Tack för ditt utförliga svar.
Sorry jag kanske var lite otydlig, men jag trodde inte att mer specifikt om hur jag brygger var av intresse... för att svara på när det var optimalt för att tillsätta bryggsocker.
Men det förstår jag ju efter lite närmare eftertanke att klart att vissa delar är av intresse... För mig är ju mitt tillvägagångssätt solklart. 
Jag gjorde som så att jag köpte krossad 20kg Pale Ale malt, jäst, humle för Humles Recept "Prime Ministers Pale Ale", tankebanan är den att jag tänkte brygga fyra bryggningar och ändra på lite olika saker inför varje bryggning, så att jag vet hur saker och ting beter sig i förhållande till varandra. Nu senast valde jag att ändra på humlet i receptet och att koka betydligt längre för att försöka se vad hur mycket mindre vört gör skillnad i alkoholstyrka och smak. 47 resp 25g humle.
Så den jag tappade först på flaska tillsatte jag 4g strösocker/l till primening för att börja nånstans. Och härnäst gick jag och köpte bryggsocker på PGW (jag hade vägarna förbi i annat ärende och passade på att slinka in) för att testa om det blir någon skillnad till prime resultatet.
Hon på PGW erkände att hon var ny på området, så jag kunde inte få mycket hjälp i frågan när jag skall tillsätta bryggsockret för att öka alkoholhalten, så det vart så att jag valde bryggsocker, så att jag kan använda det till primeningen oxo.
Jag har ju googlat runt en del, men inte lyckats hitta när det lämpar sig bäst att tillsätta, om det funkar att tillsätta det i jäsningen.
Eftersom jag har bryggsocker nu så tänkte jag att jag skulle göra ett försök att tillsätta i primärjäsningen alt sekundärjäsningen. Men det finns risk för att Primärjäsningen ät utjäst vilken minut som helst... Men den kanske startar och jästa och ge mer alkohol om jag kokar upp och kyler av 150g bryggsocker och slänger i jäskärlet (ca 8Liter grönölet nu)
Eller startar den och ge Co2 om jag tillsätter socker nu, hur vet man det?
Vid vilket skede övergår vörten att sluta jästa alkohol och övergå till Co2, eller gör den både och parallellt?
Så om jag nu inte tillsätter socker nu, blir det isf i koket nästa gång eller precis när vi tappat upp på hink och innan jästen hälls i.
Nu var det mer för att vi inte hade socker just då (och strösocker vill vi inte ha i) samt att det är smidigare att tillsätta i ena jäshinken eftersom bryggningen delar vi upp på två 15L hinkar för att kunna jämföra skillnaden. 
Förresten måste jag ju säga att din blogg har jag läst en hel del på för att få tag i mycket matnyttig info inför första koket, det tackar man för! 
/M