1 Senast ändrad av Techno (2013-06-22 23:50:03)

Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Hej

Den gamla tråden är nu uppe i över 130 inlägg, jag gör en ny. Svante får gärna lägga min i den gamla om han så tycker. Denna . 2 tänkete jag skulle vara mer om redan färdigbryggd öl samt vad vi tycker om hur den blivit samt själva resultatet.

Jag bryggde en Weiss 13 05 22. 78% vete 22 % palemalt, jäst wlp 300 (1,8 liter förkultur), perlehumle till en beska på ca 13 IBU. Volymen i primhinken var 20 liter.

Jäsningen var tänkt i 20 c, sent på kvällen så började jäsningen komma i gång, morgonen efter så ploppade det på bra i 20 c. När jag efter 10 timmar kom tillbaka efter jobbet (2 timmar bilåkning) så var kreuzen på väg mot botten av locket samt bara skum i jäsröret. Jag bytte lock samt jäsrör samt fick rel snabbt ner tempen med öppning av ett fönster.

Tyvär så var tempen i hinken enligt min lcd termo 23 c. Jag gillar banan i i veteöl men även i himlen finns det problem.

Efter 12 timmar så var tempen 20 c i hinken vilken den var resten av jäsningen

Nåväl, i dag så har ölet varit på flaska i 13 dagar. Ok det är lite för mycket banan, saknar vetedegen, kolsyran är perfekt, färgen är ok, En sak som jag undrar det är att trots 78%vete så klarnar ölet mycket bra i rumstemp samt står emot köldgrumling oxså mycket bra.

Smaken är trots lite för mycket banan helt ok en torr avslutning, hinkabiliteteten är kanske lite för hög.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Frågor:

Är det hög temp som ger mycket banan? Eller är det hög pitchrate?
Jag vill ha massor med banan i min weiss. Vad tror du ger mest?

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Låg pitchrate och en hög temperatur (kring 23°C) ger banan, förutsatt att du använder rätt jäst, tex Weiherstephan 3068 (kärt barn har många namn = Doemens Stamm 479 eller Pika Hefe 68 eller white lab WLP300).

Mäska in vid 60°. (Hoppa över ferula rasten vid 45°C, den ger nejlika).

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Tack. Då provar vi låg pitch och hög temp. smile

"A good brew is the best companion when contemplating"

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Ta och läs den andra tråden också (länk). Om du vill ha en balanserad weissbier snackar vi mycket lägre jäs- och pitchtemperaturer.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

https://www.wyeastlab.com/com_b_yeastst … cfm?ID=135
det täcker mina erfarenheter. Om man vill ha banan behöver man inte vara rädd för temperaturer kring 23°C. Men tänk på att det kan vara 4°C varmare i mitten utav jästanken än utanpå under den exponentiella celldelningsfasen som är interessant för esterbildningen.

7 Senast ändrad av fatboy (2014-04-09 09:43:10)

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Bör man lufta vörten innan man pitchar jästen gällande veteölsjäst?

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Ja.

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Jag bryggde ett veteöl för några veckor sen. Om man bortser från att jag i panik fick göra en häxa av malt så smakade ölet väldigt fränt, typ övermogen frukt. Jag hade räknat fel när jag köpte in malt så det slutade med typ(har inte receptet framför mig), 25% vetemalt, 60 %pilsner, 10 %muncher och 5% karamell. Hallertauer(kommer inte ihåg mängden men det var inom ramarna) vid 60 min och ett paket Weihenstephan Weizen jäst. 22 L.

Ölet jäste ganska varmt, mellan 22-25 grader. Kan det vara temperaturen som gjorde att ölet smakade så fruktigt? Jag gillar veteöl med banansmak men det här var den brunaste bananen man kan hitta i fruktskålen, inte alls så gott.

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Man kan nog ha åsikter om maltkompositionen men anledningen till att ditt öl inte blev som du ville ha det var att du hällde i för lite jäst och jäste för varmt. Att jäsa öl på golvet i lägenheter i Sverige blir helt enkelt inte så bra som man skulle önska - det finns ett fåtal ölsorter som klarar av att jäsa i så höga temperaturer (veteölsjästen har ett explosivt jäsningsförlopp och var säkert uppe på både 27 och 28 grader vid högkröjsning) men veteöl är inte ett öl som passar att jäsa så högt.

På samma sätt som temperaturen är viktig så är en förkultur definitivt att föredra för veteölet. Om du tänker göra om ditt öl någon gång så föreslår jag att du gör en förkultur på 1.5 liter och att du kyler ölet till 17 grader och låter det smita uppåt 19 när jäsningen varit igång en dag eller två. Mer vetemalt hade nog varit närmare normen maltkompositionsmässigt - men den stora skillnaden får du om du jäser vid rätt temperatur med rätt mängd pigg jäst.

