar, är att du kan koppla in både en kylanordning (kylskåpets kompressor) och en värmekälla (glödlampa eller kupefläkt) samtidigt, och låta STC-1000 sköta tempen åt båda håll. Dvs. är tempen i kylen för låg så värmer den och är tempen för hög så kyler den.

Blir det inte ett övertryck i kylen när det jäser?

Kenneth84 skrev:

Blir det inte ett övertryck i kylen när det jäser?

Inte så mycket att det ställer till med problem i regel, dessutom brukar det finnas ett dräneringshål för kondensat, så kylen är inte gastät.

Det lär pysa ut genom listen i kylen om det blir något övertryck att tala om annars.

köpte ett 350liters skåp på second hand för 300 spänn i fint skick.
provkör just den sk Universaltermostaten som bla finns här på humle.

Har skaffat hälften av materialet till termostaten BrewPi. Kräver lite pyssel men har hög nördfaktor.
Den kan göra ungefär samma som STC1000 om jag fattar det rätt (dvs kunna styra både kyla och värme) men har en andra finesser om man nu är lagt åt det hållet :-)
Delarna jag saknar är fn slut i lager så skaffade ovanstående så länge.
http://www.brewpi.com

Stefan

Stefan, antar att du har sett men ifall att:

http://www.homebrewtalk.com/f51/real-ti … -a-370966/
http://www.bertusbrewery.com/2013/04/ho … temps.html

nä dom hade jag inte sett innan.. o hur jag missade ditt inlägg här har jag ingen aning om Gustav :-)
Intressant genväg om man funderar på BrewPi-upplägget.

Eftersom jag redan har flera RPi i hushållet och köpt en Arduino Uno på rea hos Kjell så kändes det rätt väg för min inre ingenjör.
SSR o givare ligger oxå o väntar.
Det var den snygga o praktiska piggybacklådan samt i/o-korten från brewpi som lockade. såg i går att dom hade grejerna i lager igen,
men just nu e de så mycket som pockar.
Vill bygga ett förstärkt hyllplan i kylen o preparera för kabeldragning o sånt också, montera kewler kitz i mina kylboxar, och .... De e mycke nu.

Stefan

Jag byggde hyllplan av ett gammal ikeabokhyllsplan. Funkar perfekt till bottenplanet. Övre planet bör luften få cirkulera fritt till..