Sv: Braumeister
Jo, du har rätt. Strax under 45 till och med tror jag. Det var visst ett tag sedan jag bryggde veteöl!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Braumeister
Sidor Tillbaka 1 … 14 15 16 17 18 … 22 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jo, du har rätt. Strax under 45 till och med tror jag. Det var visst ett tag sedan jag bryggde veteöl!
Blev lite orolig där ett tag. Men det är konstigt att man ser olika siffror ibland.
Jag har skrivit ner följande i manus för veteöl, någon som tycker annorlunda eller kan förbättra några siffror?
Syrarast 35-40c 15-45Min (sänker pH)
Ferualsyrarast 45c i 10-20min (ökar 4VG som ger Nejlika)
Proteinrast 53c 25Min (ger klarare öl men minskar skum?)
Försockringsrast BetaAmylase 62-67c 45Min
Försockringsrast AlphaAmylase 69-72c 45Min
Utmäskning 76c 10 Min
"Stora öl" i BM
Fick för mig att göra en Stout med dubbelmäskning och idag var bryggdag.
Kör med BM50 och halv maltpipa, mäskade två varv med 5kg i varje och höll 30l strecket (med lakning 1l 78gr per kg malt i pipan = 2 x 5l). Jag landade till slut på 1.090 och 25 liter efter 90 min kok. Hade räknat med 70% eff i BeerAlchemy (normalt 80% för vanlig bryggning) men det blev närmare 73%.
Är nöjd så långt, stämmer detta överens med er andra mer erfarna BM-users erfarenheter?
Körde själv en stor öl i min 20 L braumeister för ett tag sen men ingen dubbelmäskning.
Mäskade 6,27kg malt med så lite vatten det går, dvs bara så det håller värmeelementen täckta.
Pausade 4 ggr för att röra om i malten. Lakade med några liter (minns inte exakt hur mycket).
90 min kok.
Fick 15 liter vört OG 1.092 i jäskärlet, väldigt nöjd med det resultatet.
Finns det nån monteringsanvisning på humle silen?
Passar på att tipsa om ett "braumeister-only-forum": braumisters.net
En kille i Belgien som startat det i slutet av 2013 efter att ha forskat i samma kilometerlånga braumeister-trådar som vi andra.
Hoppas tipset är OK med er på Humle. :-)
(Forumet är helt utan kommersiella intressen så det borde vara OK)
/Thomas
Helt OK givetvis! Allt som är bra för hobbyn och hembryggarna är välkommet här. Dock så stavade du nog fel, det ska vara braumeisters.net .
Det verkar inte funka så bra med Chrome på Mac - jag får felmeddelandet "The forum you selected does not exist.". Funkar i alla fall med Safari på Mac.
Tack för tipset!
Bör man tänka på något om man köper en Beg. Braumeister 20L från 2008.
Köpt direkt från Speidel, tyskland till Sverige.
barnsjukdomar osv?
Vad är minimum man kan brygga med en 50L bm? Är det möjligt att göra tex 20L batcher eller måste man alltid brygga 50L?
Vad är minimum man kan brygga med en 50L bm? Är det möjligt att göra tex 20L batcher eller måste man alltid brygga 50L?
kort maltrör till Braumeister 50 liter
Artikelnummer: 8459
Med detta korta maltrör kan man brygga mindre satser på 25 liter i sin 50-liters Braumeister.
Vikt: 2.9 kg Fraktdragande vikt: 10.35 kg
1 045:-
Antal i lager: 8
fatboy skrev:Vad är minimum man kan brygga med en 50L bm? Är det möjligt att göra tex 20L batcher eller måste man alltid brygga 50L?
kort maltrör till Braumeister 50 liter
Artikelnummer: 8459
Med detta korta maltrör kan man brygga mindre satser på 25 liter i sin 50-liters Braumeister.Vikt: 2.9 kg Fraktdragande vikt: 10.35 kg
1 045:-
Antal i lager: 8
Tackar och bockar!