Detta är naturligtvis min åsikt - men den är samlad genom att brygga både bra och dåliga veteöl...

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

bjolu340 skrev:

Man kan nog ha åsikter om maltkompositionen men anledningen till att ditt öl inte blev som du ville ha det var att du hällde i för lite jäst och jäste för varmt. Att jäsa öl på golvet i lägenheter i Sverige blir helt enkelt inte så bra som man skulle önska - det finns ett fåtal ölsorter som klarar av att jäsa i så höga temperaturer (veteölsjästen har ett explosivt jäsningsförlopp och var säkert uppe på både 27 och 28 grader vid högkröjsning) men veteöl är inte ett öl som passar att jäsa så högt.

På samma sätt som temperaturen är viktig så är en förkultur definitivt att föredra för veteölet. Om du tänker göra om ditt öl någon gång så föreslår jag att du gör en förkultur på 1.5 liter och att du kyler ölet till 17 grader och låter det smita uppåt 19 när jäsningen varit igång en dag eller två. Mer vetemalt hade nog varit närmare normen maltkompositionsmässigt - men den stora skillnaden får du om du jäser vid rätt temperatur med rätt mängd pigg jäst.

Detta är naturligtvis min åsikt - men den är samlad genom att brygga både bra och dåliga veteöl...

Tack! Imorn blir det en ny batch, tänkte prova att jäsa i källaren. Vet inte vad föreningen säger om det men men.. Jag tror det är runt 16-17 grader där nere. PLUS ett kallt betonggolv smile Ska man tappa ölet tidigt eller är det till fördel om man låter det jäsa ut ordentligt?

Vad det gäller jäst så ser jag att de flesta rekommenderar just Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068), jag trodde det var vetet i ölet som gjorde "weisbier" smaken, finns det något annat lämpligt jäst att rekommendera om man utgår från 50% pilsnermalt och 50% vetemalt?

Mitt mål för året är att grotta ner mig i weisbier brygget och få till en riktig pärla!

12 Senast ändrad av Lindh (2014-05-07 15:30:42)

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Jag har testat de flesta hefeweizen-jästerna på den svenska marknaden och tycker 3068 är näst bäst med 3638 Bavarian Wheat som nummer ett. Vill du läsa om mina veteölsbryggningar och se recept så har du alla på denna sida: http://lindh.olkartoteket.se/recept/
Den som blev bäst och som är mitt "husrecept" på hefeweizen är http://lindh.olkartoteket.se/2014/03/he … rderingen/ med eller utan caraffan beroende på säsong.

En hefeweizen behöver du inte tappa om (inte så mycket annan öl heller för den delen men den diskussionen lämnar vi). Jäs i primärhinken i 7-10 dagar och tappa på flaska/fat.

Och btw, jag tycker en smackpack per 20l öl räcker om man vill ha banan. Jag gör inte förkultur på hefeweizen...

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Det var länge sedan man gjorde veteöl nu och inte blir man mindre sugen av att läsa din logg.. Vid vilken temperatur jäste du Bavarianen?

Och; jag förstår inte kommentaren om att du häller i hälften av primningssockret i jäskärlet..?

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

bjolu340 skrev:

Det var länge sedan man gjorde veteöl nu och inte blir man mindre sugen av att läsa din logg.. Vid vilken temperatur jäste du Bavarianen?

Och; jag förstår inte kommentaren om att du häller i hälften av primningssockret i jäskärlet..?

Bavarianen fick gå på 18c omgivningstemp (20-21c?) för kylen var upptagen av något som jag inte minns vad det var. Jag har läst en lång veteölspowerpoint jag hittade på nätet och där stod det att man ska prima med 50% av flaskningspriman när man kör i fat, jag vågade inte ha i mer utan kompletterade med lite patron. Vet inte om det gjorde någon större skillnad men jag behövde abvn till SM smile. Faten klarar ju bra mycket trych (7 bar tror jag) men det blir så mycket skum om det blir för mycket.

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Gustav, har du fått respons från SM på ditt veteöl?

Nyfiken på hur det gick för dig.

http://www.olprovningar.se/

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

rickgordon skrev:

Gustav, har du fått respons från SM på ditt veteöl?
Nyfiken på hur det gick för dig.

Som om du behöver någon hjälp Rick? Jag är fortfarande putt över Omnipollo-segern smile
Naerå men allavar då; Ingen har fått några resultat ännu vilket gör mig ganska besviken. Jag flaskade 6 flaskor av varje öl för att provsmaka till domarprotokollen och lära mig något, men mina välhumlade eller färska (hefe) öl kommer inte smaka bra såhär några månader efter bryggning. Som arrangör till SM2014 har jag starkt framfört behovet av att digitalisera DT till nästa år. Alla protokoll måste skrivas in i en databas så deltagare kan få se resultat dagen efter SM. Dessutom tycker jag att inlämningen till DT ligger påtok för tidigt mot själva SM. Jag ville göra EN bryggning av min DIPA och tävla i både DT och FV, men de 6 veckor som den fick ligga på fat extra kändes väldigt långa men jag hade inget fat över för att brygga den en gång till. Jag kommer ändra approach till nästa SM helt klart...

