Våthumle

Min fina Cascadeplanta har belönat mig för mitt omsorgsfulla daltande med vad som ser ut att bli en jätteskörd, så jag funderar på att svänga ihop en "wet hop"-ale. Är det någon på forumet som har provat och kan dela med sig med tips och idéer? Humlen är inte mogen ännu, och luktar mer gräs än humle, och vad jag förstår så bör jag inte hoppas på alltför mycket lupulin från svenskodlad Cascade.

Min arbetsidé är att torrhumla med ganska mycket (200g till 20 liter?) färsk humle under ganska kort tid (2 dagar?) för att ducka gräsigheten lite. Tänker jag rätt?

Think globally. Drink locally.

Sv: Våthumle

Hade det inte känts mindre oroligt att köra den vid flameout för att undvika få i småkryp o dyl i ölet?

Bra poäng. Alternativt kan jag ju frysa humlen några dagar innan torrhumlingen.

Hur långt gången är dina kottar? Min cascade har bildat kottar, men bara på vissa delar och dom är än så länge stora som min ringfingernagel. Dom kanske inte hinner mogna innan hösten tar livet av plantan...

Betydligt söderut visserligen men mina cascade är tumnagel stora och börjar bli lite torrare. 3-5 dagar kanske. Verkar vara väldigt seg sort.

Jag kan posta en bild i kväll; kottarna är förhållandevis stora, definitivt större än min tumnagel. Men jag har som sagt daltat med dem och gödslat och stått i.

lite tankar och funderingar.
jag har provat det en gång med egenodlad EKG och Fuggles,
resultatet var OK enligt mina egna anteckningar.

att tänka på:
- mängden otorkad humle, har för mig att torkad humle endast väger c:a 10% av den otorkade. Så 200 gram otorkad motsvarar då c:a 20 gram torkad.

- otorkad humle ger ett betydligt mer gräsigt/vegetativt smakbidrag, kan fungerar bra men risk för att det blir för mycket.

- precis som ovan, torrhumling ökar nog risken för infektion, men inte så mycket om humlen är fräsch o fin, dvs inte börjat ruttnat eller så.

Men det är väl värt att prova att göra en "skördeöl", Sierra Nevadas Harvest Ale är ju rätt trevlig.

Du borde inte frysa kottarna ifall de inte är torkade först, det kommer bli grönt slime istället för kottar.
När vattnet fryser går cellväggarna sönder.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Bra synpunkter överlag, tackar för detta. Har läst på andra forum att 80% av de färska kottarnas vikt är vatten, vilket skulle innebära en faktor av 5 jämfört med torkade kottar. Å andra sidan verkar mina kottar inte vara särskilt kraftfulla i humlearomen, så en faktor 10 kanske är bättre på det hela taget.

Är inte så oroad över frysskador, somliga verkar till och med tycka att det är ett rätt bra sätt att lagra humle. Men jag tror ändå att jag struntar i försiktigheten och slänger i kottarna direkt från rankorna. Tänkte inte utsätta detta ölet för lagringens glädjelösa vedermödor.

Allright, såhär stora är kottarna:

http://igu.se/cascade_hand.jpg

Och här har vi 300g färsk humle som jag nu vräkt ner i 20 liter prima pale ale.

http://igu.se/300g_cascade.jpg

Det är nog lika mycket humle kvar på rankorna, får se om jag brygger i morgon igen så kan jag köra dem vid flameout som föreslogs tidigare.

Nå, då var det provsmakat också. Ölen är svingod, men det visste jag redan eftersom jag bryggt receptet många gånger förut. Tyvärr kommer inte särskilt mycket smak alls igenom från min som jag tyckte radikala torrhumling. Inte ens den där gräsigheten tycker jag är särskilt markerad.

Hm. Det här manar till eftertanke. Kanske skall man torrhumla längre för att få en starkare smak och arom, men också mer vegetabiliska smaker? Eller skall man torka den trots allt och strunta i våthumling med egen humle? Några fler som gett sig på något liknande, jag vet att det är fler på forumet som odlar?

Jag fick så liten skörd så all min egenodlade humle blev aromgiva. Den är satt på fat men jag har inte hunnit smakat den ännu, får bli ikväll kanske smile
Jag har läst på flera ställen att torrhumling mer än 4 dagar (20c) egentligen är onödigt eftersom alla smaker redan utvunnits. Med det sagt så kör jag själv på 7 dagar för att landa mitt emellan minimum 4 och maximum 10 som många säger är en gräslig tid...

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Kopplade på fatet igen i kväll, det är inte så mycket kvar men jag var nyfiken på hur den smakade två månader efter bryggning. En vedervärdig stank av kompost och mögel höjde sig ur glaset.

Vet inte riktigt vilka lärdomar jag skall dra av detta experimentet. Men några observationer kan jag kanske ändå prestera:

- Svenskodlad Cascade har inte tillräcklig "oomph" för att stå på egna ben som våthumle, inte ens i extrema kvantiteter.
- Att använda våthumle som torrhumle kommer infektera ölen. Drick fort. Eller gör som klokare bryggare rekommenderade i början av tråden och släng i dem vid flameout.
- Cascade blir en praktfull och tät planta även i vårt klimat. Kanske skulle jag anlägga en humleberså i trädgården?

peps skrev:

- Svenskodlad Cascade har inte tillräcklig "oomph" för att stå på egna ben som våthumle, inte ens i extrema kvantiteter.

