@Extatiskt Rasande
Har man problem med syresättning (men hinkskakning är förvånansvärt effektivt) så är en kort tillväxtcykel med omrörare inte alls dumt. Men man får se upp med att inte orsaka akut näringsbrist av något annat, så ta hellre då en mindre del jäst (1/10 eller mindre) och rejält med vört som vid all uppodling. Upplagring av fettsyror sker bäst när de går igenom ett lagom snabbt tillväxtförlopp (med konstant tillgång på syre), där rätt svältsignaler kommer i tid för dem att anpassa sig. Om allt tar slut mitt i första celldelningen blir det väldigt stressigt för dem.
Att bedöma jästmängd i en slurry är helt enkelt rätt svårt utan mikroskop, så det enklaste är att utgå från att man haft 4-6 ggr tillväxt, och helt sonika ta ca 1/5 av den totala slurryn efter ordentlig omblandning och använda rakt av. Det kanske inte blir teoretiskt perfekt, men vanligen inom det väl fungerande spannet.
Har man tid är det ingen dum ide att lyfta på locket ordentligt, stänga, och skaka igen efter en timme. Då får man ner en ny syredos precis då de flesta celler börjar vakna till ordentligt och börjat konsumera den första. I sådant fall bör man även starta lite kallare då de annars kan bli lite väl pigga, och smaken i värsta fall påverkas på liknande sätt som med hög värme.
/CalleT