Kolsyra
Hej
Läser då och då lite olika inlägg om att en del öl blir lite dåligt eller inte alls kolsyrade. Jag har själv genom åren råkat ut tillräckligt ofta för att mina öl inte fått tillräckligt eller ingen kolsyra alls. Jag har sedan 6-7 år, sedan jag tillsatt lite x-tra jäst som boost tillsammans med primen alltid fått kolsyra,alltså jag har det som standard, 1-1,5 g torrjäst +prime=garanterad kolsyra.
Med detta menar jag alltså inte, om jag inte, tillsätter x-ra jäs,t inte skulle få kolsyra. Det jag menar är att vid tillsättning av jäst+prime så vet jag att jag alltid får kolsyra även på starka öl uppemot 10 ABV.
Det trevliga med ölbryggning det är att det är lite av kvantmekanik över det hela,det som funkar ena gången beter sej annorlunda nästa gång. I höstas bryggde jag mig en lager/pilsner , har 4 flaskor kvar. 13 11 08 flaskade jag dom, 1 flaska ställde jag direkt in i kylskåpet efter kapsyleringen, dom andra fick 14 dagar i rumstemp sedan kallagring.
Jag hade sedan jag ställde in flaskan i kylskåpet bestämt mig för att dricka den i dag på påskaftonen. Nu hade den lagrats i 5,5 månader, ölet var okulärt som det vore filtrerat, men det mest spännande var skulle det ha kolsyra? YES en fin knall hördes samt en helt ok kolsyra hade bildats, ölet smakade helt ok.
Detta kanske kan va lite tröst till er som väntar på kolsyra, den verkar komma till slut, nu kanske inte alla vill vänta 5,5 månader på kolsyra. Eftersom jag bara hade 1 flaska i kylskåpet så vet jag ju inte när kolsyran kom, nästa gång stoppa in 5 flaskor samt testa 1 varje månad.
Trots detta så kommer jag fortsätta med x-tra jäst som boost
Bo