Är det någon som använder sig av BeerTools Pro med sin Braumeister (BM20) som kan dela med sig av sina inställningar.
Har just blivit med en BM 20L tillsammans med en kompis.
Då vi bor 25mil från varandra och jag bor några långa stenkast från upplandsväsby så hämtade jag utrustningen.
Men innan jag packar och åker 25mil tänkte jag köra en första bryggning och se så att allt funkar som tänkt, vore verkligen anti om man åker 25mil packar upp och så saknas nått eller är trasigt.
Testbryggningen tänkte jag skulle bli den imperial stout som finns i videon som pekas ut i webshoppen.
Men jag har en liten fråga om jäsningen till den, det finns inget angivet i videon om temperaturer och tider som det finns för video exemplet APA, nån som vet nått?
Grattis till inköpet.
Skulle tippa på 20C som dom kyler till, sen jäser det tills det är färdigt ![]()
Lycka till.
Jag tänkte köpa en BM 20 o gillar att brygga starka öl. Kan man mäska 2 gånger med hälften av malten i varje omgång o få ett bra resultat. Tar man bara ut den gamla malten o fyller på med nytt sen ner igen o fortsätta mäska? Eller blir vörten på något sätt dålig av detta?
Vad är min malt i BM 20?
Det GÅR att dubbelmäska i en BM. Men den förlorar lite av sin ursprungspöäng då tycker jag. Om man man gillar att brygga mycket starka öl så tror jag att man hellre skulle titta på en annan lösning. MMs Camurri är ju tex intressant.
Vart får man tag i en sån som brygger 20liter. Den som MM har är väll svindyr
Är 6 kg för mycket malt att ha i en BM 20 eller måste man röra om då o då?
Nu har jag iallafall bestämt mig en BM20 blir det när skatten trillar in på kontot!
6 kg är om inte för mycket så iallafall mer än vad som känns bekvämt. Jag har dock för mig att någon nämner tidigare i den här tråden att denne tycker att det fungerar. Jag har nog bara haft så mycket en gång och då vill jag minnas att mäsken satte sig. Det är inte supersmidigt att röra om heller för man måste plocka ur silplåtar osv. 5.5 kg kör jag ofta.
Jag brukar alltid satsa på ca 21 liter vört för att få lagom mängd till en corny. Där tycker jag att 1.060 är övre gräns om man inte vill ha problem med bryggandet.
Nu vill jag ju i övrigt inte låta negativ. BM20 är en alldeles makalös liten maskin.
Jag har gjort flera 6kg's i min BM20 utan problem, men att gå över det är att utmana ödet.
Ska man brygga starkare öl kan man dubbeldoppa eller så kan man göra mindre batcher med längre kok.
Nu i efterhand, om jag ska brygga starkare kommer jag dubbeldoppa eller använda maltextrakt. Långkok blev bra, men tar för lång tid.
Ok har funder på extrakt i några sekunder men tycker inte det känns äkta hehe om du förstår vad jag menar...
Ok har funder på extrakt i några sekunder men tycker inte det känns äkta hehe om du förstår vad jag menar...
Jag förstår, har +100 batcher bryggda och aldrig använt extrakt. Men jag kommer nog göra det när nästa "imperial" ska till. Man ska prova allt!
Ja det har du faan rätt i! Kan någon i huvudet hur mycket vatten som kokas bort på 1 timme i BM 20? Jag har också funderat på extrakt. Tänkte beställa det sist när jag beställde!
Jag har satt till 2,8L/h, det är inget kraftigt kok i BM20, så jag kokar alltid 90min.
Dåligt/(knappt befintligt kok) utan locket på 70-80%.
Hur är det med att koka med lock. Har läst att man inte ska göra det. Jag har alltid kokat med lock o det smakar alltid gott!
Sidor Tillbaka 1 … 14 15 16 17 18 … 22 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Braumeister