1 Senast ändrad av mrpony (2014-05-10 15:30:56)

Wyeast Belgian Saison - Dåligt med kräm?

Min saison har stått på jäsning i 2 dagar nu, och jag har aldrig haft så lite aktivitet i jäsröret förut. Det bubblar med några sekunders mellanrum (ibland oftare, ibland mer sällan) och har så gjort sedan första dygnet. Jag undrar om någon använt den här jästen förut och hur ni upplevt den? Vidare tänker jag att jag gjort något fel eller om jästen skulle vara lite för gammal..

Jag gjorde en liters förkultur. Jag tog ut smackpacket från kylskåpet och aktiverade det ca 5 timmar innan jag blandade det med vörten. Det svällde aldrig upp helt och hållet, men enligt vad som står på förpackningen behöver det ju inte göra det för att det ska fungera. Lät det stå i ca 2 dygn med magnetomrörare och ett dygn i kylskåp. Plockade ut det ur kylskåpet till rumstemperatur 6 timmar innan pitchning. 19 liter i jäskärlet, satsar på normalstarkt öl på drygt 6% abv, OG 1.056. Enligt Beersmith skulle jag behöva 188 miljarder jästceller, och i teorin skulle jag fått 236 miljarder med en liters förkultur.

Jag Vet faktiskt inte vad som kan ha gått snett, om det nu gjort det över huvud taget? Det enda jag kan tänka mig i så fall är att smackpacket inte svällde upp, men det behöver det ju inte göra som sagt. Det stod Mars 2014 på förpackningen också, så den var 2 månader gammal. Men två månader är väl ingenting?

Anledningen till att jag är orolig är för att vid alla andra bryggningar jag gjort så har det bubblat på ordentligt mycket. Jag har haft blow off tube de två första dygnen vid alla bryggningar eftersom vattnet försvinner på någon sekund i ett vanligt jäsrör. De jästsorter jag använt hittills är från Wyeast; French Saison, Trappist High Gravity, American Ale och American Ale II. Plus Safale US-05 torrjäst.

Om jag har gjort fel någonstans, finns det möjlighet att rädda ölen? Tillsätta mer jäst?

Sv: Wyeast Belgian Saison - Dåligt med kräm?

Behöver inte vara onormalt men jag har ingen erfarenhet av Belgian Saison jästen. Två månader efter BF-datum är ju en del ifs, men med en enliters förkultur på magnetomrörare borde det inte vara något problem. Med förutsättningen att förkulturen betedde sig normalt.

Andra saker jag kan tänka mig:

- Läckage i jäshinken
- Dålig syresättning av vörten

Jag tänkte också på läckage det första jag gjorde, så jag kollade det direkt. Men locket satt tight som fanken. Det skulle vara om det var läckage ut till blow off tuben.. Vad det gäller syresättning av vörten så gjorde jag som jag alltid brukar (vispar med en visp med ena handen och skvalpar och rör med en slev med andra handen i ungefär 5 minuter) och jag har ju inte haft problem förut så det borde inte vara där skon klämmer.

Kan man på något vis bedöma om ens förkultur mår bra och har tillräckligt många friska jästceller, utan att ha mikroskop och annan utrustning?

Om det var gammal/trött jäst skulle den nog behöva mer än 2 dagar. Såg du om den kröjsade eller om vörten ändrade färg under omrörningen(jästceller som förökar sig)?

Jag antar att du satte den i kylskåp för att dekantera fulvörten. Om så är fallet hade du nog friska jästceller i vörten och trötta/döda sedimenterade efter 1 dygn som du pitchade.
Ska man inte dekantera tycker jag inte det finns någon anledning att kyla förkulturen, om det inte är Lager-bryggning.
Du skriver inte vilken temperatur du jäser i, men är det inte under 18C, borde du ha full aktivitet.

Den kröjsade knappt (bara någon mm vitt skum på toppen), men den ändrade definitivt färg. Intressant med färgen, det hade jag ingen aning om. Och ja, jag satte in den i kylskåpet för att dekantera bort fulvörten. En grej jag glömde nämna var att jag faktiskt glömde bort att dekantera när jag tagit ut e-kolven ur kylskåpet. Kom på att jag glömt bort det när koket redan var igång, och då var ju förkulturen redan rumstempererad. Jag dekanterade den då istället och försökte se till så att ingen bottenslask åkte ur e-kolven. Fast jag kan ju ha råkat hälla ut frisk och fin jäst, eller? Den hade stått still under hela tiden, så jag tänker att den friska jästen ändå var på botten och att jag bara hällde ut fulvörten..

