The Thief - Inte riktigt vad jag hade tänkt mig
Är det någon som liksom jag inte riktigt tycker att The Thief är så mycket att ha?
Visst, att ta ett snabbt prov och föra tillbaka provet går ju smidigt. Men trots att jag kör ner den till botten på en jästunna med 20 L vört/öl i, så får jag ändå inte nog med vätska för att hydrometern ska flyta. Jag måste vicka på jästunnan för att få tillräckligt. Och det var ju mest därför jag köpte den; för att minimera några moment och göra det hela lite smidigare. Nu måste jag ta ett prov, föra över det i mitt gamla mätglas och mäta med hydrometer som vanligt, sen hälla tillbaka vätskan i hinken.
90 kr är ju inga pengar, men det är ju onödiga pengar för något som jag lika gärna kan göra med ett desinficerat dl-mått eller liknande.
Videon jag länkar till här nedan tipsar om alternativa metoder, men jag tycker att det känns lite olustigt att skaka på röret (syresättning av ölen) eller att suga upp vätskan genom röret en bit (risk för infektion). Är mina farhågor berättigade, eller är det så marginellt att det inte är några problem? Jag vill alltså ha möjligheten att både göra som han och smaka av och inte föra tillbaka det till jäskärlet, och att bara mäta SG direkt i röret för att sedan föra tillbaka till jäskärlet direkt.
Att skaka verkar smidigast..