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Ha, jag håller på att finslipa mina egna veteöl sedan ett tag och brygger mer strategiskt numera så dina tips är nog guld värda.

Jag förstår dig helt och hållet. DK har en hel del att stå i helt klart, och de ska nog ta lite mer hjälp utanför DK och det kommer de säkert att göra framledes.

Men när du väl får protokollen så hoppas jag få ta del av dem.

Cheers!

Lindh skrev:
rickgordon skrev:

Gustav, har du fått respons från SM på ditt veteöl?
Nyfiken på hur det gick för dig.

Som om du behöver någon hjälp Rick? Jag är fortfarande putt över Omnipollo-segern smile
Naerå men allavar då; Ingen har fått några resultat ännu vilket gör mig ganska besviken. Jag flaskade 6 flaskor av varje öl för att provsmaka till domarprotokollen och lära mig något, men mina välhumlade eller färska (hefe) öl kommer inte smaka bra såhär några månader efter bryggning. Som arrangör till SM2014 har jag starkt framfört behovet av att digitalisera DT till nästa år. Alla protokoll måste skrivas in i en databas så deltagare kan få se resultat dagen efter SM. Dessutom tycker jag att inlämningen till DT ligger påtok för tidigt mot själva SM. Jag ville göra EN bryggning av min DIPA och tävla i både DT och FV, men de 6 veckor som den fick ligga på fat extra kändes väldigt långa men jag hade inget fat över för att brygga den en gång till. Jag kommer ändra approach till nästa SM helt klart...

http://www.olprovningar.se/

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

rickgordon skrev:

Ha, jag håller på att finslipa mina egna veteöl sedan ett tag och brygger mer strategiskt numera så dina tips är nog guld värda.
Jag förstår dig helt och hållet. DK har en hel del att stå i helt klart, och de ska nog ta lite mer hjälp utanför DK och det kommer de säkert att göra framledes.
Men när du väl får protokollen så hoppas jag få ta del av dem.

Jag tänkte redovisa en sammanfattning av alla protokoll ihop med vad jag tycker själv om ölen (eller hur jag minns att den smakade). Så det kommer.
Jag är självklart nyfiken på vad du kommer fram till med dina veteöl också, har du någonstans du samlar material (blogg/facebook/etc) eller är det bara Beersmith/Anteckningar du kör med?

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Är en tredjedel in i "brewing with wheat" av Stan Hieronymus.

Där skriver han ofta om öppna och stängda jästankar. Kan någon förklara vad för-och nackdel med en öppen jästank är? Borde det inte vara stor risk för infektioner och vildjäst? Kan man applicera det hemma?

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Jäsning i öppna kärl ger läge tryck än i jäshink vilket i sin tur ger lägre tryck än i en trycksatt jästank. Ju högre tryck, desto lägre esterbildning vill jag minnas, och det finns säkert fler effekter.

Infektionsrisken är nog inte så stor så länge jäsningen är aktiv med uppåtstigande koldioxid, och så är det förstås extra viktigt att ha kliniskt rent i jäslokalen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

Apropå öppet jäskarl så är denna video från Sierra Nevada rätt så ball:
https://www.youtube.com/watch?v=xClXKMhcFr0

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Weissbier.2 mer om färdigbryggd öl

ekstedt skrev:

Jäsning i öppna kärl ger läge tryck än i jäshink vilket i sin tur ger lägre tryck än i en trycksatt jästank. Ju högre tryck, desto lägre esterbildning vill jag minnas, och det finns säkert fler effekter. Infektionsrisken är nog inte så stor så länge jäsningen är aktiv med uppåtstigande koldioxid, och så är det förstås extra viktigt att ha kliniskt rent i jäslokalen.

Man kan ju skippa att ha något i vattenlåset första 3-4 dagarna så uppnår man det lägre trycket utan någon större infektionsrisk. Det är väldigt få bakterier eller bananflugor som kan klättra igenom ett helt vattenlås där det blåser koldioxid igenom.

En liten sidenote: jag minns när jag gjorde 24-timmarsvin för 15 år sen och det stod en varningstriangel om att man inte fick sätta fast locket på jäshinken på grund av explosionsrisk. Det fräste om hinken när det jäste och 1.080 till 0.985 uppnåddes mycket riktigt på under 24h. En skvätt fantomklarning och vänta en kvart så hade man spegelblankt vin. Hur nyttiga kemikalier det är där vet jag inte men smaken var drickbar smile