Jag jäser i rumstemperatur, 22 grader utanför jästunnan.

Och som du säger skulle den nog behövt två dagar på sig att svälla/aktiveras.. Men jag hade lite tidspress. Bryggde en dag, och hade tid för bryggning tre dagar senare igen så förkulturen behövdes fixas innan dess, direkt efter första bryggningen. Men nu vet jag att jag aldrig ska stressa igång en förkultur. För det måste ju vara bättre att låta förkulturen stå på magnetröraren eller i kylskåp en dag extra, än att man får för trött jäst.

mrpony skrev:

Det stod Mars 2014 på förpackningen också, så den var 2 månader gammal. Men två månader är väl ingenting?

Nu var det länge sedan jag pitchade wyeast, men white labs skriver sitt slutdatum på röret precis som Benghan skrev. Det datumet är 4 månader efter tillverkning vilket skulle innebära att din jäst är halvåret gammal. I så fall får du nog vara nöjd om du ens har 100 miljarder celler efter förkulturen.

Belgian Saison är känd för att vara temperaturkänslig. Det verkar som att många rekommenderar att man pitchar denna tillsammans med 3711 för att säkerställa att ölen jäser ut som den ska. Ett annat, mindre besvärligt/dyrt alternativ är att köpa WLP568 som är en färdig blandning av just dessa jästsorter.

Har du kollat om det har jäst något alls? Ställ den så varmt som möjligt (minst  25C, gärna 30C) så kanske den kommer igång.

http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain … .cfm?ID=60

"This strain is notorious for a rapid and vigorous start to fermentation, only to stick around 1.035 S.G. Fermentation will finish, given time and warm temperatures. Warm fermentation temperatures, at least 90°F (32°C), or the use of a secondary strain can accelerate attenuation."

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

8 Senast ändrad av Mart (2014-05-11 11:12:31)

svensson.lu skrev:
mrpony skrev:

Det stod Mars 2014 på förpackningen också, så den var 2 månader gammal. Men två månader är väl ingenting?

Nu var det länge sedan jag pitchade wyeast, men white labs skriver sitt slutdatum på röret precis som Benghan skrev. Det datumet är 4 månader efter tillverkning vilket skulle innebära att din jäst är halvåret gammal. I så fall får du nog vara nöjd om du ens har 100 miljarder celler efter förkulturen.

Wyeast skriver produktionsdatum på sina jästpaket.

/Martin

Yep, som Mart säger så skriver de produktionsdatum på sina paket, så den var 2 månader som jag skrev. Den lär ju ha kunnat funka åtminstone 2 månader till med andra ord.. Jag missade att Benghan skrev BF/bäst före. Det står på paketet att det är produktionsdatum som gäller, vilket är lite missvisande kan jag tycka, eftersom just "bäst före" är mer vedertaget. Jag formulerade mig lite konstigt också ("2 månader gammal" kan ju tolkas som att den är två månader FÖR gammal eller som jag menade, att den har 2 månader på nacken).

Minke, WLP568 blir lätt mitt nästa köp när det gäller saisonjäst! Tack för tipset. Jag undrar om det där med secondary strain.. Kan jag tillsätta en tub WLP568 eller ett smackpack 3711 direkt i jäskärlet utan att göra förkultur? Humlegården har ju inte öppet förrän på onsdag, så jag kan inte köpa ny jäst förrän dess. Är det för sent då? Jag bryggde ölen i torsdags..

Den har absolut jäst lite grann. Det bubblar fortfarande i röret. Men det är just "This strain is notorious for a rapid and vigorous start to fermentation" som gör mig lite orolig eftersom jag inte har sett ett spår av kraftig jäsning / stormjäsning under hela perioden. Igår eftermiddag bubblade det på rätt bra i jäsröret, två gånger i sekunden ungefär. Imorse hade det stannat av rätt mycket, så ett bubbel var femte sekund kanske. Men hela första och andra dygnet, när det ska jäsa som kraftigast, var det ungefär som det var i morse. Då hade jag som sagt blow off tube, och där krävs det ju lite mer tryck för att det ska bubbla på lika mycket som i ett jäsrör.

Om jag skulle blanda i ny jäst (troligtvis 3711 i så fall) efter en veckas slö jäsning, skulle jag få en massa bismaker och strunt då?

Jag har förresten inte möjlighet att ställa jäskärlet varmare än rumstemperatur (ca 22 grader) just nu..

Jag har aldrig provat själv, men jag tror inte det ska vara något problem att tillsätta 3711 utan att göra en starter. Det är ju en riktigt aggressiv jäst.

