Torrhumla på nytt i samma hink?

Hej,

eftersom jag inte kan kallkrasha mina öl pga utrymme för extra frys/kyl så får jag acceptera att mina torrhumlade öl blir disiga.

Men min fråga gäller inte det utan snarare torrhumlingen i sig.

Är det möjligt att torrhumla med den mängd man tänkt, för att sedan efter 2 dagar öppna locket och hälla i samma mängd eller hälften av mängden igen? Utan att flytta ölen till en ny jäshink och sedan låta den ligga 2 dagar?

Totalt blir det fyra dagar torrhumling för båda givorna. Vilket inte borde ge gräsighet, men hur blir smaken? Blir det för mycket så att det smakar skit?

Tacksam för svar!

Sv: Torrhumla på nytt i samma hink?

Hejsan!

Har experimenterat en del med torrhumlling och tycker själv att man får ut en aningen mer arom om man använder sig av två givor på ölar med en större mängd torrhumle, Dock tror jag att du bara slösar humle om du bara väljer att torrhumla i 2 dagar.
Läste en raport om torrhumling där dom rekommenderade att torrhumla i fyra dagar med omrörning för bästa aromen utan gräsighet. Detta var på väldigt stor skala typ 3000L i koniska jäskärl med en pump som agerade omrörare så det behöver ju verkligen inte stämma för dig men 2 dagar låter i kortaste laget. Själv gör jag 5-6dagar(utan omrörning) och plockar ur första givan vid tillsättning av den andra givan. På lättare Ipor och Apor använder jag bara 1 giva.
Både jag och personerna bakom raporten använde sig uteslutande av pellets.

Hoppas något hjälpte. smile

Sv: Torrhumla på nytt i samma hink?

Finns rapporten på nätet? Länka gärna!

Sv: Torrhumla på nytt i samma hink?

lbfmalte skrev:

Finns rapporten på nätet? Länka gärna!

http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui … thesis.pdf

smile