Var får man tag i skott/frön för att börja odla Cascade själv?
Cascade är en klar favorit för egen del och kan jag dessutom nörda till bryggandet ytterligare lite så kommer jag kunna hålla upp intresset än längre. Humleodling känns som ett perfekt val för min lilla radhusträdgård.

Retsticka men ingen taskvört!

Jag köpte plantor från Eickelmann, det funkade bra även om plantan var lite medfaren när den till slut kom fram. Eller om du hojtar till framåt april så kan jag skicka ett skott från min.

peps skrev:

Jag köpte plantor från Eickelmann, det funkade bra även om plantan var lite medfaren när den till slut kom fram. Eller om du hojtar till framåt april så kan jag skicka ett skott från min.

Hur lätta är de att föröka och hur tåliga är det över lag? Skall lägga erbjudandet på minnet. Skall helt klart se till att plantera humle när jag börjar pyssla i trädgården i vår.

De är ju lite grann ett ogräs, sprider sig själv via rotskott (tänk kirskål), men inte helt okontrollerat enligt min uppfattning. När de späda skotten börjar skjuta på våren så gallrar man bort alla utom 2-3 stycken som får växa till full längd. De som man gallrar bort (blir kanske 5-10 stycken per planta) kan man sedan enkelt låta rota sig och sedan plantera.

Kort sagt inte en växt man behöver dalta med i onödan. Det finns ju sjukdomar och sådant, men det har jag ingen personlig erfarenhet av. En brasklapp är att jag ju bor i zon 2 (även om jag på grund av utsatt läge brukar räkna med zon 3), så hur det funkar inåt landet eller norrut vet jag heller inte mycket om.

peps skrev:

De är ju lite grann ett ogräs, sprider sig själv via rotskott (tänk kirskål), men inte helt okontrollerat enligt min uppfattning. När de späda skotten börjar skjuta på våren så gallrar man bort alla utom 2-3 stycken som får växa till full längd. De som man gallrar bort (blir kanske 5-10 stycken per planta) kan man sedan enkelt låta rota sig och sedan plantera.

Kort sagt inte en växt man behöver dalta med i onödan. Det finns ju sjukdomar och sådant, men det har jag ingen personlig erfarenhet av. En brasklapp är att jag ju bor i zon 2 (även om jag på grund av utsatt läge brukar räkna med zon 3), så hur det funkar inåt landet eller norrut vet jag heller inte mycket om.

Lär göra med humlen som jag gör med myntan, odla i en hink utan botten som grävts ner i pallkragen... Då slipper man oönskad spridning.
Jag bor i zon 2 jag med och tror jag har ett rätt skyddat läge att erbjuda mina framtida humleplantor. Började med ölbryggning för att överleva vintern och redan nu har jag något att se fram emot i vår också! smile Humleodling FTW!

Radhusgrillen skrev:

Lär göra med humlen som jag gör med myntan, odla i en hink utan botten som grävts ner i pallkragen.

Så långt tror jag inte du behöver gå, humle och mynta har väldigt olika växtsätt. Dessutom tycker jag inte metoden med hink utan botten för myntan har funkat för mig, myntan växer upp ur hinken och lägger sig på jorden utanför hinken och slår rot. Tur att det är gott med mynta.

Nu blev det plötsligt april och vårkänslorna spirar. smile Det krattades lite i trädgården i söndags och jag tittade på mina tomma ledsna pallkragar och insåg att det som saknas är humle...
Inser att jag är rackarns sugen på att börja odla egen humle och jag antar att det är nu man bör sätta igång.

Är Eickelman bästa tipset för köp? HUr snabbt leverera de?
...Eller har kanske peps kvar några skott som han vill sälja?

Willingham nurseries eller Eickelmann.det tar max en vecka, men du får nog vänta till maj. Dom har satt allt i kruka nu, så dom säljer inget förrän dom har börjat växa.

Från eickelmanns hemsida om cascade:

"Derzeit leider nicht mehr vorrätig! Die Vermehrung wird im Februar beginnen, Jungpflanzen werden vorr. im Mai 2014 verfügbar sein!"

Min tyska är obefintlig och jag orkar inte köra google translate men jag gissar att det skall gå att beställa i maj! smile

Blir nog två plantor att utöka odlingen med...

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Tycker mig minnas att du inte bor så långt från mig? Du kan få sticklingar av cascade av mig. Har gott om'et.

Eller asch, nu blev det fel. Radhusgrillen: PM:a mig din adress så skickar jag upp ett par, det är redan dags att gallra bland skotten. Aenima: som jag skrev ovan.

Nu har jag varit ute och gallrat, skotten är kraftiga och fina i år, så det blir rejäla sticklingar. Om någon vecka eller två har de skjutit rötter och då är det bara att plantera. Hojta till om ni är sugna.