Wyeast Belgian Saison - Dåligt med kräm?
Min saison har stått på jäsning i 2 dagar nu, och jag har aldrig haft så lite aktivitet i jäsröret förut. Det bubblar med några sekunders mellanrum (ibland oftare, ibland mer sällan) och har så gjort sedan första dygnet. Jag undrar om någon använt den här jästen förut och hur ni upplevt den? Vidare tänker jag att jag gjort något fel eller om jästen skulle vara lite för gammal..
Jag gjorde en liters förkultur. Jag tog ut smackpacket från kylskåpet och aktiverade det ca 5 timmar innan jag blandade det med vörten. Det svällde aldrig upp helt och hållet, men enligt vad som står på förpackningen behöver det ju inte göra det för att det ska fungera. Lät det stå i ca 2 dygn med magnetomrörare och ett dygn i kylskåp. Plockade ut det ur kylskåpet till rumstemperatur 6 timmar innan pitchning. 19 liter i jäskärlet, satsar på normalstarkt öl på drygt 6% abv, OG 1.056. Enligt Beersmith skulle jag behöva 188 miljarder jästceller, och i teorin skulle jag fått 236 miljarder med en liters förkultur.
Jag Vet faktiskt inte vad som kan ha gått snett, om det nu gjort det över huvud taget? Det enda jag kan tänka mig i så fall är att smackpacket inte svällde upp, men det behöver det ju inte göra som sagt. Det stod Mars 2014 på förpackningen också, så den var 2 månader gammal. Men två månader är väl ingenting?
Anledningen till att jag är orolig är för att vid alla andra bryggningar jag gjort så har det bubblat på ordentligt mycket. Jag har haft blow off tube de två första dygnen vid alla bryggningar eftersom vattnet försvinner på någon sekund i ett vanligt jäsrör. De jästsorter jag använt hittills är från Wyeast; French Saison, Trappist High Gravity, American Ale och American Ale II. Plus Safale US-05 torrjäst.
Om jag har gjort fel någonstans, finns det möjlighet att rädda ölen? Tillsätta mer jäst?