tappkran med flow control.

Hallå.
  Köpte för nån dag sen tappkran med flödeskontroll och trodde det skulle fungera bra som skumreducerare. Men det verkar inte fungera för mig. Har en något överkolsyrad saison som hur jag än vrider på kranen bara blir skum i glaset.
  Det fungerar till och med bättre med picknick kran.
  Är det någon som kan tänkas veta vad det är för fel?

Sv: tappkran med flow control.

Oj jäkla skumt. Har två flödesreglerade kranar och är supernöjd. Har aldrig behövt fixa med sytråd och så vidare utan har full kontroll med bara flödeskontrollen. Har dock annat märke än dom som humle säljer.
Är det så att flödet regleras men inte skummet eller reglerar dom ingenting? På mina kan det vara lite svårt att få reglerings pinnen att leka med själva restriktions-kolven så om det inte funkar alls kan det vara något i den stilen.
Man ska kunna strypa flödet så pass  att det verkligen tar evigheter att fylla ett glas eller helt stänga va flödet.

Använde mig dock av öjäst öl som primening vid ett tillfällen och då kom det inte heller något annat än bara skum hur jag än gjorde. Jätte konstigt var det, lyckades aldrig komma på vad det berodde på för ölen isig var inte överkolsyrad och jag hade ett annat fat bredvid som jag kunde kontrollera att kranen var ihopkopplad som den skulle...

3 Senast ändrad av nils-alf (2014-05-15 10:28:33)

Jag har också ett annat märke. Det går att strypa flödet men det skummar hela tiden.
  Jag har också annan öl som den fungerar med men inte perfekt. Kanske har samma problem som du hade? Ska prova att skruva isär den och se så inte det är nått annat

4 Senast ändrad av MightyNebula (2014-05-15 12:05:55)

Ja det är ju jäkligt konstigt att det bara är vissa öl alltså.

Denna är det jag har:
http://www.xn--ltappen-80a.se/sv/tappkr … sator.html

Funkar strålande för mig förutom på den där enda ölen...

Kan ju ha något med att kranen inte öppnar full kanske. Alltså som om man bara skulle dra kranen halvvägs.
då brukar det ju skumma oavsett hur regulatorspaken är inställd.

Det är den jag har också, fast rostfri. Ja det kanske glappar nånstans. För den fungerar nästan bättre om man släpper handtaget lite.
  Jag får helt enkelt skruva isär och titta. Funkar inte det får jag skicka tillbaka.

Ja gör det och berätta gärna hur det gick sedan. smile

Kan du låsa hantaget i "öppet" läge förresten? på min första kran kunde man inte det och efter att ha varit mycket noggrann och tagit bilder och skickat till företaget orkade dom inte med mig och bara skickade en helt ny kran. tongue Bara därför jag har två. XD
Juste man skruvar på den undre ringen under handtaget(ring mot tappkranskropp) för att öka friktionen för att kunna "låsa" hantaget i öppet läge om du inte listat ut det själv... tongue

Nej det kan jag inte. Där har jag
jag inte skruvat alls. Kan kanske vara där problemet ligger. Får kolla på det när jag kommer hem.

Nej jag kunde inte ställa in den så handtaget stannade.

Jäkla konstigt alltså. Den andra jag fick fungerade i alla fall men jag kunde lixom inte se någon skillnad i varför den första inte funkade...

Jag fick till låsningen på handtaget. Å skummet har blivit lite bättre men inte perfekt. Tänkte prova ett par andra fat om det går bättre men nu har jag inget med öl i.

Jag har kommit på vad som är fel. Mitt fat läckte lite vid luckan. Sjukt att det påverkar så mycket när det inte märks med en picknickkran.

Wow verkligen?! Hm det hade man ju aldrig gissat. Har du alltså Kolsyra på hela tiden då eller? Alltså annars borde väl ölen bli avslagen ganska fort. Förstår dock inte riktigt fysiken i hur det skulle påverka tappningen?

Det var inte det heller. Det vart bättre när jag släppte trycket. Men,sämre när jag ställde på det igen. Trodde jag hade ställt upp det när jag tog första ölen.

det är skum och bubblor i stora delar av slangen. Det kanske har nått med det att göra.

Kan ju vara lekage någonstans om det är mycket bubblor. Annars brukar lite bubblor vara ganska vanligt.

Röret i "nosen" på kranen sitter fruktansvärt löst har jag märkt. Men nu har jag andra fat och den funkar bra på dom. Så det verkar va ett mysterium det här.

nils-alf skrev:

Röret i "nosen" på kranen sitter fruktansvärt löst har jag märkt. Men nu har jag andra fat och den funkar bra på dom. Så det verkar va ett mysterium det här.

Fasen vad skumt... Om det inte var för att picknick tappen funkade hade jag absolut gissat på en mildare infektion av typ guscher men detta verkar ju bara vara för konstigt... Precis som min tidigare Öl jästa Öl.
Vad har du för temp på den drabbade ölen? Samma som dom andra?

18 Senast ändrad av tandkramstub (2014-05-21 13:02:33)

nils-alf skrev:

det är skum och bubblor i stora delar av slangen. Det kanske har nått med det att göra.

Skulle du ha läckor i nån JG-koppling eller liknande så borde det ju läcka ut öl där, vilket jag antar att det inte gör, så det enda jag kan tänka mig är att det är kolsyran som läcker in i ölen. Detta skulle kunna inträffa om stigarröret inte tätar ordentligt i sitt säte under ölkopplingen eller helt enkelt har en liten spricka, så att kolsyran läcker in i utgående lina.

Vet inte om jag förklarar så bra, men min teori är att kolsyran går in i fatet via gaskopplingen, men istället för att bara trycka på vätskeytan som den ska, så läcker en liten del in i den del av stigarröret som är över vätskeytan, skapar bubblor i slangen och därmed skum i glaset.

Varför det funkar med en picnickran vette tusan dock, men det skulle kunna vara så enkelt som att du har såpass mycket högre flöde i den, så att ölen befinner sig i slangen kortare tid och därmed inte blir utsatt för läckande gas lika länge. Känns långsökt, men det är det enda jag kan komma på.

19 Senast ändrad av nils-alf (2014-05-21 14:06:07)

Jag förstår vad du menar och det låter som det kan vara det som är felet. Hade en partyfat-kran som det hände samma sak med när en o-ring gick sönder. Då kom det kolsyra eller ingenting.
  Just det här fatet har faktiskt läckt både här och där förut också så det är nog dags för en helrenovering.

Samma temp på fatet som dom andra. Och en gäster är det med största sannolikhet inte.