Jag skulle inte fästa allt för stor vikt vid bubblandet. Minsta lilla glipa i locket eller otäthet kring jäsröret/blowoff-tubens fäste kan göra att det bubblar avsevärt mycket mindre än om det hade varit tätt. Ta ut ett prov av vörten och mät SG om du vill kolla resultatet av jäsningen så här långt.

Har jäsningen kommit igång som den ska är det inte försent att pitcha en ny jäst på onsdag. Men jag skulle nog ta ett densitetsprov först och kolla att smak/doft är som den ska innan jag hade slängt i ytterligare ett paket.

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Tack! Jag mäter imorgon när jag kommer hem för att se hur jag ligger till..

Vad kan en jäst som jäser långsamt, alternativt inte jäser ut ölen som den ska, ge för bismaker? Och vilka smaker skulle jag kunna förvänta mig av att ha i ett till paket en vecka efter bryggningen? Kan jag räkna med en veckas extra jäsning då, så ca 2 veckor från och med nu på onsdag? När jag eventuellt tillsätter jästen antar jag att det gäller att tillföra så lite syre som möjligt. Så det som gäller är att ha i jästen, stänga locket och sedan snurra lite på kärlet så det blandas runt lite grann? Eller kan jag röra om med en desinficerad slev eller liknande, och röra upp den sedimenterade jästen som ligger på botten också?

Har inte så bra koll på detta i detalj. Jag tillsatte en påse US-05 en gång då jäsningen avstannade, och då jäste ölen ut det sista på ett par dagar utan att drabbas av några felsmaker.

Jag skulle nog bara smacka paketet och hälla i det när det har svällt upp. Men det är möjligt att det finns något bättre tillvägagångssätt...

Mätte nu, 5 dagar efter påbörjad jäsning, och SG låg på 1.042 (OG 1.056). Smak och doft var riktigt lovande, men den måste ju jäsa ut betydligt mycket mer. Så imorgon drar jag till Humlegården och hämtar ett smackpack!

Det var slut på Wyeast French Saison, så det blev en WhiteLabs Saison Ale Blend som Minke tipsade om som åkte i jäskärlet i onsdags. Nu bubblar det på rätt bra, och jag hoppas och tror att det här kommer att gå vägen! Planen är att tappa på flaska på torsdag, så får vi se om den planen håller. I värsta fall får jag göra det när jag är tillbaka i Sverige igen efter semestern den 4 juni.

Hej
jag hade precis samma problem med samma jäst. Smack packet ville inte svälla upp men jag hällde ändå i det i 17 l vört med ett Og på 1.065. Hade inte gjort någon förkultur. Jag hade deltat på vörten så 10 liter jäste jag med en Belgisk ale och den jäste ut på fem dagar. Efter en vecka hade den Belgiska saisongen jäst ner till 1.040 och stannade där. Jag skakade då jäshinken kraftigt några dagar och då gick jäsningen igång igen. Efter två ytterligare veckors jäsning är den nu nere i 1.015 och pluppar på så sakta. Kanske har Wyeats fått ihop en dålig produkt>?

Det hade varit kul att även läsa era recept i övrigt tillsammans med jästbestyren för att få en bredare saisondiskussion. Har själv bara gjort saison på uppodlad, okänd flaskjäst, Farmhouse blend och Belle saison. Med resultat högt och lågt.

obrygd.blogspot.se

Jaclin skrev:

Hej
jag hade precis samma problem med samma jäst. Smack packet ville inte svälla upp men jag hällde ändå i det i 17 l vört med ett Og på 1.065. Hade inte gjort någon förkultur. Jag hade deltat på vörten så 10 liter jäste jag med en Belgisk ale och den jäste ut på fem dagar. Efter en vecka hade den Belgiska saisongen jäst ner till 1.040 och stannade där. Jag skakade då jäshinken kraftigt några dagar och då gick jäsningen igång igen. Efter två ytterligare veckors jäsning är den nu nere i 1.015 och pluppar på så sakta. Kanske har Wyeats fått ihop en dålig produkt>?

Jag tror snarare på att olika jäststammar beter sig olika istället för att Wyeast skulle ha en dålig produkt. Vissa jäststammar är svårare än andra.

Nu har jag förvisso bara gjort en bryggning med WLPs motsvarande jäst, 565:an (rätta mig gärna om jag har fel där..), men den lät jag stå i tre veckor innan jag buteljerade. Då hade den jäst ner från 60 till 05 (tog dock inga prover förens mot slutet av de tre veckorna). Vad som hade varit intressant att se i ditt fall, är hur jäsning fortsatt, utan att du tillsatt ny... I synnerhet då många säger (läs amerikanska hembryggarforum bla) att de låter jäsningen stå i +3 veckor. Det känns som att de belgiska jäststammarna oftast kräver en del tålamod.

