När i vilket skede tillsätter man bryggsocker för att höja alkoh?

Hej,

Jag är ny på området bryggning, har satt två satser Pale Ale i mitt liv och den andra står på jäsning nu.
Nu undrar jag när man i vilket skede tillsätter bryggsocker (el spraymalt som jag förstått) för att höja alkoholhalten.
Det är egentligen inget fel på alkoholhalten som den blir idag, mellan 5,0-5,5 men jag köpte ett större parti med Malt, humle och jäst.
För att kunna göra fyra lika bryggningar inledningsvis, allt för att kunna lära mig så mycket som möjligt om jag ändrar på något, hur
blir det då etc.

Och nu tänkte jag försöka mig på att tillsätta bryggsocker för att höja alkoholhalten, görs det bäst i mäsken, koket, primärjäsningen el sekundärjäsningen?
Jag kör med två mindre 15L jästunnor just för att kunna laborera och göra olika batcher utan att behöva göra massor med bryggningar.

Mvh Mats

Sv: När i vilket skede tillsätter man bryggsocker för att höja alkoh?

Du berättar väldigt lite om hur du brygger. Först får jag intrycket av att du köpt en ölsats, dvs en burk "malt-sirap" som man blandar med vatten, men sen skriver du att du mäskar etc och då förstår jag inte vad du ska med sockret till för det är ju bara att använda sig av mer malt för att få mer alkohol.

Spraymalt och bryggsocker är inte samma sak:
Bryggsocker är glukos dvs druvsocker. Det tas lättare hand om av jästen än vanligt socker men skillnaden är hårfin tycker jag.
Spraymalt (Dried Malt Extract/DME) är ett pulver som gjorts av redan mäskad och lakad vört. Se det som frystorkat kaffe, blanda med vatten och du har lakat klart helt enkelt. Spraymalt används med fördel till förkultur eller för att justera sockerhalten i koket.
Sen finns flytande maltextrakt (Liquid Malt Extract/LME) och det är en sirap med samma användningsområde som spraymalten.

Men såhär då;

Bryggsocker:
Du kan tillsätta sockret i mäsken men det är onödigt då risken finns att den fastnar i malten. Bättre är att:
tillsätta bryggsocker i koket för att få mer socker för jästen att äta vilket ger mer alkohol. Koket dödar alla bakterier och du bara rör i det de sista minutrarna av koket. Du kan även koka sockret med lite vatten 5-10 minuter (både för bakterier och syrets skull) och tillsätta i jäshinken, förslagsvis under den första jäsveckan.
Du kan även ha i vanligt socker men för bägge dessa är det max 10% av totala sockerbidraget som gäller innan det börjar smaka cider. Det finns en risk med socker och det är att ölet bli tunt och blaskigt eftersom det inte ger någon maltkropp kvar i smaken.

Spraymalt:
Denna ska kokas för att bli ren precis som sockret men det är viktigare med spraymalten.
Du bör vispa i spraymalten och inte allt för snabbt för den fastnar i botten av kastrullen och blir som knäck.
Du kan tillsätta den i koket för att justera OG (dvs alkoholhalten i slutändan) och om du köper den ljusaste spraymalten (vanligast) så fungerar den som att du använt lite mer pilsnermalt i mäsken.
Du kan tillsätta den under jäsningen men samma sak gäller som med sockret, du måste koka den med vatten minst 5 minuter (gärna en kvart) och kyla till din jästemp. Tillsätts med fördel tidigt i jäsningen.

Tack för ditt utförliga svar.

Sorry jag kanske var lite otydlig, men jag trodde inte att mer specifikt om hur jag brygger var av intresse... för att svara på när det var optimalt för att tillsätta bryggsocker.
Men det förstår jag ju efter lite närmare eftertanke att klart att vissa delar är av intresse... För mig är ju mitt tillvägagångssätt solklart. tongue

Jag gjorde som så att jag köpte krossad 20kg Pale Ale malt, jäst, humle för Humles Recept "Prime Ministers Pale Ale", tankebanan är den att jag tänkte brygga fyra bryggningar och ändra på lite olika saker inför varje bryggning, så att jag vet hur saker och ting beter sig i förhållande till varandra. Nu senast valde jag att ändra på humlet i receptet och att koka betydligt längre för att försöka se vad hur mycket mindre vört gör skillnad i alkoholstyrka och smak. 47 resp 25g humle.

