The Thief - Inte riktigt vad jag hade tänkt mig

Är det någon som liksom jag inte riktigt tycker att The Thief är så mycket att ha?

Visst, att ta ett snabbt prov och föra tillbaka provet går ju smidigt. Men trots att jag kör ner den till botten på en jästunna med 20 L vört/öl i, så får jag ändå inte nog med vätska för att hydrometern ska flyta. Jag måste vicka på jästunnan för att få tillräckligt. Och det var ju mest därför jag köpte den; för att minimera några moment och göra det hela lite smidigare. Nu måste jag ta ett prov, föra över det i mitt gamla mätglas och mäta med hydrometer som vanligt, sen hälla tillbaka vätskan i hinken.

90 kr är ju inga pengar, men det är ju onödiga pengar för något som jag lika gärna kan göra med ett desinficerat dl-mått eller liknande.

Videon jag länkar till här nedan tipsar om alternativa metoder, men jag tycker att det känns lite olustigt att skaka på röret (syresättning av ölen) eller att suga upp vätskan genom röret en bit (risk för infektion). Är mina farhågor berättigade, eller är det så marginellt att det inte är några problem? Jag vill alltså ha möjligheten att både göra som han och smaka av och inte föra tillbaka det till jäskärlet, och att bara mäta SG direkt i röret för att sedan föra tillbaka till jäskärlet direkt.

Att skaka verkar smidigast..

http://youtu.be/5DlQgomUc54

Sv: The Thief - Inte riktigt vad jag hade tänkt mig

Varför ska du föra tillbaka ölet?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

trodde tanken med den var att man kunde ha en desinficerad hydrdometer i den...

http://www.youtube.com/watch?v=t5AgasOs7ZA

Stefan

Sebastian, ibland kommer jag att föra tillbaka ölet, ibland inte. Eftersom man behöver minst 80ml (som ett vanligt mätglas) för att kunna använda den tillsammans med hydrometer känns det onödigt att slänga så mycket varje gång efter man provsmakat. Ponera att man mäter en gång varannan dag (det kommer nog jag aldrig att göra, men bara för hypotesens skull säger vi så) i 2 veckors tid och man blir av med ca 1 dl varje gång. Då har man blivit av med 7 dl / 2 flaskor värdefull öl i slutändan. Det är ju inte omöjligt att man mäter så många gånger i slutet av jäsningen för vissa ölsorter som måste stå länge innan flaskning heller..

Men det är väl egentligen inte varför jag ska föra tillbaka ölet som är frågan eftersom den frågan lika gärna skulle kunna ha ställts om det gällde vanligt mätglas, det handlar ju snarare dels om huruvida The Thief är värd att köpa över huvud taget, eller om man klarar sig gott och väl med andra köksvaror man redan har hemma, och dels om hur jag ska gå tillväga nu när jag ändå har en (suga upp lite extra vört med munnen eller skaka på röret så det fylls på lite till).. Men jag tänker att om jag bara inte skakar alldeles för mycket (bara ett-två skak för att få upp det över 80ml-nivån) borde det inte vara några problem med syresättning.

Broderblues, det är ju det som är hela tanken, och det var mycket därför jag köpte den. Mitt problem är som jag nämner att jag inte får nog med vätska i röret för att hydrometern ska flyta. Eller, jag får ju nog med vätska, men då måste jag som sagt vicka på hela jäshinken först. Och egentligen är den här tråden rätt onödig eftersom jag googlade mig fram till de två lösningarna med skakning och sug samtidigt som jag skrev allting haha! Så jag borde ha väntat med att skriva innan jag testat antar jag, men jag skyller på att jag hade en lugn dag på jobbet och inget att göra.. Sen var videon jag postade kanske lite missvisande eftersom den bara tipsade om olika lösningar på hur man får mer vätska i röret. Han för ju över det till ett mätglas ändå sen..

Jag får väl återkomma när jag gjort skaktestet!

5 Senast ändrad av Jonka (2014-04-08 07:23:28)

@mrpony  Jag upplever lite samma sak som dig. Jag köpte den för att enkelt kunna ta prov ur glasdamejeanner med dyrbara droppar långjäsningsexperiment. Gick bet på den eftersom "tjuven" inte gick igenom öppningen. Nåja, den är väl funkis till plasthinkarna då, men nix. Så den ligger hyffsat oanvänd och blev ett meningslöst köp för mig tyvärr.

Det jag har använt den till någon gång är att plocka upp vätska ur hinkar utan tappkran och hällt ner i provrör via vattenlåsmekaniskmen, det funkar den bra till. Men man får ju doppa den ett par ggr då, och det känns inte helt ok att hälla tillbaka provet.

obrygd.blogspot.se

Testade nyss att ta ett prov från jäshinken och det funkade faktiskt helt ok, bara man skakade på röret lite lugnt. Mätte först upp hur mycket 80, 90 och 100 ml var och markerade med en penna på röret så jag skulle veta hur mycket vätska jag skulle behöva. Doppade röret ner i hinken och skakade (doppade ner lugnt och drog upp det lite kraftigare) några sekunder tills jag hade ca 90 ml. Sen hade jag i hydrometern och mätte. Förde tillbaka allt förutom ca en dl som jag sparade för provsmakning. Så jag tar nog tillbaka lite av mitt klagande tror jag! Tänker också att bara röret är väldesinficerat både på in- och utsidan så är det nog lugnt att föra tillbaka ölen i hinken..

Det suger ju verkligen att den inte får plats i en damejeanne, det håller jag helt med om. Har två damejeanner som jag använder för testbatcher ibland, så för dem är det ju kört.