nils-alf skrev:det är skum och bubblor i stora delar av slangen. Det kanske har nått med det att göra.
Skulle du ha läckor i nån JG-koppling eller liknande så borde det ju läcka ut öl där, vilket jag antar att det inte gör, så det enda jag kan tänka mig är att det är kolsyran som läcker in i ölen. Detta skulle kunna inträffa om stigarröret inte tätar ordentligt i sitt säte under ölkopplingen eller helt enkelt har en liten spricka, så att kolsyran läcker in i utgående lina.
Vet inte om jag förklarar så bra, men min teori är att kolsyran går in i fatet via gaskopplingen, men istället för att bara trycka på vätskeytan som den ska, så läcker en liten del in i den del av stigarröret som är över vätskeytan, skapar bubblor i slangen och därmed skum i glaset.
Varför det funkar med en picnickran vette tusan dock, men det skulle kunna vara så enkelt som att du har såpass mycket högre flöde i den, så att ölen befinner sig i slangen kortare tid och därmed inte blir utsatt för läckande gas lika länge. Känns långsökt, men det är det enda jag kan komma på.