Så den jag tappade först på flaska tillsatte jag 4g strösocker/l till primening för att börja nånstans. Och härnäst gick jag och köpte bryggsocker på PGW (jag hade vägarna förbi i annat ärende och passade på att slinka in) för att testa om det blir någon skillnad till prime resultatet.
Hon på PGW erkände att hon var ny på området, så jag kunde inte få mycket hjälp i frågan när jag skall tillsätta bryggsockret för att öka alkoholhalten, så det vart så att jag valde bryggsocker, så att jag kan använda det till primeningen oxo.

Jag har ju googlat runt en del, men inte lyckats hitta när det lämpar sig bäst att tillsätta, om det funkar att tillsätta det i jäsningen.

Eftersom jag har bryggsocker nu så tänkte jag att jag skulle göra ett försök att tillsätta i primärjäsningen alt sekundärjäsningen. Men det finns risk för att Primärjäsningen ät utjäst vilken minut som helst... Men den kanske startar och jästa och ge mer alkohol om jag kokar upp och kyler av 150g bryggsocker och slänger i jäskärlet (ca 8Liter grönölet nu)
Eller startar den och ge Co2 om jag tillsätter socker nu, hur vet man det?
Vid vilket skede övergår vörten att sluta jästa alkohol och övergå till Co2, eller gör den både och parallellt?

Så om jag nu inte tillsätter socker nu, blir det isf i koket nästa gång eller precis när vi tappat upp på hink och innan jästen hälls i.
Nu var det mer för att vi inte hade socker just då (och strösocker vill vi inte ha i) samt att det är smidigare att tillsätta i ena jäshinken eftersom bryggningen delar vi upp på två 15L hinkar för att kunna jämföra skillnaden. smile

Förresten måste jag ju säga att din blogg har jag läst en hel del på för att få tag i mycket matnyttig info inför första koket, det tackar man för! smile

/M

Du kan tillsätta det kokta sockret nu det är inga problem. Jäst förökar sig när den har tillgång till syre och när den inte har det så gör den alkohol och CO2. När den inte har något mer att göra så somnar den in och sjunker till botten (en del snabbare än annan). När du matar den med socker (både i hink eller i flaska) så vaknar den till liv, äter upp sockret och bildar mer alkohol och co2. Har du då jästen i en tillsluten behållare som en flaska eller ett fat så stannar co2 kvar där i och blir kolsyra.
Testa med lite socker i ena hinken men som nybörjare tror jag du kommer bli mer nöjd med att hålla sig till helmalt och använda sockret till flaskningen istället för vanligt socker. Smakmässigt är de två så likvärdiga och i så små mängder att du inte kommer märka någon skillnad.
Kul att du gillar bloggen och fortsätt brygga!

5 Senast ändrad av mazzse (2014-06-10 15:28:28)

Tack för återkopplingen!

Såhär vart det.
Det slutade med att jag kokade och tillsatte 100gr bryggsocker efter ca en vecka i primären som då var på 8liter öl/grönöl/vört eller vad det nu kallas i den delen av processen.
Det resulterade i att ölen blev ca 0,6% starkare.
Förövrigt vart jag väldigt nöjd, ev att den uppdelningen av ölen som inte fick extra tillsatt socker fick mindre skum/co2 i sig.. men det är ju förklarligt...

I den senaste bryggningen, så:
Hade jag i "lite extra" av malten, eftersom det var kvar i säcken, och tänkte att det blir kull att se skillnaden. nu råkade det vara så mycket som 760gr extra och jag gissar att det finns extra mycket av den finkrossade delen av malten som innehåller mycket stärkelse så att den gissar jag kommer att bli en bit starkare än vad jag egentligen har tänkt mig (OG1070).
Om jag nu vill ha den lite mindre stark, är det bara att blanda i uppkokat nedkylt vatten, för att sänka alkoholstyrkan?

/M