Satte nyligen en ytterligare saisonbrygd på jäsning med just WLP568:an (50% pilsner/50% pale ale malt), vilket ska bli spännande att se hur det går med den! Den fick inte en förkultur, som ett experiment för att se hur det går... hoppas inte att det står mig dyrt bara, haha! Även om bubblande inte är någon garanti för att det jäser, satte bubblandet igång efter 8 timmar och det har varit en riktig fest i jäskärlet! big_smile

Dupontjästen (belgian saison) är ökänd för att bete sig lynnigt och stanna upp mitt under jäsningen för att därefter jäsa ner jättelångsamt. Att den skulle vara trögstartad har jag aldrig hört dock. Fördelen gentemot Thiriezjästen (french saison) är den ger mycket godare och intressantare öl, så det är verkligen värt besväret. En vettig kompromiss är att köra med WLP568 som är en mix mellan de två stammarna. Den jäser ner torrt och snabbt men ger ändå mycket Dupont-karaktär.

Att belgiska jäststammar generellt skulle ta lång tid på sig stämmer inte.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

harnikaffe skrev:

Vad som hade varit intressant att se i ditt fall, är hur jäsning fortsatt, utan att du tillsatt ny...

Ekstedt skrev:

Dupontjästen (belgian saison) är ökänd för att bete sig lynnigt och stanna upp mitt under jäsningen för att därefter jäsa ner jättelångsamt. Att den skulle vara trögstartad har jag aldrig hört dock. Fördelen gentemot Thiriezjästen (french saison) är den ger mycket godare och intressantare öl, så det är verkligen värt besväret.

Verkligen! Jag skulle ha hållit huvudet lite kallare och avvakta. Jag var lite stressad eftersom jag dels tänkte att det var något fel och att ölen skulle förstöras, dels för att jag drar utomlands och då skulle riskera att ölen skulle få ligga i kärlet, på jästkakan för länge och på så vis få dåliga bismaker.. Men jag antar att jag inte har något fog för någon av de farhågorna.

Jag kanske ska ge mig på ett till saisontest senare i sommar. Saison Dupont är ju min favoritsaison, så det lär ju, som Ekstedt säger, lätt vara värt problemet. Får väl skaka tunnan om jäsningen stannar upp som sagt.

Jag skulle vilja utveckla funderingen jag hade i min föregående post:

Som sagt så drar jag utomlands nu på måndag och är borta till 4 juni. Det bubblar fortfarande på med jämna mellanrum i jäsröret. Min grundplan var att jag skulle tappa den här ölen på flaska nu på torsdag (om två dagar), men som det känns nu så kommer jäsningen inte vara klar tills dess. På torsdag har den stått sammanlagt 2 veckor. Frågan är då om jag:

1. Ska låta den stå som den är, i rumstemperatur, till jag kommer tillbaka till Sverige, och sedan flaska den så fort jag kommit hem? Den skulle då ha jäst i 4 veckor.
2. Ska tappa om den till sekundärkärl innan jag åker (för att inte låta den stå och eventuellt få bismaker av att stå på jästkakan för länge), låta kärlet stå i rumstemperatur och sedan tappa på flaska så fort jag kommer hem?
3. Tappa om till sekundärkärl och låta stå i källaren, 16c, till jag kommer hem, sedan tappa på flaska?
4. Tappa på flaska redan på lördag? Det är ju förutsatt att den har jäst klart.. Skulle jag kunna "avbryta" den pågående nedjäsningen av de sista pinnarna på något vis? Inte för att det låter som att det är någon bra idé, men det skulle vara intressant att veta om det går. Om jag t.ex skulle vilja ha en rätt fyllig öl och märker att SG sjunker mer och mer under förväntat FG så den blir torrare och torrare.. Stannar jäsningen av någonting om jag skulle föra över till sekundärkärl?

..eller 5: Som nummer 3, fast utan att tappa om till sekundärkärl..?

Låt stå så varmt som möjligt och flaska när jäsningen är klar. En månad i samma jäskärl är inget problem alls.

Se till att FG är stabilt och att den landat på något rimligt värde (någonstans under 1.010 brukar vara normalt för saison - givetvis beroende på maltval, mäsktemp och andra faktorer).

Ja, jag kör på säkerhet och gör så. Flaskningen får ske efter Spanien! Känns onödigt och dumt att stressa när det gäller ölbryggning..